لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۳

شکست لبنان در برابر تیم ملی فوتبال ایران؛ زنان معترض پشت درهای بسته ورزشگاه ماندند


تیم ایران اگرچه در اکثر دقایق بازی صاحب توپ بود اما در خلق موقعیت، خصوصاً در نیمه نخست، کمتر توفیق داشت
تیم ایران اگرچه در اکثر دقایق بازی صاحب توپ بود اما در خلق موقعیت، خصوصاً در نیمه نخست، کمتر توفیق داشت

تیم ملی فوتبال ایران در آخرین بازی خود از مرحله مقدماتی جام جهانی، روز سه‌شنبه ۹ فروردین با نتیجه دو بر صفر از سد لبنان گذشت.

این بازی در ورزشگاه «امام رضا» مشهد و با حضور تماشاگر برگزار شد. فیلم‌های منتشر شده از حوالی ورزشگاه نشان می‌دهد که زنان زیادی با وجود خرید بلیت، نتوانستند وارد ورزشگاه شوند.

آن‌ها یک‌صدا شعار می‌دادند: «ما اعتراض داریم» و در گفت‌وگوی تصویری با سایت‌های خبری، بلیت‌های خود را نشان داده و تاکید می‌کردند که ساعت‌ها پیش از آغاز بازی، خودشان را به ورزشگاه رسانده‌اند.

فدراسیون فوتبال تاکید کرده بود که بلیت فقط از طریق سایت فروخته می‌شود و مشخص نیست با این‌که به زنان بلیت فروخته‌اند، چرا از ورود آن‌ها جلوگیری شده است.

کامرانی‌فر، دبیر فدراسیون فوتبال، مدعی شده است: «نظر فدراسیون، حضور بانوان است. با توجه به تاکیداتی که از سوی فیفا شده نظر ما بر حضور آقایان و بانوان در کنار هم است».

او توضیح نداده که چرا با وجود آگاهی از مخالفت تندروهای مذهبی، بازی را به مشهد بردند و چرا فدراسیون نتوانسته است نظر خود و فیفا را در این شهر اعمال کند.

مسئولین فدراسیون فوتبال درباره احتمال واکنش تند فدراسیون جهانی فوتبال نیز اظهار نظری نکرده‌اند.

بیشتر صندلی‌های زیر جایگاه ویژه، همچنین دو سمت جایگاه که بلیت‌هایش را به زنان فروخته بودند، خالی بود.


فدراسیون فوتبال ایران به فیفا تعهد کتبی داده بود که زنان طبق قوانین فیفا از حق برابر با مردان برای تهیه بلیت و ورود به ورزشگاه برخوردارند.

درب‌ جایگاه ۱۴ و ۱۵ نیز حین بازی باز شد تا تعداد بیشتری از تماشاگران مرد وارد استادیوم شوند.

پیشتر هاشمی جواهری سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی گفته بود که شرایط برای حضور زنان مهیا نشده است و امکان ورودشان به ورزشگاه وجود ندارد.

در این بازی، سردار آزمون مهاجم بایر لورکوزن در دقیقه ۳۶ و علیرضا جهانبخش مهاجم وینگر فاینورد در دقیقه ۷۲ گل‌های ایران را به ثمر رساندند. این چهلمین گل ملی آزمون بود.

جهانبخش کاپیتان تیم ملی توانست دوازدهمین گل ملی خود را بزند. او همچنین در جریان این رقابت‌ها چهار گله شد تا همراه با وولی از چین و مهدی طارمی از ایران، در صدر جدول گلزنان بایستد.

ایران با این پیروزی ۲۵ امتیازی شد و پیش از انجام دیدار امارات و کره جنوبی، موقتاً به صدر جدول گروه A صعود کرد. لبنان هم با شش امتیاز در رتبه پنجم باقی ماند.

تیم ایران اگرچه در اکثر دقایق بازی صاحب توپ بود اما در خلق موقعیت، خصوصاً در نیمه نخست، کمتر توفیق داشت.

فقدان بازی‌سازی در تیم ملی ایران در دیدارهای قبلی نیز مشهود بود. موضوعی که باعث شد شکل بازی ایران در شبکه‌های اجتماعی با انتقاد هواداران روبرو شود.

علیرضا بیرانوند، حسین کنعانی‌، مجید حسینی، صادق محرمی (دانیال اسماعیلی‌‌فر) امید نورافکن، سعید عزت‌اللهی (میلاد سرلک) احمد نوراللهی، علی قلیزاده (مهدی ترابی) الله‌یار صیادمنش (مهدی مهدی‌پور) علیرضا جهانبخش (امیرحسین حسین‌زاده) و سردار آزمون بازیکنان ایران در این مسابقه بودند.

جهانبخش در پایان بازی به خبرنگان گفت: «امیدوارم در بازی های آینده بانوان عزیزمان بتوانند در ورزشگاه حضور پیدا کنند».

XS
SM
MD
LG