لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۶

«بهره‌برداری آزمایشی» زودتر از موعد طرح آب‌رسانی به آبادان و خرمشهر


مراسمی از طرح آب‌رسانی غدیر
مراسمی از طرح آب‌رسانی غدیر

حدود یک هفته پس از آن که کیفیت بد آب آشامیدنی در خرمشهر به اعتراضاتی انجامید که به خشونت نیز کشیده شد، بهره‌برداری «آزمایشی» از طرح آب‌رسانی غدیر آغاز شد.

این طرح در سال ۱۳۸۹ آغاز شده بود، اما به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، در پی اعتراضات شدید اهالی این استان، این پروژه یک‌ساله آب‌رسانی اکنون در مدت زمان کمتر از ۴۵ روز اجرا شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، با آغاز بهره‌برداری آزمایشی این طرح آب‌رسانی در روز چهارشنبه، ۱۳ تیرماه، که قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران مجری آن است آب دو شهر آبادان و خرمشهر اکنون شیرین است.

شیرین شدن دوباره آب این شهرها هنوز به طور مستقل تأیید نشده است.

در همین حال در آن سوی مرز ایران، یک مقام وزارت خارجه عراق از قطع جریان ۴۲ رود به داخل این کشور توسط ایران خبر می‌دهد.

جمعه هفته گذشته شهر خرمشهر شاهد آغاز اعتراضاتی به کیفیت بد آب آشامیدنی بود که روز شنبه، ۹ تیرماه، نیز ادامه پیدا کرد.

با ورود نیروهای پلیس و مأموران امنیتی به صحنه اعتراضات که به تیراندازی و پرتاب گاز اشک‌آور دست زدند این تجمعات به خشونت کشیده شده و درنهایت چندین زخمی نیز بر جای گذاشت.

ولی‌الله حیاتی، فرماندار خرمشهر، در روز شنبه وضعیت آب در این شهر را در حال حاضر «کاملا مطلوب» توصیف کرده و گفت: «شوری آب از بین رفته و اکنون آب شهرستان شیرین است.»

وی به جزئیات روند بهبود کیفیت آب و رفع مشکل شوری و کیفیت نامطلوب آن در این شهر اشاره نکرد.

در آن زمان گزارش‌ها حاکی از آن بود که میزان سختی آب شبکه خرمشهر و آبادان طی روزهای اخیر به ۱۲ هزار میکروموس بر متر مکعب یعنی شش برابر حد مجاز رسیده و عملاً آب شرب در این شهرستان‌ها را غیر قابل استفاده کرده است.

یک مقام مسئول آب و برق در خوزستان دلیل این امر را سه بار «شکستگی» لوله‌ها عنوان کرده است.

سپس استاندار خوزستان وعده داد که با ترمیم خط لوله «غدیر» میزان سختی آب این دو شهر به پنج هزار میکروموس بر متر مکعب می‌رسد و قول داد با اتمام طرح دوم غدیر تا ۱۵ تیر این میزان به زیر سه هزار میکروموس بر مترمکعب برسد.

طرح آب‌رسانی غدیر خط لوله‌ای به طول ۹۰ کیلومتر است که قرار است آب را در کوتاه‌مدت از سد کرخه و در آینده از سد دز به خرمشهر و دیگر شهرها برساند.

حال، به گفته خبرگزاری فارس به نقل از رضا اردکانیان، وزیر نیرو، «قرارگاه مهندسی خاتم‌الانبیا پروژه یک‌ساله آب‌رسانی به این شهرها را در مدت زمان کمتر از ۴۵ روز اجرا کرد. امروز ۸۰ درصد آب آبادان و خرمشهر از طرح غدیر تأمین شد و سبب کاهش شوری آب شد».

با این حال از آنجا که این طرح، به گفته رئیس اداره آبفای خوزستان، هنوز کامل نشده، آب‌رسانی با تانکر «در مناطق حاشیه شهر و روستاها ادامه خواهد یافت».

در شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر تعدادی از کاربران از روز سه‌شنبه از بهبود کیفیت آب آشامیدنی در خرمشهر خبر داده‌اند، اما در مقابل عده‌ای نیز در صحت این گفته ابراز شک و تردید می‌کنند.

رادیوفردا امکان تایید مستقل این ادعاها را ندارد.

از سوی دیگر روز چهارشنبه، ۱۳ تیرماه، وب‌سایت خبری «بغداد پست» به نقل از سخنگوی وزارت خارجه عراق از بسته شدن ده‌ها رود به روی این کشور به دست ایران خبر داد.

بنا بر این گزارش، احمد محجوب، سخنگوی این وزارتخانه، گفته است که ایران جریان ۴۲ رود را به روی عراق قطع کرده است.

در این گزارش به جزئیات این اقدام و ارتباط احتمالی آن با وضعیت آب در ایران و به‌ویژه خرمشهر و آبادان اشاره نشده است.

احمد محجوب نیز در یک پیام توئیتری تنها از دیدار خود با ایرج مسجدی،‌ سفیر ایران در بغداد، خبر داده و از ذکر جزئیات این دیدار خودداری کرده است.

با استفاده از خبرگزاری فارس، توئیتر و بغداد پست / ف.دو / پ.پ
XS
SM
MD
LG