لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

دادستان کرمان: تیم ترور قاسم سلیمانی به اتهام محاربه محاکمه می‌شوند


قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران
قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران

کمتر از یک هفته پس از انتشار خبری درباره ترور ناموفق فرمانده سپاه قدس، دادستان کرمان روز سه‌شنبه خبر داد که «اعضای تیم ترور» قاسم سلیمانی، فرمانده این سپاه، محاکمه خواهند شد.

دادخدا سالاری گفت که این افراد به اتهام «مشارکت در اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، محاربه و کمک به سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای بیگانه و متخاصم» تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند.

اتهام «محاربه» می‌تواند برای متهمان مجارات اعدام را به دنبال داشته باشد.

وی اعلام کرد که این افراد همزمان با تاسوعا و عاشورای گذشته، ۱۸ و ۱۹ شهریورماه گذشته، در مدت «کمتر از ده ساعت در چندین نقطه مختلف دستگیر شدند».

آقای سالاری اضافه کرد: «تمامی عملیات اجرایی این پروژه از قبیل جذب جاسوس، آموزش آنان، تهیه سلاح و مهمات و مواد منفجره و وسایل و تجهیزات ارتباطی و نظامی در سطح وسیع و گسترده تهیه و از سوی پشتیبانان طرح از طریق یکی از مرزها به داخل کشور منتقل و آماده بهره‌برداری بود.»

آقای سالاری جزئیات بیشتری درباره بازداشت این افراد بیان نکرد.

اما پیشتر حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه، روز پنج‌شنبه، ۱۱ مهرماه، مدعی شده بود که یک «تیم سه‌نفره» به اتهام تلاش برای ترور قاسم سلیمانی دستگیر شده است.

به گفته آقای طائب این طرح قرار بوده با «بمب‌گذاری» در «ایام فاطمیه، در حسینیه مرحوم پدر سردار سلیمانی» از راه حفر تونل زیر این حسینیه اجرا شود.

این گونه سخنان مقامات جمهوری اسلامی در حالی بیان شده که پیش از این نیز در پرونده‌های مشابه از جمله ترور دانشمندان اتمی افرادی بازداشت و تحت فشار به انجام ترور اعتراف کرده‌اند.

در برخی از این پرونده‌ها، پس از مدتی مشخص شده است که این افراد بیگناه بوده‌اند.

نه دادستان کرمان و نه پیش از او حسین طائب به هویت و مشخصات اعضای «تیم ترور» اشاره نکرده‌اند.

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، پیش از این کمتر در مراسم‌های عمومی حضور می‌یافت، اما در چند سال اخیر و همزمان با تبلیغات گسترده نهادهای حکومتی درباره او، حضورش در این مراسم‌ها افزایش یافته است.

منابع: خبرگزاری ایرنا، رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG