لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

حمله غیرمستقیم عضو دفتر خامنه‌ای به دولت روحانی در زمینه مذاکره با آمریکا


رسول سنایی ‌راد که قبلا معاون سیاسی سپاه بود، اکنون معاون «دفتر عقیدتی سیاسی» دفتر خامنه‌ای است
رسول سنایی ‌راد که قبلا معاون سیاسی سپاه بود، اکنون معاون «دفتر عقیدتی سیاسی» دفتر خامنه‌ای است

یک عضو دفتر رهبر جمهوری اسلامی روز جمعه در حمله‌ای غیرمستقیم به اعضای دولت حسن روحانی چنین اظهار نظر کرد که کسانی که دنبال «شروع مجدد مذاکره با آمریکا» هستند، «اهداف جناحی و انتخاباتی» دارند.

رسول سنایی راد، معاون سیاسی «دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا»، در گفت‌وگویی که روز جمعه، هفتم آذر، در خبرگزاری مهر منتشر شد با اشاره تلویحی به مقام‌های دولت ایران گفته است این افراد می‌خواهند از وضعیت جدید «بهره‌های خاص» ببرند و «مجددا به عرصه سیاسی بازگردند».

«دفتر عقیدتی سیاسی» بخشی از تشکیلات دفتر علی خامنه‌ای است که «سیاستگذاری، هماهنگی، بازرسی و نظارت بر امور و وظایف نمایندگی ولی فقیه در نیروهای مسلح» را بر عهده دارد. رئيس این دفتر که توسط رهبر جمهوری اسلامی منصوب می‌شود، علی سعیدی، نماینده پیشین خامنه‌ای در سپاه است.

آقای سنایی ‌راد با اشاره به مذاکرات منتهی به امضای توافق هسته‌ای گفت که برخی افراد اعتقاد دارند که «مشکلات کشور از طریق مذاکره حل می‌شود»، ولی «تجربه نشان داد چنین اتفاقی نمی‌افتد».

او همچنین تفاوت دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا را مانند «تفاوت پپسی‌کولا و کوکاکولا» دانسته و گفت که هر دو محصول آمریکایی هستند و «برای سلامت انسان مضر هستند».

رهبر جمهوری اسلامی نیز روز ۴ آذر امسال با اشاره به مذاکرات مرتبط با توافق هسته‌ای در سال‌های ۹۲ تا ۹۴، گفت: «مسیر رفع تحریم را یک بار امتحان و چند سال مذاکره کردیم، اما به نتیجه‌ای نرسید.»

مقام‌های دولت روحانی در روزهای اخیر بارها درباره «رفع تحریم‌» سخن گفته‌اند و از جو بایدن، رئیس‌ جمهور منتخب آمریکا خواسته‌اند که پس از شروع به کار دولتش به سرعت تحریم‌ها را لغو کند و به برجام بازگردد.

از جمله حسن روحانی، رئیس ‌جمهوری ایران، روز چهارشنبه، پنجم آذرماه، به دولت جدید آمریکا پیشنهاد داد که اگر به برجام برگردد و تحریم‌های هسته‌ای را بردارد، حل مسائل بین دو کشور «بسیار آسان» است و حتی «می‌توان مراحل بعدی را در بخش‌های مختلف ادامه داد».

در ماه‌های گذشته بحث‌هایی درباره آینده برنامه هسته‌ای ایران، برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی مطرح بوده و علاوه بر آمریکا، قدرت‌های مهم اروپایی نیز خواستار مذاکره درباره این مسائل شده‌اند.

از سال ۹۷ که دولت ترامپ از برجام خارج شد، به ‌دنبال تحریم‌های شدید و فشار حداکثری، فروش نفت ایران به شدت کاهش یافته و مشکلات اقتصادی زیادی بروز کرده است.

تحلیل‌گران اقتصادی می‌گویند علاوه بر فشار تحریم‌ها، ناکارآمدی‌ مدیریتی، فساد و تعدد مراکز قدرت و تصمیم‌گیری در ایران سبب شده است که دشواری‌های اقتصادی دوچندان شود.

دولت ایران انتظار دارد که پس از شروع به کار دولت جو بایدن، با بازگشت دولت جدید آمریکا به توافق هسته‌ای موسوم به برجام، بخشی از تحریم‌های اقتصادی ایران برداشته شود.

جو بایدن که قرار است از ۲۰ ژانویه سال آینده، نزدیک به دو ماه دیگر، به ‌عنوان رئیس ‌جمهور جدید آمریکا آغاز به کار کند، گفته است اگر ایران تعهد به این توافق را از سر بگیرد، ایالات متحده به توافق اتمی دوران اوباما، موسوم به برجام، بازمی‌گردد.

با این حال، الیوت آبرامز، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران با ذکر این‌که دولت ترامپ قصد دارد تحریم‌ها علیه ایران را در هفته‌های آخر دولت کنونی آمریکا تشدید کند از جو بایدن خواست تا از این اهرم به‌وجود آمده علیه جمهوری اسلامی استفاده بهینه کند.

XS
SM
MD
LG