لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

موافقت محدود و مشروط قوه قضاییه با مرخصی برخی زندانیان سیاسی


در پاسخ به درخواست‌ها برای حفظ جان زندانیان در برابر ویروس کرونا، ابراهیم رئيسی، رئيس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، در بخشنامه‌ای دستور مرخصی مشروط و محدود برای برخی زندانیان را صادر کرد.

بر اساس این بخشنامه که روز چهارشنبه، هفت اسفند، صادر شده،‌ در راستای «ضرورت حفظ سلامت زندانیان در شرایط فعلی»، برخی زندانیان محکوم به حبس و محکومان پرونده‌های مالی با «اخذ وثیقه مناسب» می‌توانند آزاد شوند.

بر اساس این بخشنامه، زندانیان محکوم به «اقدام علیه امنیت ملی که محکومیت آنها بیش از ۵ سال باشد»، نمی‌توانند از مرخصی استفاد کنند.

این تاکید به این معناست که محکومان به «اقدام علیه امنیت ملی» که محکومیت آنها کمتر از ۵ سال باشد، می‌توانند از مرخصی استفاده کنند.

قوه قضاییه ایران عبارت «زندانی سیاسی» را به رسمیت نمی‌شناسد و از عبارت «زندانی امنیتی» استفاده می‌کند. «اقدام علیه امنیت ملی» نیز عبارت رایج مقام‌های قضایی برای اعلام جرم علیه زندانیان سیاسی است.

پیش از این برخی از اعضای خانواده زندانیان سیاسی با صدور بیانیه‌ای وضعیت بهداشت و اخبار مربوط به شیوع کرونا در زندان را «نگران‌کننده» خوانده و خواستار «آزادی یا حداقل مرخصی قابل قبول زندانیان تا پایان دوران بحران» شده بودند.

فاطمه شیرزاد، خواهر سعید شیرزاد نیز در توییتی خطاب ابراهیم رئیسی نوشت: «برادر من سعید شیرزاد مشکل کلیوی داره و دیگر زندانیانی که بیماری دارند اگر به کرونا مبتلا شوند واقعا جان‌شان به خطر می‌افتد.»

سعید شیرزاد،‌ زندانی سیاسی در حال گذراندن دوران شش ساله حبس خود در زندان رجایی‌شهر کرج است.

علاوه بر خانواده زندانیان سیاسی، محمود صادقی، نماینده مجلس نیز روز ششم اسفند از رئيس قوه قضاییه خواسته بود برای جلوگیری از شیوع کرونا به «زندانیان امنیتی و سیاسی» مرخصی بدهد.

همزمان با افزایش درخواست‌ها از قوه قضاییه در روزهای گذشته،‌ اخباری درباره آزادی تعداد معدودی از زندانیان سیاسی منتشر شده است.

روز پنج‌شنبه ۸ اسفند، ندا ناجی، زندانی سیاسی و یکی از بازداشت‌شدگان تجمع روز جهانی کارگر که به ۳۰ ماه حبس محکوم شده است، مرخصی ۵ روزه گرفت.

مسعود کاظمی، روزنامه‌نگار که محکومیت دو ساله دارد نیز از روز ۷ اسفند به مرخصی آمده است.

XS
SM
MD
LG