لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

خاتمی خطاب به روحانی: بروید مسئله حصر را حل کنید


محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران گفته که به نظر او «نظام» قطعا می‌خواهد مسئله حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی حل شود
محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران گفته که به نظر او «نظام» قطعا می‌خواهد مسئله حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی حل شود

محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران از حسن روحانی خواست «فعال» شود و به وعده خود در رفع حصر مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد عمل کند.

وب‌سایت کلمه گزارش کرده که آقای خاتمی این اظهارات را سه‌شنبه شب ۲۱ فروردین در نشستی در بنیاد باران بیان کرده است.

وی گفته که معتقد است «نظام» و رهبر جمهوری اسلامی «می‌خواهند» که «این مسئله حل شود. البته من نظر خودم را می‌گویم. از نظر من نظام قطعا می‌خواهد این مسئله حل شود.»

به گفته خاتمی، «گشایش‌هایی شده اما کافی نیست. باید حل شود. بروید این مسئله را حل کنید.»

رئیس جمهور پیشین ایران با تاکید دوباره بر «خواست» آیت‌الله علی خامنه‌ای بر رفع حصر، اضافه کرده است:‌ «آن تشکیلاتی که باید این مسئله را حل کند یا سستی می‌کند یا ناتوانی می‌کند یا هر چی، و اینجاست که خود آقای رئیس‌ جمهور و دوستان دیگر باید فعال شوند و آن را حل کنند.»

خاتمی در این نشست به صراحت گفته که «وقتی آقای رئیس‌ جمهور وعده‌هایی می‌دهد که عملی نمی‌شود و یا خدای نکرده خلافش رخ می‌دهد مشکل ایجاد می‌شود. اگر گفته می‌شود که حصر باید از بین برود، پس باید به این وعده عمل کرد.»

وی همچنین اضافه کرده که این سخنان را با آن که ممکن است موجب افزایش «محدودیت‌های» او شود، بیان می‌کند و «هیچ اشکالی ندارد اگر آن مسئله حل شود.»

محمد خاتمی که سال‌هاست از سوی مقام‌های امنیتی تحت فشار و محدودیت قرار دارد و به عنوان یکی از «سران فتنه» شناخته می‌شود، توضیح مشخصی درباره آنچه «موافقت» خامنه‌ای با رفع حصر نامیده، بیان نکرده است.

وی در حالی از خواست مثبت رهبر جمهوری اسلامی در این زمینه سخن گفته که پیش‌تر علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از نظر آقای خامنه‌ای مبنی بر ادامه حصر سخن گفته بود.

مجتبی ذوالنور، دیگر نماینده مجلس نیز که از معدود افرادی است که با مهدی کروبی در حصر دیدار کرده، از «توقف» روند رفع حصر رهبران جنبش سبز و «بازگشت به عقب» این موضوع خبر داده است.

آقای ذوالنور در گفت‌و‌گو با کانال تلگرامی اختر گفته است: «آقایانی که می‌گفتند قبل از عید رفع حصر اتفاق خواهد افتاد هیچ استناد، سند و پشتوانه‌ای نداشتند و نظر خود را بدون پشتوانه عقلی و قانونی اعلام می‌کردند.»

وی مدعی شده که مسیر رفع حصر به صورت «مثبت» رو به پیشرفت بود، «اما سیاسیونی که کاسب حصر هستند و تریبون‌های مختلفی برای شعار دادن و جذب مخاطب از گروه‌های خاص را در اختیار دارند زمانی که دیدند کارهای مثبتی صورت گرفته است پوست موز زیر پای آقای کروبی انداختند که ایشان موضعی را بگیرند که اقدامی برای رفع حصر صورت نگیرد.»

این نماینده اضافه کرده که پس از نامه مهدی کروبی که از حصر به علی خامنه‌ای نوشته شد، «فعلا رفع حصر صورت نخواهد گرفت. چون با نامه‌ای که کروبی نوشت اوضاع تغییر کرده است و الان باید موسوی و کروبی مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند تا انعطافی از ناحیه نظام رخ دهد.»

اشاره وی به نامه سرگشاده بهمن‌ماه کروبی به خامنه‌ای است که آقای کروبی در این نامه، او را مسئول وضعیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی امروز ایران دانست و خواستار آن شد که «زمینه را برای اصلاح ساختاری نظام فراهم آورد».

به گزارش وبسایت «سحام نیوز»، نزدیک به آقای کروبی،‌ او در نامه‌اش خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای که روز سه‌شنبه دهم بهمن،‌ منتشر شد، نوشت:‌ «با توجه به میزان حضور و نفوذ‌تان در بالاترین لایه قدرت نظام باید بپذیرید که وضعیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی امروز کشور نتیجه مستقیم سیاست‌های راهبردی و اجرایی شماست».

مهدی کروبی اضافه کرده بود: «سه دهه است که شما در رأس نظام قرار دارید و هنوز هم از جایگاه یک اپوزسیون سخن می‌گویید... پاسخگویی وظیفه همه مقامات نظام است و جنابعالی که کارکرد نهادها و سازمان‌هایی مانند سپاه، بسیج، شورای نگهبان، نهادهای انقلابی، ائمه جمعه، صداو سیما و .. را مطابق نگرش و سیاست‌های مورد نظرتان تغییر داده‌اید باید بیش از دیگران به این مهم توجه کنید».

محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی نیز در مصاحبه با «سحام‌نیوز» گفته که «سه عضو دستگاه امنیتی» در دیدار با فاطمه کروبی، مادرش، اعلام کرده‌اند که نامه مهدی کروبی به رهبر جمهوری اسلامی مانع رفع حصر او شده است.

به گفته محمدتقی کروبی، فاطمه کروبی خطاب به این مقام‌های امنیتی گفته که «اگر صداقتی در گفتارتان هست پس به حصر مهندس موسوی و خانم رهنورد که نامه‌ای ننوشته‌اند پایان دهید».

بهروز نعمتی، عضو هیات رئیسه مجلس نیز روز اول فروردین گفته بود که نامه مهدی کروبی به رهبر جمهوری اسلامی باعث وقفه در روند رفع حصر شده است.

علی مطهری هم بدون اشاره به جزئیات، «اختلاف نظر بین مقام‌های قضایی و امنیتی» را از جمله دلایلی ذکر کرد که باعث شده بر خلاف برخی وعده‌ها، حصر رهبران اعتراض‌های سال ۸۸ رفع نشود.

چند روز پیش از این سخنان مطهری، مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس، و الیاس حضرتی، نماینده مجلس و رئیس شورای اجرایی حزب اعتماد ملی، از حسن روحانی خواسته‌ بودند به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی به وعده رفع حصر رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ عمل کند.

مهدی کروبی همراه با میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، به عنوان رهبران معترضان به نتیجه انتخابات سال ۸۸، از بهمن سال ۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند و تاکنون درخواست‌ها برای پایان دادن به حبس خانگی یا محاکمه آنها نتیجه‌ای نداشته‌ است.

پیش از این برخی نمایندگان مجلس و مقام‌های دولت حسن روحانی ابراز امیدواری کرده بودند که حصر آنان تا پایان سال ۹۶ رفع شود.

مسئولان دولت حسن روحانی بارها وعده داده بودند که پیگیر رفع حصر خواهند بود اما این موضوع که از شعارهای انتخاباتی حسن روحانی نیز بود، تاکنون تحقق پیدا نکرده است.

خانواده‌های موسوی و کروبی و شماری از فعالان سیاسی طی سال‌های گذشته از اینکه دولت حسن روحانی اقدامی عملی برای رفع حصر انجام نداده‌ است، انتقاد کرده‌اند.

با این حال در ماه‌های گذشته تغییراتی در وضعیت حصر صورت گرفته و علاوه بر اینکه چند تن از فعالان سیاسی موفق به دیدارهای فردی با آقای کروبی شده‌اند، محدودیت‌های مربوط به زمان‌بندی دیدارهای میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با دختران‌شان نیز برچیده شده‌ است.

با استفاده از گزارش‌های کلمه، کانال اختر و رادیو فردا؛ ب.ب/س.ن
XS
SM
MD
LG