لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

انتقاد مشاور پزشکی خامنه‌ای از وعده وزیر بهداشت برای «جشن پیروزی واکسن»


علیرضا مرندی، مشاور و پزشک مخصوص علی خامنه‌ای
علیرضا مرندی، مشاور و پزشک مخصوص علی خامنه‌ای

مشاور و پزشک ویژه رهبر جمهوری اسلامی در نامه‌ای به وزیر بهداشتِ دولت ابراهیم رئیسی از وعده «برگزاری جشن پیروزی واکسن» انتقاد کرده و از او خواست زمینه «ساده‌انگاری» و «بدبینی» مردم را فراهم نکند.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، روز سه‌شنبه،‌ ششم مهرماه، در مشهد وعده داد که «جشن پیروزی واکسن» به‌زودی در کشور برگزار و بسیاری از محدودیت‌هایی که در پی همه‌گیری کرونا وضع شده لغو شود.

او افزود: «به‌زودی جشن پیروزی مردم را که به ما برای سرعت بخشیدن به واکسیناسیون کمک کردند برگزار خواهیم کرد. بعد از گذراندن دو هفته آینده به واکسیناسیون ۷۰ درصدی که می‌خواستیم، خواهیم رسید.»

پزشک ویژه علی خامنه‌ای که رئیس فرهنگستان علوم پزشکی نیز هست در نامه‌ای مورخ یک روز بعد، هفتم مهرماه، که وب‌سایت خبرآنلاین روز جمعه منتشر کرد از این گفته‌ها انتقاد کرده و به وزیر بهداشت تذکر داده است که به مردم توصیه‌هایی شود که در آینده باعث «بدبینی»شان نشود.

علیرضا مرندی در نامه خود یادآوری کرده است که حتی در کشورهایی که ۸۰ درصد از جمعیت دو نوبت واکسن خود را دریافت کرده‌اند «کماکان سخت‌گیری‌های جدی از جمله بستن مرز خود و نیز قرنطینه دوهفته‌ای افرادی که وارد کشور می‌شوند را اعمال می‌کنند».

او ادامه می‌دهد: «توصیه‌ها و قول‌هایی از جمله آزادی مسافرت... که پس از انجام ۷۰ درصد واکسیناسیون از طرف وزارت بهداشت به مردم داده می‌شود این نگرانی را ایجاد می‌کند که با ساده‌انگاری... مجددا شاهد پیک‌های بعدی» باشیم.

مقام‌های جمهوری اسلامی دست‌کم در هفته‌های آغازین شروع همه‌گیری کرونا تلاش بسیار کردند تا این بیماری را کم‌اهمیت جلوه داده و ورود ویروس کرونا به کشور را کتمان کنند.

سپس در دی‌ماه سال ۱۳۹۹ رهبر جمهوری اسلامی به‌صراحت واردات واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی به کشور را ممنوع اعلام کرد و به گفته کارشناسان بسیار با این فرمان نقشی مهم در افزایش آمار قربانیان کووید ۱۹ در ایران ایفا کرد.

علیرضا مرندی خود علاوه بر امضای بیانیه‌ منع واردات واکسن‌های بریتانیایی و آمریکایی که توسط برخی از پزشکان دیگر از جمله بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، امضا شده بود، نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نوشت و گفت نباید به تصمیم ایران در زمینه عدم خرید این نوع واکسن‌ها انتقاد شود.

اکنون چند هفته‌ای است که روند واکسیناسیون در ایران سرعت گرفته است، ولی پیش از تسریع این روند، تاخیر در واردات واکسن خارجی و عدم تحقق وعده‌های شرکت دارویی برکت برای تولید انبوه واکسن داخلی باعث بروز انتقادهای گسترده شد.

شرکت برکت که از جمله نهادهای اقتصادی زیرمجموعه دفتر رهبر جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، وعده داده بود که تا اواسط مردادماه بیش از ۲۵ میلیون دوز واکسن برکت که ادعا می‌کند تولید کرده است را تحویل وزارت بهداشت دهد، ولی هنوز نتوانسته است وعده خود را عملی کند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، روز سوم مهر در مراسم آغاز سال تحصیلی در مدرسه‌ای در شهر ری بدون اشاره به جزئیات برنامه دولت وعده داده بود که تا چند روز آینده ۷۰ درصد جمعیت ایران در مقابل کرونا واکسینه خواهند شد.

ایران بیش از ۸۳ میلیون جمعیت دارد. مقام‌های وزارت بهداشت ایران پیشتر گفته بودند که دست‌کم ۶۰ میلیون نفر از این جمعیت نیاز به تزریق واکسن کرونا دارند، که با احتساب میانگین دو دُز واکسن برای هر نفر، ایران حداقل به ۱۲۰ میلیون دُز تزریق واکسن نیاز دارد.

وعده آقای رئیسی هنوز محقق نشده است. بهرام عین‌اللهی برای رسیدن به این رقم وعده «دو هفته آینده» را داده است.

منابع: خبرآنلاین، توییتر،‌ رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG