لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۳

سی‌بی‌اس: حمله به عربستان با دستور خامنه‌ای انجام شد؛ طرح تلافی علیه ایران آماده است


ساعتی پس از آن که وزیر خارجه آمریکا تهران را به «اقدام جنگی» علیه ریاض متهم کرد، یک شبکه تلویزیونی آمریکایی در گزارشی به نقل از منابع خود خبر داد که حمله به آرامکو در خاک عربستان سعودی با دستور مستقیم آیت‌الله خامنه‌ای انجام شده است.

این گزارش همچنین حکایت از آن دارد که «طرح ضربات تلافی‌جویانه علیه تاسیسات نفتی ایران و سپاه آماده است».


شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس که در گزارش چهارشنبه شب، ۲۷ شهریورماه، به نام منبعش اشاره نکرد می‌گوید رهبر جمهوری اسلامی به طرح حمله به تاسیسات نفتی عربستان چراغ سبز داده، اما با این شرط که دخالت ایران «انکارپذیر باشد».

خبرنگار سی‌بی‌اس در پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، در گزارش خود همچنین از وجود عکس‌هایی ماهواره‌ای خبر داد که «نیروهای سپاه پاسداران را در حال آماده شدن برای این حمله نشان می‌دهد».

روز شنبه هفته جاری حوثی‌های شیعه یمن تایید کردند که دو نقطه بسیار استراتژیک در خاک عربستان سعودی را هدف حمله پهپادی خود قرار داده‌اند: بزرگ‌ترین پالایشگاه دنیا در بقیق و دومین میدان نفتی بزرگ عربستان در خریص.

در چند روزی که از این حملات می‌گذرد، مقامات دولت دونالد ترامپ از جمله مایک پومپئو، وزیر خارجه، اصرار دارند که جمهوری اسلامی مسئول این حملات است، نه حوثی‌ها که تحت حمایت تهران قرار دارند.

در مقابل مقامات جمهوری اسلامی از جمله در وزارت خارجه و حسن روحانی،‌ رئیس جمهور، قویا انکار کرده‌اند که تهران نقشی در این حملات داشته است.

با این حال سی‌بی‌اس چهارشنبه شب در گزارش خود از وجود عکس‌های ماهواره‌ای حاکی از نقش ایران خبر داد، عکس‌هایی که هنوز منتشر نشده است.


سی‌بی‌اس همچنین خبر داد که حمله به عربستان سعودی از «پایگاه هوایی اهواز و از طریق آسمان کویت» انجام شده است.

ساعتی پیشتر عربستان سعودی بقایای یک «موشک کروز و پهپادهای ایرانی» را که می‌گوید در حمله اخیر به تاسیسات نفتی‌اش مورد استفاده قرار گرفته به نمایش گذاشته بود.

به گفته ترکی المالکی، سخنگوی وزارت دفاع عربستان، این ادوات شاهدی «غیرقابل انکار» از تجاوز ایران به خاک این کشور است.

مقامات عربستان روز چهارشنبه همچنین ویدئویی نه چندان واضح از نزدیک شدن یک پهپاد به تاسیسات بقیق را به نمایش گذاشتند.

سی‌بی‌اس به نقل از ژنرال فرانک مکنزی، فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه،‌ از درخواست برای اعزام سه سامانه دفاع موشکی، دو پاتریوت و یک تاد، به عربستان خبر می‌دهد.

در چند روز اخیر کارشناسان بر یک نکته تاکید کرده‌اند:‌ این که ریاض برای حفاظت از نقاط استراتژیک در خاک خود آمادگی کامل ندارد.

سی‌بی‌اس در گزارش خود به نقل از یک مقام آمریکایی می‌گوید که ایالات متحده به‌رغم گرفتن عکس‌های ماهواره‌ای از این حادثه «کاملا غافلگیر» شده است.

خبر وجود عکس از مبدا و مقصد این حملات در حالی منتشر شده است که تاکنون ژاپن و فرانسه، از متحدان آمریکا، اعلام کرده‌اند که هنوز شواهد حمله ایران به خاک عربستان را ندیده‌اند.

منابع: وب‌سایت سی‌بی‌اس، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG