لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۹

یک وکیل دادگستری در شاهرود در حضور خانواده‌اش به قتل رسید


پایگاه خبری وکلای دادگستری ایران از قتل محمودرضا جعفرآقایی، از وکلای دادگستری، به ضرب گلوله در مقابل خانه‌اش در شهر شاهرود و در حضور همسر و پسر پنج ساله‌اش خبر داد.

بر اساس گزارش پایگاه وکلاپرس، این وکیل ۳۳ ساله، حدود ساعت یک بامداد دوشنبه ۱۷ مرداد، پس از آنکه هدف اصابت چند گلوله قرار گرفت به بیمارستان منتقل شد اما پس از ساعاتی جان باخت.

رسانه محلی «شاهرودنگار» مهم‌ترین پرونده‌ای را که جعفرآقایی در دست داشت پرونده‌ای مربوط به یک متهم به معاونت در پرونده «قمار و شرط‌بندی» میلاد حاتمی اعلام کرده است.

به تازگی کیفرخواست میلاد حاتمی، از چهره‌های مشهور اینستاگرامی که توسط اینترپل در ترکیه بازداشت و به ایران تحویل داده شده بود، صادر و او به «افساد فی‌الارض» متهم شده است.

همچنین سجاد شکوری‌راد، دبیر کانون وکلای دادگستری مرکز به وکلاپرس گفت که جعفرآقایی به اتفاق یک وکیل دیگری مشترکاً وکالت یک «پرونده‌ای اقتصادی» را برعهده داشتند که موکل پرونده از ماه قبل در بازداشت به سر می‌برد و به تازگی در مورد او کیفرخواست صادر شده است.

فرنوش همتی، وکیل دادگستری به وکلاپرس گفت که جعفرآقایی از مدتی پیش «از سوی برخی افراد» تهدید شده بود.

همچنین دبیر کانون وکلای دادگستری مرکز گفته است که دیگر وکیل این پرونده، «نیز در معرض تهدید جدی و خطر قرار دارد و پیشتر موضوع را به مقامات امنیتی و قضایی منعکس کرده که متاسفانه ترتیب اثر خاصی داده نشده است».

رضی پارسامنش، دادستان عمومی و انقلاب شاهرود روز دوشنبه ۱۸ مرداد اعلام کرد که یک مظنون به قتل جعفرآقایی شناسایی و دستگیر شده است.

او افزود: «پرونده درحال تحقیقات مقدماتی است و احتمال دخالت فرد یا افراد دیگری نیز در این رخداد متصور است.»

با این حال هنوز مقام‌های قضایی ایران درباره هویت فرد بازداشت شده یا انگیزه‌های این قتل جزئیاتی را ارائه نداده‌اند.

افزایش حملات علیه وکلای دادگستری در ایران

بر اساس گزارش وکلاپرس، قتل جعفرآقایی «پنجمین سوء قصد به وکلای دادگستری از ابتدای سال جاری تاکنون» است.

همچنین این پایگاه خبری شش مورد سوءقصد علیه وکلای دادگستری یا «مرگ مشکوک» آنان در سال ۱۴۰۰ و شش مورد مشابه دیگر در سال ۱۳۹۹ فهرست کرده است.

در اواخر سال گذشته، ابوالفضل رئوف، وکیل دادگستری در توییتی نوشت که هنگام بازگشت از دفتر کارش، جلوی خانه خود در تهران هدف سوءقصد دو موتورسوار ناشناس و «پانزده ضربه چاقو» قرار گرفت.

در مهرماه سال گذشته نیز جسد سعیده محمدی، از وکلای کانون وکلای مرکز و ساکن شهر مشهد، در استخر ویلایی پیدا شد که برای یک روز اجاره شده بود.

در سال ۱۳۹۹، دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه، از تیراندازی در دفتر یک وکیل دادگستری در این شهر خبر داد که در جریان آن وکیل و دو نفر دیگر کشته شدند.

خبرهایی از قتل وکلا در سال‌های قبل از آن نیز منتشر شده است. به عنوان نمونه، در سال ۱۳۹۷، دهیار سابق یکی از روستاهای شهرستان لنگرود در استان گیلان، مقابل دادگستری این شهرستان با وکیل خود درگیر شد و او را به ضرب گلوله به قتل رساند.

علاوه بر سوءقصدها و حمله‌ها، وکلای دادگستری به ویژه وکلای پرونده‌های سیاسی و امنیتی و خانواده‌های قربانیِ اعتراضات مختلف ایران، از سوی حکومت نیز تحت فشار، آزار و احکام زندان قرار می‌گیرند.

سال گذشته، مصطفی نیلی، آرش کیخسروی، وکلای دادگستری پس از امضای نامه‌ای درباره سوءمدیریت کرونا برای مدتی بازداشت شدند.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری مشهور ایرانی، به اتهامات مختلف سیاسی به ۳۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است.

XS
SM
MD
LG