لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

شرط رفع تعلیق جودوی ایران؛ مسابقه دوستانه با تیم ملی اسرائیل


دادگاه داوری ورزش برای رسیدگی به شکایت فدراسیون جودوی ایران که قرار بود بیستم فروردین تشکیل شود، به دلیل همه‌گیری کرونا به تعویق افتاده است.

فدراسیون جهانی، کلیه فعالیت‌های بین‌المللی جودوی ایران را به دلیل «دخالت مقامات سیاسی در ورزش» به حالت تعلیق درآورده است.

کمیته المپیک و فدراسیون جودوی ایران نیز معتقدند که تعلیق، اقدامی سیاسی از سوی فدراسیون جهانی بوده و با دخالت کشورهای اسرائیل و آمریکا صورت پذیرفته.

چنانچه دادگاه داوری ورزش رأی فدراسیون جهانی را تأیید کند که احتمال آن تقریباً قطعی است، ایران به عنوان خواهان باید تمام هزینه‌های دفاعیات خوانده را تقبل کند.

جریمه طرف بازنده در دادگاه شامل هزینه‌های کامل دادگاه است؛ همچنین وکلا و شهود طرف مقابل برای حضور در سوئیس.

با این حال حتی با رفع تعلیق جودوی ایران، به دو دلیل بختی برای حضور نمایندگان ایران در المپیک وجود ندارد.

نخست اینکه جودوی ایران پیش از تعلیق هم تمایلی به حضور در المپیک نداشت تا مبادا به خاطر مواجهه با حریف اسرائیلی، گرفتار محرومیت شود.

دلیل دیگر اینکه با خروج سعید ملایی از ایران، هیچ جودوکار دیگری در رنکینگ جهانی دارای موقعیت کسب سهمیه المپیک نیست.

رئیس فدراسیون جودوی ایران می‌گوید: «آنها ۱۵ شاهد معرفی کرده‌اند که سه نفرشان ایرانی‌اند. سعید مولایی، محمد منصوری و وحید سرلک. ما هم با هفت نماینده در این دادگاه حاضر خواهیم شد».

او در پاسخ به سؤال روزنامه وطن امروز که شانس پیروزی در دادگاه را چقدر می‌داند، گفته: «ما همیشه سدشکن بوده‌ایم و توکل‌مان به خداست. ملایی ادعا کرده عمدی باخته و این کذب است. او از سال گذشته دنبال پناهندگی بوده و زیر پرچم مغولستان مسابقه داد که ننگ بزرگی است».

آرش میراسماعیلی توضیح نداد که با توجه به دستور صریح رهبر جمهوری اسلامی بر عدم مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی و تأکید او بر بی‌اهمیت بودن تهدید فدراسیون‌های جهانی، چرا موضوع عدم مبارزه را کذب می‌داند.

میراسماعیلی گفت کمیته انضباطی فدراسیون جهانی «شرط غیر منطقی» گذاشته که جودوکاران ایران در مسابقه دوستانه با جودوکاران اسراییل مسابقه دهند تا تعلیق برداشته شود.

برگزاری چنین مسابقه‌ای، لزوم تشکیل دادگاه را هم منتفی می‌کند و نمایندگان جودوی ایران می‌توانند در رویدادهای بین‌المللی حاضر شوند.

اما رئیس فدراسیون جودوی ایران می‌گوید نمی‌شود هیچ کشوری را تحت فشار قرار داد تا با چه کشوری مسابقه بدهد یا ندهد.

این در حالی است که سعید ملایی و محمد محمدی بریمانلو در چند رویداد رسمی، طبق قرعه باید با حریف اسرائیلی روبرو می‌شدند اما از انجام مبارزه خودداری کردند.

اجتناب از مسابقه به دلایل سیاسی، طبق قوانین کمیته بین‌المللی المپیک و تمام فدراسیون‌های جهانی ممنوع است.

پس از مسابقات جهانی کشتی ۱۹۸۳ در کی‌یف شوروی سابق، با تصمیم ولایتی وزیر وقت امور خارجه که تبدیل به خط قرمز نظام جمهوری اسلامی شده‌است، ورزشکاران ایرانی حق رویارویی با حریفان اسرائیلی را ندارند.

XS
SM
MD
LG