لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

درخواست دوباره خامنه‌ای برای شرکت در انتخابات: رای دادن وظیفه ملی و انقلابی و شرعی است


رهبر جمهوری اسلامی در ادامه تلاش‌ برای ترغیب مردم به شرکت در انتخابات روز سه‌شنبه چنین نظر داد که شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران «صرفا وظیفه ملی و انقلابی» نیست، بلکه «وظیفه شرعی» است.

او که روز سه‌شنبه، ۲۹ بهمن، در دیدار با عده‌ای از مردم آذربایجان شرقی سخنرانی می‌کرد، همچنین رای دادن را «جشن ملی» و «حق مدنی» توصیف کرد.

رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۶ بهمن نیز گفته بود که «ممکن است کسی از بنده خوشش نیاید، اما اگر ایران را دوست دارد، باید به پای صندوق رأی بیاید.»


توصیف‌ها و تعابیر متفاوت آیت‌الله خامنه‌ای با هدف افزایش مشارکت در انتخابات در حالی منتشر می‌شود که بر اساس نتایج یک نظرسنجی که در نیمه اول بهمن انجام شده، فقط ۲۴.۲ درصد مردم تهران در انتخابات شرکت می‌کنند.

نتایج این نظرسنجی را خبرگزاری فارس روز شنبه ۲۶ بهمن به نقل از رئيس موسسه مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران اعلام کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی روز سه‌شنبه خود از انتخابات به عنوان «مایه ‌آبروی نظام اسلامی» نام برد و گفت هدف آمریکا این است که مشارکت در انتخابات کم باشد و «مردم را از نظام جدا کنند» و «ناامید کنند از صندوق رای».


او همچنین گفت دولت آمریکا در یک «کار حساب‌نشده» اقدام به کشتن قاسم سلیمانی کرد و بعد از آن حوادثی رخ داد که موجب «منفعل» شدن آمریکا شد و اکنون دولت آمریکا قصد دارد با کاهش دادن مشارکت مردم در انتخابات، «انفعال» خودش را «یک‌ جوری جبران کنند».

رهبر جمهوری اسلامی همچنین بدون اشاره به کشور خاصی گفت «دوستان» جمهوری اسلامی درباره نحوه حضور مردم در انتخابات «نگران» هستند.

در هفته‌‌های گذشته به ویژه پس از رخ دادن اعتراض‌های آبان‌ماه که بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز منجر به کشته‌ شدن ۱۵۰۰ نفر شد، گروه کثیری از معترضان و منتقدان جمهوری اسلامی اعلام کردند که انتخابات مجلس را تحریم خواهند کرد. بسیاری از گروه‌های سیاسی خارج از کشور نیز انتخابات را تحریم کرده‌اند.

بر اساس اعلام وزارت کشور ایران، در انتخابات مجلس یازدهم ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد، دو میلیون و ۹۳۱ هزار نفر برای اولین بار می‌توانند رای دهند.

XS
SM
MD
LG