لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۸

اقدام قوه قضاییه ایران علیه برخی کارمندان شبکه ایران اینترنشنال


شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال از اردیبهشت سال ۹۶ فعالیت خود را شروع کرده است
شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال از اردیبهشت سال ۹۶ فعالیت خود را شروع کرده است

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه ایران، روز سه‌شنبه، پنجم آذر، گزارش داد که برخی از کارمندان «کلیدی و موثر» شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال «با محدودیت‌های قضایی و حقوقی در مورد اموال خود مواجه شده‌اند».

این اقدام قوه قضاییه جمهوری اسلامی در پی اعتراضات گسترده‌ای رخ می‌دهد که در پی افزایش قیمت بنزین در ایران به راه افتاد.

با توجه به سابقه اعمال چنین محدودیت‌هایی از طرف حکومت در ایران، به احتمال زیاد منظور خبرگزاری میزان این است که اعضای مدنظر در این شبکه ممنوع‌المعامله شده‌اند.

مرداد سال ۱۳۹۶ نیز قوه قضاییه ایران بیش از ۱۵۰ نفر را که در بخش فارسی بی‌بی‌سی به فعالیت مشغول بودند یا پیشتر در این رسانه فعالیت می‌کردند ممنوع‌المعامله کرد.

در ماه‌های اخیر شماری از روزنامه‌نگاران رادیوفردا نیز توسط قوه قضاییه جمهوری اسلامی ممنوع‌المعامله شده‌اند.

خبرگزاری میزان اعضای شبکه ایران‌اینترنشنال را بر اساس گزارش وزارت اطلاعات به «برهم زدن امنیت کشور، تشویق و تحریک اشرار، ساماندهی اقدامات تروریستی، اقداماتی با ماهیت براندازانه و تجزیه‌طلبانه و حمایت همه‌جانبه از اشرار» متهم کرده است.

شبکه ایران اینترنشنال که از اردیبهشت سال ۹۶ فعالیت خود را شروع کرد، در جریان اعتراض‌های اخیر ایران در کنار سایر رسانه‌های فارسی‌زبان و خارجی به پوشش رویدادهای مربوط به این اعتراض‌ها مشغول بوده است.

این شبکه تلویزیونی ساعت پخش زنده بیشتری نسبت به سایر شبکه‌های تلویزیونی دارد و از این نظر پوشش خبری بیشتری در رویدادهای اعتراضی اخیر ایران داشت.

سابقه یک شکایت

خبرگزاری میزان همچنین در گزارش خود نوشته است که «اقدامات بین‌المللی» هم در مورد این شبکه انجام شده است. به نظر می‌رسد منظور این خبرگزاری شکایت حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا از این شبکه باشد.

آقای بعیدی‌نژاد در توییتی که روز جمعه اول آذر منتشر کرد، از شکایت حکومت ایران از شبکه‌های تلویزیونی «BBC فارسی، ایران اینترنشنال و من‌ و‌ تو» خبر داد.

او این شبکه‌های تلویزیونی را به «تحریف مغرضانه» و «دعوت به خشونت گسترده علیه نهادهای مدنی» متهم کرد.

سفیر ایران در بریتانیا در توییت خود از «دعوت به خشونت» توسط این رسانه‌ها نمونه‌ای ارائه نکرده، ولی نوشت که شکایت رسمی ایران به آفکام،‌ نهاد ناظر بر عملکرد رسانه‌ها در بریتانیا، ارسال شده است.

بر اساس اطلاعات منتشره در وب‌سایت آفکام، این نهاد اصولا به مسائل مربوط به سرویس جهانی بی‌بی‌سی ورود نمی‌کند ولی سابقه رسیدگی به یک شکایت علیه ایران اینترنشنال را بر عهده دارد.

این شکایت نیز مهرماه سال ۹۷ توسط آقای بعیدی‌نژاد مطرح شد. او علت شکایت ایران را مصاحبه این شبکه با سخنگوی گروهی موسوم به «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» عنوان کرده بود که به گفته وی، یک «گروه تروریستی» است.

با این حال، فروردین امسال آفکام شکایت سفارت ایران در این کشور از شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال را وارد ندانست و اعلام کرد که این شبکه از قوانین رسانه‌ها در بریتانیا تخطی نکرده است.

شکایت ایران‌اینترنشنال از حکومت ایران

در همین حال، شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال روز جمعه اول آذر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد از حکومت ایران به نهاد ناظر بر رسانه‌های بریتانیا، آفکام شکایت کند.

به گفته مدیران این شبکه، حکومت ایران روز سه‌شنبه ۲۸ آبان این شبکه را بر روی ماهواره هاتبرد با پارازیت مداری (Uplink Jamming) هدف قرار داده است.

اطلاعیه این شبکه خبری می‌افزاید: «آفکام می‌تواند شکایت ایران اینترنشنال را به اتحادیه مخابرات سازمان ملل ارجاع دهد»، نهادی که «وظیفه قانون‌گذاری و مدیریت فضای فرکانسی بین الملل را به عهده دارد» و ایران نیز یکی از اعضای آن است.

آخرین بار در زمان انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۸۸ بود که ایران به طور وسیع از پارازیت مداری برای هدف قرار دادن ماهواره‌های میزبان شبکه‌های فارسی‌زبان در خارج از کشور استفاده کرد و امواج ارسالی از سوی آنها را مختل کرد.

این نوع اختلال باعث شد که امواج شبکه‌های یاد شده نه تنها در ایران، که در هیچ نقطه‌ای از جهان هم قابل دریافت نباشند.

در سال ۲۰۱۲ و به دنبال تحریم صداوسیما از سوی کنگره آمریکا، ایران پخش پارازیت مداری را متوقف کرد، امری که گفته می‌شود دلیل آن تلاش برای جلوگیری از اجرای این تحریم بود.

کاخ سفید نیز در پی توقف این نوع پارازیت، اجرای تحریم صداوسیما را تعلیق کرد و از آن زمان هر ۱۸۰ روز یک بار معافیت‌ این سازمان از تحریم را تمدید کرده است.

از این رو استفاده مجدد ایران از پارازیت مداری ممکن است باعث اجرایی شدن تحریم صداوسیما شود، اقدامی که به گفته کارشناسان فعالیت این سازمان را با مخاطره جدی روبه‌رو کند.

صداوسیما بیش از ۶۰ کانال تلویزیونی دارد که برای پخش آنها در سراسر کشور از امکانات ماهواره‌ای استفاده می‌کند و اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا می‌تواند فعالیت رسانه‌ای این سازمان را با مشکل جدی روبرو کند، چرا که کانال‌های یاد شده از روی ماهواره‌ها حذف خواهند شد.

منبع: خبرگزاری میزان، اکانت توییتر سفیر ایران در بریتانیا، ایران اینترنشنال، رادیوفردا/ ر. ح./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG