لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۸

سخنگوی قوه قضائیه بازداشت حسن رعیت را تائید کرد


انتشار این تصویر از حسن رعیت در حال سرکوب معترضان اعتراضات سال ۸۸ بازتاب گسترده داشت
انتشار این تصویر از حسن رعیت در حال سرکوب معترضان اعتراضات سال ۸۸ بازتاب گسترده داشت

سخنگوی قوه قضائیه ایران گزارش‌ها درباره بازداشت حسن میرکاظمی معروف به حسن رعیت را تائید کرد. نام رعیت به دلیل حضورش در سرکوب اعتراضات سال ۸۸ بر سر زبان‌ها افتاد.

غلامحسین اسماعیلی روز سه‌شنبه، ۲۲ مرداد، در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در این باره گفت: «با رعایت معذوریت اصل بازداشت را تایید می‌کنم و درباره عناوین اتهامی به لحاظ این که پرونده در مرحله اولیه است باید در رسیدگی‌های بعدی اعلام شود.»

در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره بازداشت حسن میرکاظمی معروف به حسن رعیت منتشر شده است.

آقای اسماعیلی به دلایل بازداشت او اشاره نکرده، اما پیش از این برخی وب‌سایت‌ها آقای میرکاظمی را از «بدهکاران بزرگ بانکی» خوانده بودند. برخی نیز دلیل بازداشت او را روابطش با اکبر طبری ذکر کرده بودند.

نام آقای رعیت به دلیل انتشار تصاویر حضورش در سرکوب اعتراض‌های سال ۸۸ و همچنین تصاویرش با بابک زنجانی خبرساز شده بود.

سال ۸۸ تصویری از حسن میرکاظمی منتشر شد که او مسلح به کلت در سرکوب معترضان به انتخابات ریاست‌ جمهوری حضور داشت.

پیش از این نیز تصاویری از حسن میرکاظمی در کنار بابک زنجانی در جت اختصاصی‌ آقای زنجانی منتشر شده بود. بابک زنجانی نیز گفته بود که آقای رعیت از «دوستان و تجار خوب» است و در آن هواپیما با او همسفر بوده است.

سعید مرتضوی نیز در مصاحبه با روزنامه شرق از آقای میرکاظمی به عنوان واسطه آشنایی خود و بابک زنجانی نام برده بود.

آقای مرتضوی درباره جلسه مشهور خود با بابک زنجانی گفته بود: «من اصلا ایشان را نمی‌شناختم و شرکتش را هم نمی‌شناختم. یکی از دوستان به نام آقای کاظمی (حسن رعیت) که نیروی ارزشی بسیار مورد اعتمادی است که با ایشان دوست است تماس گرفت و ایشان را معرفی کرد.»

آقای اسماعیلی همچنین درباره فرار سالار آقاخانی، متهم ردیف اول پرونده «فساد» در توزیع ارز، گفت که او با وثیقه آزاد بوده و در دادگاه حاضر نشده است.

وی اضافه کرد: «درباره این که الان کجاست فقط اطلاع داریم روز دادگاه نیامده و از طریق قانون و وثیقه‌گذار پیگیر هستیم که در ادامه جلسات دادگاه حضور پیدا کند.»

آقای اسماعیلی به میزان وثیقه تعیین شده برای سالار آقاخانی اشاره نکرد.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، روز دوشنبه خبر داده بود که سالار آقاخانی، متولد ۱۳۷۰، از ایران خارج شده‌است.

بر اساس گزارش‌ها، وی از افرادی بوده که از بانک مرکزی ارز دریافت و در بازار توزیع کرده است.

آقای آقاخانی بر اساس کیفرخواست متهم به «قاچاق عمده ارز به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو» و «پرداخت رشوه» به مقامات بانک مرکزی شده است.

نماینده دادستان نیز در جلسه دادگاه گفته بود که احمد عراقچی، معاون ارزی بانک مرکزی، در شهریور ۹۶ با سالارآقاخانی آشنا می‌شود که بر اساس مدارک به عنوان «نماینده و کارگزاری بانک انصار فعالیت داشته است».

بانک انصار وابسته به بنیاد تعاون سپاه است.

به نوشته روزنامه «ایران»، سالار آقاخانی در اسفند ۹۶ بازداشت و سپس با قرار وثیقه آزاد شد. او مجدداً در مرداد ۹۷ بازداشت و بعد از چندماه آزاد شد و سپس متواری و ساکن خارج از کشور است.

XS
SM
MD
LG