لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

خبر بازداشت شهروند ایرانی مقیم سوئد در بازگشت به ایران تائید شد


«پیاده از سوئد تا ایران با پرچم شیر وخورشید برای آزادی، با درخواست برگزاری انتخابات آزاد» توضیحی است که کامران قادری در توییترش به عنوان بیوگرافی نوشته است.
«پیاده از سوئد تا ایران با پرچم شیر وخورشید برای آزادی، با درخواست برگزاری انتخابات آزاد» توضیحی است که کامران قادری در توییترش به عنوان بیوگرافی نوشته است.

کمپین حقوق بشر ایران با تائید خبر بازداشت کامران قادری، شهروند ایرانی مقیم سوئد به نقل از یک «منبع مطلع»، اتهامات مطرح‌شده علیه وی را «تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی و توهین به رهبر و مسئولان جمهوری اسلامی» اعلام کرد.

به گفته این منبع مطلع که به هویت وی اشاره‌ای نشده، قادری که فروردین ماه ۱۳۹۶ با شعار «راهپیمایی برای آزادی ایران» و با پرچم شیر و خورشید پیاده‌ از سوئد به سمت ایران حرکت کرد، ۱۶ اسفند ماه سال گذشته، از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شده است.

وی پس از بازداشت، ابتدا به اداره اطلاعات و سپس به زندان تبریز منتقل شده و دادسرای تبریز او را به «تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی و توهین به رهبر و مسئولان جمهوری اسلامی» متهم کرده است.

یکی از نزدیکان آقای قادری که هویت وی نیز اعلام نشده، به کمپین حقوق بشر در ایران گفته که این شهروند ۴۸ ساله ایرانی از ۱۵ سالگی به سوئد مهاجرت کرده و دارای همسر و دو فرزند سوئدی است اما خود برای دریافت تابعیت سوئد اقدامی نکرده است.

کامران قادری ۲۹ بهمن سال ۹۶ پس از عبور از ۱۱ کشور، از مرز ترکیه وارد خاک ایران شد و «موقع ورود به خاک ایران به دلیل پرچم شیر و خورشید توسط مرزبانی بازداشت شد و بعد چند روز آزاد شد.»

اما در اسفند ماه بار دیگر و این بار از سوی وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان تبریز فرستاده شد. وی در تماس تلفنی همچنین گفته که احتمال دارد او را به تهران منتقل کنند.

به گفته این منبع مطلع، آقای قادری «قصد داشت با ادامه سفر پرچم شیر و خورشید را در پاسارگاد و مقبره کوروش، یکی از شاهان باستانی ایران برافرازد.»

آن‌طور که این منبع مطلع به کمپین گفته وی «سفرش را در حساب اینستاگرام و توییترش مرتب گزارش می‌کرد و علاوه بر آن چند مصاحبه نیز با رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی انجام داده که در بازجویی‌های وزارت اطلاعات به عنوان مدرک اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی استفاده شده است.»

«پیاده از سوئد تا ایران با پرچم شیر وخورشید برای آزادی، با درخواست برگزاری انتخابات آزاد» توضیحی است که این معلم در توییترش به عنوان بیوگرافی نوشته است.

آقای قادری ۱۵ مهرماه سال ۹۶ نیز در گفت‌و‌گو با رادیو فردا گفته بود که «مقصدش آرامگاه کوروش است و هدفش درخواست برای برگزاری انتخابات آزاد.»

وی که آن زمان در شهر کایسری ترکیه بود، گفته که در لحظه سال تحویل ۹۶ اولین قدم خود را برداشته و افزوده قصد دارد به سوی سوریه و عراق برود و اگر امکان داشته باشد، از آنجا وارد ایران شود.

قادری در پاسخ به خبرنگار رادیو فردا مبنی بر اینکه آیا فکر نمی‌کند ورود به ایران با پرچم شیر و خورشید برای او مشکل ایجاد کند نیز گفته که در صورت بروز مشکل، همان موقع به آن فکر خواهد کرد.

آن‌طور که کمپین حقوق بشر ایران گزارش کرده، علاوه بر کامران قادری، «شهروند دو تابعیتی ایرانی-اتریشی ۵۵ ساله دیگری نیز به همین نام در ایران زندانی است که به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال زندان محکوم شده و در زندان اوین تهران نگهداری می‌شود.»

مقام‌های جمهوری اسلامی به افراد دوتابعیتی نظر مثبتی ندارند و گاه به آنها به عنوان «جاسوس» نگاه می‌کنند.

باقر و سیامک نمازی (پدر و پسر) و آفرین نیساری و کارن وفاداری (زن و شوهر) از جمله شهروندان ایرانی-آمریکایی و نازنین زاغری و کمال فروغی دو شهروند ایرانی -بریتانیایی زندانی در ایران هستند.

آبان‌ ماه سال ۹۶ خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که سپاه پاسداران ایران در طول دو سال گذشته دست‌کم ۳۰ نفر از شهروندان دو تابعیتی ایرانی را به اتهاماتی از قبیل جاسوسی بازداشت کرده‌ است.

بر اساس این گزارش، در حالی که در گذشته اغلب بازداشتی‌ها را ایرانی-آمریکایی‌ها تشکیل می‌دادند، اما ۱۹ تن از مجموع این ۳۰ نفر، دارای تابعیت‌های اروپایی هستند.

خانواده و وکلای این افراد به رویترز گفته‌اند سپاه پاسداران از یک سو در حوزه روابط بین‌المللی از آنها به عنوان ابزار چانه‌زنی بهره می‌برده و همزمان شرکت‌های اروپایی علاقمند به راه‌اندازی تجارت در داخل ایران را از عملی‌کردن قصدشان دلسرد می‌کرده است.

مسئولان جمهوری اسلامی پیش‌تر باج‌گیری از طریق گروگان گرفتن این افراد را رد کرده و دولت‌های غربی را متهم می‌کنند که شهروندان ایران را به اتهامات واهی در بازداشت نگه‌ می‌‌دارد.

با استفاده از گزارش‌های کمپین حقوق بشر ایران و رادیو فردا؛ ب.ب/س.ن
XS
SM
MD
LG