لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۰

«موساد خصوصی»، دربه‌در به دنبال پول‌های ایران در گوشه و کنار دنیا


روزنامه اسرائیلی هاآرتص در تحقیقاتی که در خصوص شرکت خصوصی جاسوسی اسرائیلی بلک کیوب انجام داده، به این نتیجه رسیده که هدف اصلی آن از تعقیب مقامات دولت وقت باراک اوباما که در تنظیم توافق هسته ای با ایران دخیل بودند، دسترسی به دارایی‌هایایران به ویژه پول نقد در جهان است.

هاآرتص نتیجه تحقیقات خود درباره این «موساد خصوصی» را در شماره روز جمعه، چهارم آبان، منتشر کرده و نوشته است که مطالعاتش از جمله بر اساس گفته های شماری از منابع و نیروهای اطلاعاتی است که در بلک کیوب کارکرده یا هنوز در آن فعال هستند.

بر اساس این تحقیق،، بلک کیوب که در سال های اخیر در آمریکا نیز فعال بوده، هدف اصلی خود را شناسایی دارایی، و به ویژه پول نقد دولت ایران در بانک های سراسر دنیا، از طریق نزدیک شدن به مقامات متعدد آمریکایی تعیین کرده و هنوز نیز در جستجوی اموال ایران در دیگر نقاط جهان، مانند خاور دور است.

بر اساس این تحقیق، گردآوری اطلاعات از حساب های بانکی و اموال دولت ایران در دنیا، با هدف یاری دادن به شرکت های حقوقی و وکلای نماینده خانواده های قربانیان عملیات مسلحانه گروه‌های مورد حمایت ایران، برای گرفتن غرامت کلان مالی از دولت ایران انجام می‌شود.

تاکنون شکایات زیادی در دادگاههای آمریکا با هدف مصادره اموال رسمی دولت ایران برای پرداخت غرامت به بازماندگان کشته های آمریکایی در عملیات حزب الله، حماس، جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های مورد حمایت ایران مطرح شده است.

دادگاه‌های آمریکا تا حال ایران را به پرداخت میلیاردها دلار غرامت به این خانواده ها محکوم کرده اند، هرچند که بسیاری از این احکام تاکنون عملی نشده اما پول های کلانی از دولت ایران نیز با همین هدف مسدود شده است.

نشریات آبزرور و نیویورک مگزین در میانه بهار امسال با انتشار گزارش هایی در خصوص فعالیت های شرکت بلک کیوب، این فرضیه را مطرح کردند که دست اندرکاران آن در تلاش برای بدنام کردن دستیاران باراک اوباما به خاطر حمایت آنها از توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران بوده اند.

در جریان انتخابات بهار امسال مجارستان نیز نام بلک کیوب در انجام تلاش هایی با هدف ضربه زدن به نیروهای میانه و چپ در این کشور اروپای مرکزی مطرح شد و آمده بود که این فعالیت ها در نهایت نوعی کمک عملی به ویکتور اوربان، نخست وزیر راستگرای مجارستان، بود که در این مقام ماند و تقویت نیز شد.

آقای اوربان دوست نزدیک دولت اسرائیل و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، است.

آن طور که رسانه های اسرائیلی پیشتر نیز نوشته بودند،‌ بلک کیوب، توسط شماری از نیروهای کارکشته پیشین نهادهای اطلاعاتی اسرائیل برپا شده و از مرکز تل آویو فعالیت می کند. هاآرتص هشت سال پیش در آغاز کار این شرکت، گزارشی در باره آن منتشر کرده بود.

نیروهای پیشین اطلاعاتی، جاسوسی و نظامی اسرائیل مجاز هستند با رعایت قوانین و مقررات کشور خود، شرکت های خصوصی اطلاعاتی برپا کنند؛ بلک کیوب یکی از این شرکت ها است که تعدادشان هم کم نیست.

حییم لوینسون و هاگار شِزاف، دو خبرنگار هاآرتص در گزارش تحقیقی این روزنامه نوشته اند، عوامل بلک کیوب با نزدیک شدن به مقامات وقت آمریکا و برقراری رابطه و گفت‌وگو با آنها و حتی دادن پیشنهاد مشورت یا حفاظت که در حوزه تخصصی این شرکت است، می خواستند هر چه بیشتر در مورد اموال ایران در جهان آگاهی کسب کنند.

به نوشته هاآرتص، بلک کیوب از جمله می خواست بداند که آیا خود مقامات دولت وقت آمریکا در اقدامات غیرقانونی مرتبط با ایران به نوعی درگیر هستند.

اموال، بانک ها، شرکت ها و افرادی که بتوان آنها را «همکار ایران» نامید، در سیبل این گردآوری های اطلاعاتی بوده اند.

بانک مسقط در سلطان‌نشین عمان که موجودی حساب بانکی ایران در آن، بخشی از پول فروش نفت ایران بود، یکی از اهداف عمده شرکت بلک کیوب بود؛ حسابی که تا سال ۲۰۱۵ که برجام به دست آمد، معادل پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، «ریال» عمانی موجودی داشت.

اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا در زمان دولت اوباما، بر اساس برجام موافقت کرده بود که کشورها و شرکت هایی که از ایران نفت خریده و به ایران بدهکار بودند، بدهی خود را از طریق بانک های واسطه به حساب موجودی ایران در بانک مسقط بریزند؛ در یک مورد، این اداره موافقت کرد که هند ۱.۴ میلیارد دلار بدهی نفتی خود به ایران را در دو قسط از طریق یک بانک هندی، به بانک مسقط بفرستد و بدهی خود به ایران را تسویه کند؛ که چنین نیز شد.

اما با وجود آن که برجام امضا شده بود، ایران در تبدیل کردن پولش از «ریال» عمان به یورو مشکلات جدی داشت و دولت اوباما به ایران قول داد که در غلبه به این مشکل کمک کند.

هرچند کنگره آمریکا در دولت دونالد ترامپ گزارشی ارائه کرد که نشان می داد مقامات دولت اوباما برای تبدیل این پول ایران به یورو همکاری نشان دادند، اما همین گزارش کنگره تایید می کرد که بانک های عمده آمریکایی مانند ولز فارگو و جی. پی. مورگان دست آخر از تبدیل ارز خودداری کردند.

با وجود این، هاآرتص نوشته است که بلک کیوب تحقیقات خود را بر اساس رصد شماری از مقامات این دو بانک آمریکایی و افراد درگیر در تنظیم و پیشبرد هدف های برجام دنبال کرد تا بداند آن پول کلان چگونه به سایر ارزها مبدل شد؛ اما این بخش از تلاش های بلک کیوب نیز تا حال نتیجه روشنی نداشته است.

هاآرتص می گوید که عوامل بلک کیوب زیر پوشش های جعلی مختلف با بن رودز و کالین کال تماس گرفتند تا از اطلاعاتی که از زبان آنها می شنوند، برای پی بردن به اموال احتمالی ایران در بانک ها و موسسات دیگر، و همزمان ارائه شکایات قضایی به دادگاه‌های آمریکا یا کشورهای دیگر استفاده کنند.

بن رودز دستیار مشاور امنیت ملی در امور راهبردی و کالین کال معاون او از حامیان مهم برجام بودند. این هدف بلک کیوب محقق نشد و آنها تلاش کردند تا با کارولین تس دیدار کنند.

خانم تس دستیار جوان سناتور هری رید، رهبر اکثریت دموکرات در سنا، و سپس دستیار سوزان رایس و سامانتا پاور، دو سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد به نمایندگی از دولت های باراک اوباما بود.

او اما از سال ۲۰۱۴ به مدیریت ارشد قانونگذاری در شورای امنیت ملی کاخ سفید رسید و بررسی جنبه های حقوقی مرتبط با برجام و امور مرتبط با برجام در کنگره بر دوش وی افتاد و اینجا بود که بلک کیوب او را هدفی ارزشمند یافت.

به نوشته هاآرتص از آنجا که مقامات دولت ها، بازرگانان ثروتمند، مدیران شرکت ها و افراد دارای پست های حساس از دیدار با خارجی های فعال در چنین شرکت های اطلاعاتی دوری می کنند، بلک کیوب برای تحقق اهداف خود، در مورد هر فردی که باید به او نزدیک شود، نقشه راهی ترسیم می کند؛ به محل هایی که فرد در آن زندگی کرده می رود، والدین، خواهر و برادرها، همسر، فرزندان و سرگرمی های آنها را مورد تحقیق قرار می دهد تا شاید از راه آنها به مسائل مورد علاقه فرد هدف برسد.

در مورد خانم کارولین تس، بلک کیوب از طریق علاقه اش به غواصی درصدد نزدیک شدن به وی برآمد؛ عکسی از غواصی او در سال ۲۰۱۶ در سفرش به کوبا وجود داشت؛ کلوب غواصی «دیوا» در کوبا و نظری که در مورد نقاط جذاب غواصی در دنیا نوشته بود، برای بلک کیوب کفایت می کرد.

بلک کیوب باشگاهی را در اینترنت برای غواصی در بوئنوس آیرس جعل کرد و با فرستادن ایمیلی به نام این شرکت برای خانم تس، «آغاز به کار» این باشگاه غواصی را به او آگاهی داد تا او را به دام یک دیدار اولیه بیندازد، اما خانم تس ظاهرا متوجه دام شد و پاسخ نداد.

هاآرتص نوشته است که تلاش بلک کیوب در تعقیب اموال ایران در بانک های خاور دور و هر تلاشی از سوی نهادهای مختلف که کمک به ایران در پنهان کردن اموالش محسوب شود، کماکان در سیبل هدف های این شرکت است.

هاآرتص بلک کیوب را «موساد خصوصی» نامیده و نوشته است این شرکت که از سال ۲۰۱۰ توسط آوی یانوش و دان زورِلا برپا شده، مورد توجه زیاد بوده و به تازگی نیز به دفاتر خود در برج لاکچری بانک دیسکونت در خیابان یهودا هالوی و بلوار هرتزل تل آویو نقل مکان کرده؛ جایی که سیستم امنیتی بالایی دارد و دان زورلا رئیس آن گرانبهاترین ویسکی ها و کنیاک های دنیا را در دفتر کارش برای مهمانان دارد؛ درست همان شیوه موساد، تا این احساس را به مشتریان بدهد که با یک «موساد خصوصی» سر و کار دارند و تیم های مختلف آن با مسئولیت ها و تخصصی های متفاوت، SEI (اطلاعات حیاتی تخصصی) به مشتریان می دهند.

بلک کیوب در پاسخ به تحقیق هاآرتص نوشته است که گفت‌وگو با «یک عامل سوم» در مورد فعالیت هایی که برای مشتریانش کرده، «هرگز سیاست» این شرکت نبوده و فرضیه هایی را نیز که در مورد کار این شرکت مطرح می شود، «هرگز نه تایید و نه تکذیب می کند». این شرکت تاکید کرده که همه فعالیت هایش در هر کشوری در جهان ضمن رعایت قوانین انجام شده است.

منابع: روزنامه هاآرتص، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG