لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

قرار داد جدید ایران‌خودرو با هیوندای


یکی از دفاتر هیوندای در سئول
یکی از دفاتر هیوندای در سئول

شرکت ایران‌خودرو با شرکت هیوندای قراردادی را برای تولید گیربکس‌های جدید امضا کرد. این در حالی است که یکی از ضعف‌های اصلی این شرکت نداشتن قدرت طراحی و تولید گیربکس‌های مدرن برای خودروهایش است.

ایران‌خودرو سال‌هاست از گیربکس پژو ۴۰۵ با تغییراتی در ضریب دنده در محصولات مختلف خود مانند سمند، دنا، پژو پارس و رانا استفاده می‌کند. با این همه این گیربکس قدیمی شده و روی موتورهای جدید بازده و عملکرد مناسبی ندارد از طرفی این شرکت برای محصولات جدید خود نیاز به یک گیربکس اتوماتیک مدرن دارد.

در همین راستا شرکت‌های ایران‌خودرو و هیوندای پاورتک برای تولید و نصب جعبه‌دنده‌ اتوماتیک ۶ سرعته روی محصولات ایران‌خودرو، تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده‌اند.

این تفاهم‌نامه برای تامین حدود ۴۰۰ هزار دستگاه گیربکس اتوماتیک شش سرعته بین ایران‌خودرو وهیوندای منعقد شده است.

بنا به اعلام شرکت ایران‌خودرو، قرار است به‌زودی جعبه‌دنده‌های ۶ سرعته اتوماتیک ساخته‌شده توسط شرکت هیوندای پاورتک روی محصولات ایران‌خودرو که بر اساس پلتفرم جدید این شرکت طراحی و ساخته خواهند شد، نصب شود.

شرکت هیوندای پاور تک یکی از بزرگترین سازندگان گیربکس در جهان است که سالانه در حدود ۴ میلیون جعبه دنده اتوماتیک تولید می‌کند. ایران‌خودرو در حال توسعه موتورهای جدید با همکاری شرکت‌های آلمانی است. این شرکت بر اساس موتورهای آینده خود قصد دارد گیربکس‌های جدیدی را تولید کند. این شرکت با هیوندای در تلاش است گیربکس‌های هیوندای را بر اساس موتورهای آینده ایران‌خودرو توسعه دهد.

شركت ماهله آلمان در قرارداد دیگری بخش طراحی و توسعه موتورهای جدید برای ایران‌خودرو را با مشارکت با مرکز تحقیقات موتور ایران بر عهده دارد. ماهله چهار موتور جدید برای نصب روی محصولات جدید ایران‌خودرو طراحی و تولید خواهد كرد. این موتورها در دو حجم ۱۲۰ سی سی و ۱۵۰۰ سی سی با سوخت بنزین و گاز خواهند بود.

گیربکس‌های جدید هیوندای برای ایران‌خودرو قرار است بر اساس موتورهای جدید ایران‌خودرو همخوان شود.

قرار است شركت‌های پانچ بلژیک و هیوندای پاورتک كره جنوبی طراحی و توسعه گیربكس‌های دستی و اتوماتیک برای محصولات آینده ایران‌خودرو را با مشارکت شرکت‌های قطعه‌ساز ایرانی انجام دهند.

البته این تنها ایران‌خودرو نیست که در ایران برای تامین گیربکس برای محصولات جدیدش به سراغ هیوندای رفته است و شرکت سایپا هم برای محصولات جدیدش با این شرکت کره‌ای قرار داد امضا کرده است.

این قرار داد بین شرکت مگا موتور که موتور و گیربکس‌های مورد نیاز سایپا را تامین می‌کند با شرکت هیوندای منعقد شده است.

گروه خودروسازی سایپا برای مجموعه‌ خودروهای اقتصادی خود مانند گروه ایکس ۲۰۰ ، از جعبه‌دنده‌ سی وی تی شرکت پانچ بلژیک استفاده می‌کند و دو خودروی اقتصادی ساینا و کوییک که به‌زودی روانه بازار خواهد شد، از این جعبه‌دنده بهره می‌برند.

دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا در حال توسعه پلتفرم‌های خاص خود هستند. اما بزرگترین مشکل در این دو شرکت نداشتن دانش طراحی و توسعه برخی قطعات کلیدی مانند گیربکس است.

XS
SM
MD
LG