لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

نتایج اولیه؛ احتمال پیروزی اصولگرایان در ششمین انتخابات شورای شهر تهران قوت گرفت


گزارش‌های غیررسمی حاکی است که پیروزی لیست شورای ائتلاف اصولگرایان به سرلیستی مهدی چمران در شورای شهر تهران قطعی شده است.

هنوز فرآیند شمارش آراء به پایان نرسیده است، اما برخی رسانه‌های داخل ایران گزارش داده‌اند که احتمال حضور تعداد کاندیدا‌های شورای ائتلاف در ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران بیش از رقبای دیگر است.

اطلاعات غیررسمی نشان می‌دهد که لیست شورای ائتلاف، موسوم به «یاران قالیباف»، پیروز این انتخابات است؛ تاکنون حضور ۱۵ نفر از این فهرست قطعی شده و برخی بر این باورند هر ۲۱ نفر فهرست ائتلاف رأی آورده‌اند.

عیسی فرهادی، فرماندار تهران، با اشاره به ادامه روند شمارش آرای ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران، ری و تجریش گفت که با توجه به تعداد کاندیدا‌ها و همچنین تعیین ۲۱ نفر از نمایندگان مردم تهران، ری و تجریش، این روند زمان‌بر است.

او افزود که تا پایان شامگاه یکشنبه و یا در نهایت صبح دوشنبه اسامی کاندیدا‌های راه‌یافته به ششمین دوره شورای شهر تهران اعلام خواهد شد.

روزنامه شرق نیز روز یکشنبه در گزارشی نوشت که رئیس آینده شورای شهر تهران از همین حالا مشخص است. بر این اساس، مهدی چمران ۸۰ ساله که ریاست شورای دوم، سوم و سه سال از شورای چهارم تهران را برعهده داشت، تنها گزینه برای ریاست شورای ششم است.

آمارهای انتخاباتی در حالی اعلام می‌شود که هیچ نهاد مستقلی در ایران اجازه بررسی میزان مشارکت و نحوه برگزاری انتخابات را ندارد و مراجع حقوقی و سیاسی مختلف، روند انتخابات ایران را غیر شفاف می‌دانند.

ششمین انتخابات شوراهای شهر و روستا روز جمعه ۲۸ خرداد همزمان با سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برگزار شد. این در حالی است در هفته‌های گذشته، برخی مخالفان و منتقدان جمهوری اسلامی در داخل و خارج از ایران خواستار تحریم مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری و اساساً هر گونه رأی‌گیری در ساختار حکومت فعلی شده بودند.

کاهش بی‌اعتمادی به صندوق‌های رأی و قدرت انحصاری در جمهوری اسلامی، گسترش فقر و نارضایتی گسترده مردم از وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، تداوم برخوردهای امنیتی، سرکوب گسترده و خونین اعتراضات مردمی به ویژه در آبان ۹۸، پنهان‌کاری درباره سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه، سوءمدیریت همه‌گیری کرونا و رد صلاحیت گسترده نامزدها توسط شورای نگهبان از جمله دلایلی است که برای کاهش اقبال مردم و دفاع از تحریم انتخابات مطرح شده است.

رادیو فردا نیز در روز انتخابات ده‌ها ویدئو از کاربران در شهرهای مختلف دریافت کرد که حوزه‌های خلوت و عموماً خالی از رای‌دهندگان را نشان می‌دهد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری تسنیم، روزنامه شرق و وب‌سایت رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG