لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۳

کلانتری: مصرف مازوت ما را گرفتار هوای آلوده کرده است


عیسی کلانتری،رئیس سازمان حفاظت محیط زیست
عیسی کلانتری،رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تایید مصرف مازوت (نفت کوره) توسط نیروگاه‌های برق ایران گفت در زمینه آلودگی هوا «دچار سیکل بسته‌ای شده‌ایم که نمی‌دانیم چطور از آن بیرون بیایم».

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری که روز یک‌شنبه ۲۹ دی ماه در یک نشست مرتبط با آلاینده‌های هوا سخنرانی می‌کرد، گفت به دلیل تحریم، وزارت نفت نمی‌تواند مازوت بفروشد، «پالایشگاه‌ها پر از مازوت شدند بنابراین به ناچار نیروگاه‌ها دوباره به مازوت سوزاندن روی آوردند و گرفتار هوای آلوده شدیم».

مازوت تولید ایران از استانداردهای لازم برخوردار نیست. غلظت گوگرد در سوخت مازوت تولیدی ایران حدود ۳.۵ درصد است که هفت برابر استانداردهای بین‌المللی برای سوخت کشتی‌ها در آب‌های آزاد است.

پالایشگاه‌های ایران پارسال به‌طور متوسط روزانه بالای ۶۰ میلیون لیتر نفت کوره تولید کرده‌اند که ۳۵.۵ میلیون لیتر آن صادر شده، ۴.۳ میلیون لیتر بعنوان سوخت‌ کشتی‌ها (بانکرینگ) استفاده شده و بقیه در داخل کشور مصرف شده است.

بخش عمده مازوت ایران به امارات صادر می‌شود و پالایشگاه‌های مدرن این کشور غلظت گوگرد آن را کاهش می‌دهند تا برای سوخت کشتی‌ها قابل استفاده باشد.

با این حال تحریم‌ها سبب شده که میزان صادرات مازوت کم شود و ایران چاره‌ای جز استفاده از آن در صنایع داخلی نداشته باشد.

یکی از بخش‌های مهم مصرف نفت کوره ایران، نیروگاه‌های برقی است که به گفته عیسی کلانتری به یکی از منشأهای هوای آلوده تبدیل شده‌اند.

پیش از این مصطفی رجبی، سخنگوی صنعت برق ایران گفته بود که از ابتدای سال جاری حدود ۲٫۸ میلیون متر مکعب مازوت در نیروگاه‌ها مصرف شده است.

عیسی کلانتری در این مراسم همچنین با تاکید بر اینکه داشتن هوای پاک به یک آرزو تبدیل شده است، گفت در ایران ۸۷ درصد مینی‌بوس‌ها، ۸۱ درصد موتورسیکلت‌ها، ۷۳ درصد اتوبوس‌ها و ۶۱ درصد کامیون‌های اسقاطی هستند.

رئيس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «درحالی‌که ما کشور اسقاطی‌ها شده‌ایم انتظار هوای پاک داریم».

XS
SM
MD
LG