لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

طرح احتمال ادامه تعطیلی مراسم مذهبی، حمله به آمریکا در سخنرانی خامنه‌ای


آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه، ۲۱ فروردین، در یک سخنرانی تلویزیونی به مناسبت نیمه شعبان از «غیاب جلسات عمومی ماه رمضان» به خاطر شیوع کرونا سخن گفت.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین در این سخنرانی تلویزیونی که به دلیل شیوع ویروس کرونا بدون حضور مردم ایراد شد بار دیگر به دولت ایالات متحده تاخت و از دشمنی آمریکا با «اصل نظام جمهوری اسلامی» سخن گفت.

او در حالی از عدم برگزاری مراسم مذهبی در ماه رمضان سخن گفت که این ماه قمری دو هفته دیگر یعنی اوایل اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود.

در حالی که یک روز پیش از این حسن روحانی، رئیس جمهور، در اظهاراتش در جلسه کابینه خود، برای جلب حمایت از پایانِ ماندن در خانه و بازگشت به فعالیت‌ها تلاش کرد، اکنون آیت‌الله خامنه‌ای از احتمال جلوگیری از تجمعات حتی تا یک ماه پس از آغاز ماه رمضان که دو هفته بعد شروع می‌شود سخن می‌گوید.


علی خامنه‌ای در سخنان روز پنج‌شنبه خود گفت که «در غیاب جلسات عمومی ماه رمضان از جلسات دعا، سخنرانی، مناجات و غیره که امسال از آن علی‌القاعده محرومیم در خلوت خودمان همان معناها را به وجود آوریم.»

او در ادامه سخنرانی امروز خود هشدار داد که «مسئله کرونا ما را از توطئه دشمنان و توطئه استکبار غافل نکند.»

به گفته او،‌ «توطئه استکبار» علیه «اصل نظام» جمهوری اسلامی است.

در این سخنرانی که بدون حضور جمعیت انجام شد او اضافه کرد: «این‌ که کسی خیال کند که ما دشمنی نکنیم تا با ما دشمنی نکنند این نیست» و افزود که اصل نظام از نظر آنها «قابل فهم و تحمل» نیست.

خطاب اصلی علی خامنه‌ای از «دشمن» عمدتاً ایالات متحده است و مقامات دولت آمریکا همواره اعلام کرده‌اند که خواستار براندازی نظام جمهوری اسلامی نیستند و خواهان مذاکره بر سر سیاست منطقه‌ای ایران هستند؛ مذاکره‌ای که آیت‌الله خامنه‌ای آن را ممنوع اعلام کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه سخنرانی‌اش گفت که «حادثه کرونا یک ابتلای عمومی و آزمون است. هم برای دولت‌ها و هم ملت‌ها. هر دو امتحان می‌شوند و آزمون عجیبی است.»

او اما اضافه کرد که «کرونا مشکل بزرگی است اما این مشکل در قیاس با مشکلات دیگر کوچک به نظر می‌آید.»

او در این سخنرانی بار دیگر به آن چه «فلسفه مادی» در جوامع غربی نامید نیز تاخت.

XS
SM
MD
LG