لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۱

در پی ورود گونه جدید کرونا، مرزهای استان خوزستان با عراق بسته می‌شود


راهرو نقطه مرزی شلمچه
راهرو نقطه مرزی شلمچه

قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان، شامگاه چهارشنبه،‌ ۲۹ بهمن‌ماه، از بسته ‌شدن مرزهای این استان با کشور عراق به روی مردم خبر داد، اما اضافه کرد که تردد بارها از این دو مرز آزاد است.

به گفته این مقام، گونه جدید کرونا از عراق وارد ایران شده است.

تاکنون وزارت بهداشت ایران به طور رسمی از ابتلای ۱۷ بیمار به کرونای جهش‌یافته و مرگ سه شهروند بر اثر این ویروس خبر داده است، اما به نظر می‌رسد با توجه به قدرت انتقال این ویروس تعداد واقعی مبتلایان به آن بیش از این آمار باشد.

آقای سلیمانی دشتکی با بیان این که ویروس جهش‌یافته کرونا از عراق وارد این استان شده اعلام کرد که مرزهای شلمچه و چزابه از روز شنبه، دوم اسفندماه، به مدت یک هفته بسته خواهد شد.

او گفت: «بر اساس گزارش‌ها...، ورود گونه جهش‌یافته کرونا به خوزستان از عراق بوده است، هرچند ممکن است ریشه آن از کشور دیگری باشد.»

آقای سلیمانی دشتکی هدف از تعطیلی یک‌هفته‌ای مرزها را چنین توضیح داد: «... تا امکانات تست سریع و قرنطینه موقت چند ساعته برای گرفتن نتیجه تست در محل این دو مرز با رعایت استانداردها و به شیوه مطلوب گسیل و مستقر شود.»

استاندار خوزستان همچنین از افزایش آمار مبتلایان و قربانیان در این استان خبر داد و خواستار عدم برگزاری هرگونه مراسم و گردهمایی از سوی شهروندان شد.

خبر بسته شدن مرزها یک روز پس از آن منتشر می‌شود که همزمان با اعلام خبر افزایش ۵۲ درصدی آمار مرگ‌ و ‌میر ناشی از کرونا در خوزستان طی هفته گذشته، دانشکده علوم پزشکی آبادان از شیوع ویروس جهش‌یافته در تعدادی از شهرستان‌های این استان خبر داد.

استاندار خوزستان در مورد روند ابتلا در این استان گفت: «در پیک فعلی، ابتلای جوانان زیاد بوده و افراد دارای بیماری زمینه‌ای، مادران باردار و شیرده و افراد مسن بیشترین درصد از مرگ و میر را تشکیل می‌دهند.»

در حال حاضر ۱۱ شهر استان خوزستان در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند و مقام‌های پزشکی این استان از تکمیل ظرفیت شماری از بیمارستان‌ها خبر می‌دهند.

پیشتر در روز چهارشنبه اعلام شده بود که تمامی شهرهای قرمز در حال حاضر در استان خوزستان واقع شده‌اند و در همان زمان مسئولان این استان شیوع ویروس جهش‌یافته حداقل در سه شهرستان این استان را تائید کردند.

روز چهارشنبه مسعود یونسیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، روند گسترش بیماری کرونا در خوزستان را با شیب تند و نگران‌کننده توصیف کرد.

در همین روز آمار رسمی مجموع بیماران کووید ۱۹ در ایران به یک میلیون و ۵۴۲ هزار و ۷۶ نفر و شمار جان‌باختگان به ۵۹ هزار و ۱۸۴ نفر رسید، گرچه بسیاری بر این باورند که آمار واقعی از این نیز فراتر است.

XS
SM
MD
LG