لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۶

نتانیاهو: واکنش اروپا به اقدامات اخیر ایران یادآور دلجویی از حکومت نازی است


نخست وزیر اسرائیل با کنایه به اروپایی گفته‌ است وقتی از خواب بیدار می‌شوید که موشک‌های اتمی ایران در خاک‌تان فرو بیاید.
نخست وزیر اسرائیل با کنایه به اروپایی گفته‌ است وقتی از خواب بیدار می‌شوید که موشک‌های اتمی ایران در خاک‌تان فرو بیاید.

نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه ۲۴ تیرماه واکنش اتحادیه اروپا به عبور ایران از سقف تولید و سطح غنی‌سازی اورانیوم را محکوم کرد و گفت روش اروپا یادآوری دیپلماسی شکست خورده در قبال حکومت آلمان نازی در آستانه جنگ دوم جهانی است.

بنیامین نتانیاهو در یک پیام ویدئویی گفته است اقدامات اروپا «من را به یاد سیاست دلجویی اروپایی‌ها در دهه ۱۹۳۰ می‌اندازد. در آن دوران نیز افرادی چشم خودشان را بستند و و خطر را ندیدند».

وی با کنایه به مقام‌های اروپایی گفته «تا زمانی که موشک‌های اتمی ایران در خاک اروپا فرود نیامده، از خواب بیدار نمی‌شوند» و تاکید کرده که «آن زمان دیگر دیر خواهد بود».

این اظهارات واکنشی است به سخنان روز دوشنبه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که گفت هیچ یک از کشورهای امضاء کننده توافق هسته‌ای با تهران، اقدامات اخیر ایران را «نقض فاحش برجام» نمی‌دانند.

حکومت ایران در هفته‌های گذشته اقدام به افزایش میزان ذخایر اورانیوم با غنای ۳.۶۷ درصد و بالا بردن سطح غنی‌سازی کرده است.

برخی مقام‌های اروپایی گفته‌اند که این اقدامات نقض برجام است ولی خانم موگرینی گفته این موارد «نقض فاحش» برجام نیست و به همین دلیل طرف‌های اروپایی قصد ندارند تا بند مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال کنند.

بر اساس بند ۳۷ برجام، سازوکار حل اختلاف که «مکانیسم ماشه» نیز خوانده می‌شود به طور خودکار می‌تواند در نهایت تمام تحریم‌های بین‌المللی گذشته ایران را بار دیگر فعال کند.

اگر هر یک از سه کشور اروپایی امضاءکننده توافق اتمی (بریتانیا، آلمان و فرانسه) به این نتیجه برسند که ایران این توافق را نقض کرده است می‌توانند روند بررسی اختلاف را به جریان بیندازند که ظرف مدتی کمتر از ۶۵ روز این مسئله به شورای امنیت ارجاع داده خواهد شد و این نهاد ممکن است از سرگیری سریع تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کند.

دولت اسرائیل، متحد اصلی آمریکا در منطقه، برنامه هسته‌ای ایران را یک تهدید حیاتی برای آن کشور و تمامی جهان می‌داند. حکومت ایران همواره تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را تکذیب کرده است.

اسرائیل در عین حال می‌گوید پیوستن قدرت‌های اروپایی به تحریم‌های آمریکا، ایران را مجبور خواهد کرد تا در مورد یک توافق جدید و سختگیرانه‌تر در مورد فعالیت‌های هسته‌ای آن کشور مذاکره کند.

بنیامین نتانیاهو در مورد موضع همیشگی اسرائیل در خصوص گزینه نظامی علیه ایران گفت: «ما به تمامی اقدامات ضروری برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه خواهیم داد».

بر اساس ویدئو بنیامین نتانیاهو، گزارش رویترز و سایت رادیو فردا/ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG