لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

شبکه خانوادگی علی خامنه‌ای در مؤسسات رسانه‌ای و تحقیقاتی


علی خامنه‌ای در حال گفت‌وگو با محمدباقر باقری کنی، برادر محمدرضا مهدوی کنی و از اعضای هیئت امنای دانشگاه امام صادق
علی خامنه‌ای در حال گفت‌وگو با محمدباقر باقری کنی، برادر محمدرضا مهدوی کنی و از اعضای هیئت امنای دانشگاه امام صادق

موسسه «دابل‌تینک» که در شهر واشینگتن فعالیت می‌کند، گزارشی درباره شبکه خانوادگی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، منتشر کرده است.

این شبکه خانوادگی موسسات دانشگاهی، رسانه‌ای و تحقیقاتی متعددی را در اختیار دارد که در گزارش موسسه دابل‌تینک به برخی از آنها اشاره شده است. در گزارش پیش‌رو برخی از بخش‌های گزارش موسسه «دابل‌تینک» آمده است که ارتباط بیشتری با دفتر رهبر یا شخص او دارند. رادیو فردا در برخی از بخش‌ها در صورت لزوم اطلاعاتی را به این گزارش افزوده است.

خانواده مهدوی‌کنی

هدی حسینی خامنه‌ای، دختر رهبر جمهوری اسلامی، عروس محمدباقر باقری‌کنی و همسر مصباح‌الهدی باقری کنی است. محمدباقر باقری‌کنی که با حکم رهبر جمهوری اسلامی به عنوان هیئت امنای دانشگاه امام صادق منصوب شده است، در حال حاضر ۹۳ ساله است و قادر به مدیریت اجرایی نیست و صادق لاریجانی، نفر اول هیئت امنای دانشگاه امام صادق محسوب می‌شود. با این حال خانواده او و همچنین خانواده برادرش محمدرضا مهدوی‌کنی که چهار سال پیش درگذشت، نقش مهمی در مدیریت این دانشگاه دارند.

باقری کنی، مهدوی کنی و حداد عادل در دیدار دانشجویان امام صادق با رهبر جمهوری اسلامی
باقری کنی، مهدوی کنی و حداد عادل در دیدار دانشجویان امام صادق با رهبر جمهوری اسلامی

بر اساس گزارش موسسه «دابل‌تنیک»، مصباح‌الهدی مهدوی‌کنی، داماد رهبر جمهوری اسلامی، عضو دفتر نشر است. احتمالاً منظور این موسسه، دفتر نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای باشد که توسط مسعود خامنه‌ای، پسر رهبر جمهوری اسلامی، اداره می‌شود. در این گزارش از مصباح‌الهدی مهدوی‌کنی به عنوان عضو دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق یاد شده است. البته مصباح‌الهدی مهدوی‌‌کنی در حدفاصل سال‌های ۸۵ تا ۸۸ معاون طرح و برنامه دانشگاه امام صادق بود و در حال حاضر استاد گروه مدیریت بازرگانی در دانشکده معارف اسلامی و مدیریت است.

یک عضو مهم دیگر این خانواده، سید مصطفی میرلوحی است. مصطفی میرلوحی داماد محمدرضا مهدوی‌کنی است. او با حکم رهبر جمهوری اسلامی به عنوان هیئت امنای دانشگاه امام صادق منصوب شده ولی منصب مهم‌ترش، ریاست هیئت مدیره جامعه الصادق است. جامعه الصادق که شبکه اقتصادی این خانواده را تشکیل می‌دهد، شرکت‌هایی چون فولاد خزر و نخیران را در کنترل خود دارد. او چهره اصلی در مدیریت مدارس وابسته به دانشگاه امام صادق است. تولید پارچه جامعه و مطهری هم، دو برند مشهور دیگر هستند که به این شبکه تعلق دارند. او همچنین عضو بنیاد بین‌المللی غدیر است.

در گزارش موسسه «دابل‌تینک» به سمت آقای میرلوحی در موسسه آموزش عالی طلوع مهر قم هم اشاره شده است. این موسسه توسط علی لاریجانی، علی‌اکبر ولایتی و محمد نهاوندیان، رضا فرجی‌دانا (وزیر سابق علوم در دولت روحانی) و مصطفی میرلوحی تاسیس شد ولی در حال حاضر به طور عمده در کنترل مصطفی پورمحمدی است که بعد از مرگ مهدوی‌کنی به عنوان دبیر جامعه روحانیت مبارز انتخاب شد. آقای میرلوحی در قم دارای موسسه «رهجویان امام هادی» است که در زمینه روایات و احادیث شیعه کار می‌کند.

اما یک رابطه میرلوحی با دفتر رهبر که در گزارش موسسه «دابل‌تینک» به آن اشاره دقیق نشده،‌ مربوط به عروس آقای میرلوحی است. فرید میرلوحی، پسر آقای میرلوحی با دختر علیرضا پناهیان ازدواج کرده است و خطبه عقد آنها هم توسط خامنه‌ای خوانده شده است. علیرضا پناهیان، واعظ مشهور و جنجال‌انگیز، از جمله سخنرانان دفتر رهبر جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. یک ماموریت دیگر او مربوط به کنترل سخنرانی‌ها در حضور رهبر است. به عنوان نمونه اگر دانشجویی بخواهد در حضور رهبر ایران سخنرانی کند، علیرضا پناهیان قبل از جلسه متن سخنرانی را کنترل می‌کند. در یکی از جلسات او گفته بود محتوای سخنرانی باید طوری باشد که «آقا خوشش بیاید». این عبارت در سال‌های اخیر بارها به عنوان توصیف رویکرد دفتر رهبر یا نوع نگاه رهبر به انتقادات استفاده شده است.

خانواده خرازی

اولین چهره مهم در این خانواده، محسن خرازی است. او که عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است، دو پسر و یک دختر دارد. مهم‌ترین ارتباط خانواده خرازی با خانواده خامنه‌ای هم به یک ازدواج مربوط است. مسعود خامنه‌ای، پسر رهبر جمهوری اسلامی با سوسن خرازی، دختر محسن خرازی ازدواج کرده است. مسعود خامنه‌ای در حال حاضر مسئول دفتر نشر آثار خامنه‌ای است که یک مجموعه عظیم رسانه‌ای و انتشاراتی را با چند شرکت و رسانه زیرمجموعه اداره می‌کند.

محمدباقر خرازی، پسر محسن خرازی هم یک چهره جنجالی است که سال ۱۳۹۲ قصد داشت کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شود و دولت حزب‌الله را تشکیل دهد. او در حال حاضر به فعالیت‌های مذهبی مشغول است.

دیگر پسر محسن خرازی، صادق خرازی است؛ او مشاور محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران و دبیرکل حزب ندای ایرانیان است. نوع ارتباطات صادق خرازی با خامنه‌ای هم جالب توجه است. آقای خرازی در حوزه خرید و فروش آثار خطی به ویژه قرآن‌های خطی و اشیاء عتیقه هم شهرت دارد و تصاویری از او و خامنه‌ای در حال مرور نسخ قرآن منتشر شده است. او در مصاحبه‌ای گفته که بیش از ۵۰۰ نسخه قرآن نفیس دارد و در دورانی که سفیر ایران در فرانسه بوده هم به خرید نسخ خطی مشغول بوده است.

بخشی از فعالیت‌های او در این حوزه در بنیاد «عظام هنر» پیگیری می‌شود. شریک او در این بنیاد، عباس ایروانی است که در حال حاضر پرونده فساد اقتصادی‌اش در حال رسیدگی است. صادق خرازی همچنین تمام سخنرانی‌های خامنه‌ای درباره سیاست‌خارجی را در یک مجموعه ۱۰ جلدی گردآوری کرده و به گفته خودش رهبر جمهوری اسلامی به پاداش این کار، یک عبا به او هدیه داده است. از سوی دیگر، پسر صادق خرازی، داماد محمدرضا خاتمی است و این ازدواج هم سبب نزدیکی او به خانواده خاتمی شده است. او در دولت محمد خاتمی مدتی به عنوان مشاور رئيس‌جمهوری کار می‌کرد. نفر دیگری که باید در این خانواده به آن اشاره کرد، کمال خرازی، برادر محسن خرازی است. کمال خرازی در حال حاضر با حکم خامنه‌ای به عنوان رئيس شورای روابط خارجی منصوب شده است.

خانواده حدادعادل

غلامعلی حدادعادل، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی را می‌توان مشهورترین چهره خانواده‌های وابسته به خانواده رهبر دانست. دختر او زهرا حدادعادل با مجتبی خامنه‌ای، فرزند رهبر ایران ازدواج کرده است. برخی تحلیلگران از مجتبی خامنه‌ای به عنوان جانشین احتمالی پدرش نام برده‌اند. حتی اگر این ارزیابی زودهنگام باشد، گزارش‌های متعددی درباره نقش و نفوذ بالای مجتبی خامنه‌ای در مناسبات سیاسی ایران منتشر شده است.

یکی از چهره‌های مشهور خانواده حدادعادل، فریدالدین حدادعادل است که به نوشته موسسه «دابل‌تینک» در روزنامه «تهران تایمز»، روزنامه «جام جم»، خبرگزاری مهر و سایت «امیدگستر» نقش دارد. با این حال به نظر می‌رسد این بخش اندکی از فعالیت‌های فریدحدادعادل باشد. او در شبکه ۳ تلویزیون حکومت ایران عضو «شورای اندیشه‌ورزی» است که نقشی شبیه اتاق فکر را بازی می‌کند و در اداره مدارس و موسسات وابسته به خانواده حدادعادل هم نقش مهمی دارد. فریدالدین حدادعادل که عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی (وابسته به طیف علیرضا زاکانی) است، در مناظره‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال ۹۶ در کنار ابراهیم رئيسی حضور داشت که نشان‌دهنده ارتباط و نفوذ او در ستاد انتخاباتی رئيسی بود.

خانواده خامنه‌ای

تاکنون گزارش‌های متعددی درباره خانواده رهبر جمهوری اسلامی و فرزندان او منتشر شده است. در گزارش موسسه «دابل‌تینک» هم به تفصیل به این خانواده پرداخته شده است که برخی نکات آن قابل توجه هستند.

این موسسه در گزارش خود تصویری از منصوره خجسته باقرزاده، همسر علی خامنه‌ای، منتشر کرده است. تصویر منتشر شده که اندکی دستکاری شده است، بیشتر به لاله افتخاری، نماینده پیشین مجلس ایران در مصاحبه‌ای با وب‌سایت خبرآنلاین، شباهت دارد. از همسر رهبر جمهوری اسلامی تاکنون تصویری در رسانه‌ها منتشر نشده است. در خانواده خجسته باقرزاده چند چهره به چشم می‌خورد. حسن خجسته که برادر همسر علی خامنه‌ای است. او در حدفاصل سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۳ جزو معاونان صداوسیما بود و در حال حاضر در دانشگاه صداوسیما به تدریس مشغول است.

کمیل خجسته، فرزند حسن خجسته، نیز مدیرعامل موسسه «تبیان» است. این موسسه عظیم رسانه‌ای وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است که از نهادهای زیرمجموعه رهبر جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. بر اساس برخی گزارش‌ها دیگر فرزند حسن خجسته، محمد نام دارد و مدیر وب‌سایت خامنه‌ای است. فرشاد مهدی‌پور، داماد حسن خجسته، نیز مدیرمسئول روزنامه «صبح‌نو» است.

در گزارش موسسه «دابل‌تینک» از یک برادر دیگر همسر رهبر ایران، به اسم محمد خجسته باقرزاده نام برده شده است. در این گزارش از محمدخجسته به عنوان عضو هیئت مدیره برخی شرکت‌های وابسته به هلال احمر نام برده شده است. در این گزارش همچنین از محمدسعید احدیان، مدیر روزنامه خراسان، به عنوان اقوام همسر محمد خجسته نام برده شده است. آقای احدیان که در سال‌های اخیر در رسانه‌های اصولگرا بیشتر دیده شده، در دوره توافق هسته‌ای از مدافعان سرسخت برجام بود و در واقع بخشی از دفتر رهبر جمهوری اسلامی که موافق این توافق بودند را نمایندگی می‌کرد.

در گزارش موسسه «دابل‌تینک» همچنین به کنترل شبکه خانوادگی وابسته به خامنه‌ای بر موسسات «ایران» و «همشهری» اشاره شده است که این اطلاعات نادرست است. موسسه ایران وابسته به دولت و موسسه همشهری وابسته به شهرداری تهران است و متاثر از تغییرات سیاسی در ایران مدیران آن تغییر می‌کنند و در حال حاضر، شبکه خانوادگی وابسته به‌ خامنه‌ای نفوذ خاصی در این موسسات ندارند. از همین زاویه اطلاعات گزارش این موسسه درباره تسلط شبکه خانوادگی وابسته به خامنه‌ای بر موسسات سینمایی فارابی نیز نادرست است.

XS
SM
MD
LG