لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۶

نامه ایران به شورای امنیت سازمان ملل در مورد «تهدیدات» اسرائیل


مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل
مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل

نماینده ایران در سازمان ملل روز چهارشنبه، ۲۱ مهر، در نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل خواست که «برای توقف همه تهدیدات و رفتارهای اخلال‌گرانهٔ» اسرائیل اقدام شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مجید تخت روانچی در این نامه نوشته است: «ما نسبت به هرگونه محاسبه اشتباه و ماجراجویی احتمالی نظامی رژیم اسرائیل علیه ایران از جمله برنامه هسته‌ای آن هشدار می‌دهیم.»

این نامه پس از آن نوشته می‌شود که در ادامه تلاش‌های اسرائیل برای مقابله با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، نفتالی بنت از شورای امنیت سازمان ملل خواست در مقابل تهران اقدام کند.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، نیز روز چهارشنبه ۲۱ مهر در یک نشست خبری مشترک با همتای آمریکایی خود، همچون چند ماه گذشته بار دیگر تأکید کرد که در زمینه مقابله با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، «اسرائیل این حق را برای خود محفوظ می‌داند که هر لحظه و به هر طریقی دست به اقدام بزند.»

در تایید این موضع، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز با بیان این‌که فرصت ایران برای بازگشت به مذاکرات رو به پایان است، تصریح کرد: «اگر ایران تغییر رویه ندهد، ما آماده بررسی سایر گزینه‌ها هستیم.»

فشار بیشتر اسرائیل برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:15 0:00

یائیر لاپید هم در این نشست گفت که او و آنتونی بلینکن به‌ عنوان فرزندان بازماندگان هالوکاست، به‌خوبی «می‌دانند لحظاتی هست که ملت‌ها باید برای محافظت از دنیا در برابر شیطان به زور متوسل شوند».

در واکنش به این تحولات، نماینده ایران در سازمان ملل در نامه تازه خود نوشته است: «طی ماه‌های گذشته، تعداد و شدت تهدیدات تحریک‌آمیز و ماجراجویانه رژیم اسرائیل به‌طور مداوم افزایش یافته و به سطح هشداردهنده‌ای رسیده است.»

مجید تخت روانچی، سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد ۱۹ بهمن پارسال نیز در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان خواستار واکنش جامعه بین‌المللی به اظهارات رئیس ستاد ارتش اسرائیل درباره «طرح‌های حمله به ایران» شده بود؛ اما از نتیجه این درخواست او خبری منتشر نشده است.

مجید تخت روانچی در آن تاریخ گفته بود که جمهوری اسلامی به «هرگونه تهدید یا عمل نادرست» اسرائیل، پاسخی «قاطعانه» خواهد داد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که مقامات جمهوری اسلامی تاکنون به دفعات صراحتاً خواهان نابودی اسرائیل شده‌اند. از جمله رهبر جمهوری اسلامی پیش از این در سخنانی مبنی بر محو اسرائیل گفته بود این کشور تا پیش از سال ۲۰۴۰ میلادی نابود خواهد شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم پیش از این در یکی از آزمایش‌های موشکی خود روی موشک‌های بالیستیکش به زبان عبری نوشته بود «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود».

XS
SM
MD
LG