لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۶

فرار پر پیچ و خم قهرمانی ایرانی برای روبرو نشدن با حریف اسراییلی


سعید ملایی
سعید ملایی

در مسابقات گرند اسلم جودو به میزبانی امارات، بار دیگر عدم تقابل نمایندگان ایران با حریفان اسراییلی خبرساز شد. با این تفاوت که این بار یک اتفاق بی سابقه برای ورزش ایران رخ داد.

سعید ملایی برای اینکه با رقیب اسراییلی روبرو نشود عمداً به حریف بلژیکی باخت و برای اینکه روی سکو پایین‌تر از رقیب اسراییلی نایستد، مقابل رقیب قزاقستانی نیز حاضر به انجام مبارزه نشد.

گرنداسلم ابوظبی با مشارکت ۳۴۸ جودوکار از ۶۲ کشور به انجام رسید و پس از سال‌ها برای اولین بار، یک کشور از حوزه خلیج فارس در تورنمنتی رسمی میزبان اسراییل بود.

یورو نیوز برای گزارش خود از این اتفاق تیتر زده است: «جودو پیام صلح را به جهان ارسال کرد.»

مدال طلای ورزشکار اسراییلی توسط ژنرال میری وزیر فرهنگ و ورزش اسراییل اهدا شد.

ماریوس وایزر رییس فدراسیون جهانی جودو نیز دیپلم "سفیر و صلح دوستی" را به رییس فدراسیون جودوی امارات اهدا کرد.

موکی ساگی جودوکار اسراییلی پس از کسب مدال طلا گفت: «از رییس فدراسیون جهانی، همچنین وزیر فرهنگ کشورمان و ارتباطی که اینجا برقرار شد تا بتوانیم با پرچم اسراییل مسابقه دهیم سپاسگزارم.»

همشهری ورزشی نوشته است سعید ملایی خود را بازنده کرد تا با حریف اسراییلی مسابقه ندهد، سپس مجدداً شکست را پذیرفت تا از مدال برنز هم محروم شود و روی سکو کنار نماینده اسراییل نایستد.

در وزن ۸۱ کیلوگرم سعید ملایی که به تازگی قهرمان جهان شده، در گام نخست جک هاتون آمریکایی را از پیش رو برداشت. در ادامه جودوکار گرجستانی را ایپون کرد و سپس در برابر بریاند اتین کانادایی به پیروزی رسید.

ملایی در نیمه نهایی با توجه به شرایط جدول و برای خودداری از مقابله با ورزشکار اسراییلی ناگزیر شد به ماتیاس کاسه از بلژیک ببازد و به رده‌بندی برود.

نماینده ایران به تازگی در مسابقات جهانی، همین حریف بلژیکی را در یک‌چهارم نهایی تسلیم کرده بود.

دارنده دو مدال طلا و برنز جهان در دیدار رده‌بندی و برای کسب مدال برنز مقابل حمزه دیدار (قزاقستان) حاضر به انجام مبارزه نشد.

ملایی و سرمربی تیم ملی جودو رسماً اعلام کردند به‌ دلیل اینکه هیچ تماسی حتی در سکوی قهرمانی با ورزشکار اسراییلی پیدا نکنند، در مسابقه شرکت نکرده‌اند.

سعید ملایی به سایت تسنیم می‌گوید: مطمئن باشید اگر ورزشکار اسراییلی به فینال صعود نمی‌کرد من قهرمان می‌شدم. این مسابقات هزار امتیاز داشت و پنجهزار دلار هم پاداش قهرمان بود که من از دست دادم.

محمد منصوری سرمربی تیم ملی نیز گفت: «برای قهرمان جهان سخت است در مسابقاتی که امتیاز زیادی برای سهمیه المپیک دارد و از جایزه نقدی برخوردار است به این راحتی مغلوب شود. ملایی رنکینگ یک جهان است اما با طلای این مسابقات می‌توانست بین تمام جودوکاران اوزان مختلف نیز صدرنشین باشد.»

منصوری تایید کرده است: "تصمیم گرفتیم به‌ خاطر اینکه پرچم کشورمان پایین‌تر از اسرائیل قرار نگیرد" سعید در مسابقه رده‌بندی نیز حاضر نشود.

ملایی پر امیدترین نماینده ایران بود. پیش از او ابوالفضل محمودی و محمد محمدی بریمانلو با شکست مقابل رقبای خود از دور رقابت‌ها کنار رفته بودند.

پیشتر رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با ورزشکاران مدال آور بازیهای آسیایی گفته بود: «جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب، اسراییل را به رسمیت نشناخت و در مسابقات ورزشی با نمایندگان اسراییل شرکت نخواهد کرد.»

اما روش سعید ملایی برای عدم مبارزه با حریف اسراییلی، همان شیوه‌ای است که رسول خادم آن را غیر ورزشی نامیده و معتقد است اگر قصد مبارزه نداریم، باید رسماً به فدراسیون‌های جهانی اعلام کنیم.

XS
SM
MD
LG