لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

ادامه اظهارات ضد و نقیض درباره علت شیوع ویروس اچ‌آی‌وی در لردگان


سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، در نامه به وزیر دادگستری خواستار اعاده حیثیت مامور خانه بهداشت شده است
سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، در نامه به وزیر دادگستری خواستار اعاده حیثیت مامور خانه بهداشت شده است

در ادامه خبرهای مربوط به ابتلای شماری از ساکنان یک روستا در استان چهارمحال و بختیاری به ویروس اچ‌آی‌وی، وزیر بهداشت ایران از اظهارات یک مقام قضایی انتقاد کرد و گفت که این موضوع از مدتی قبل «به نحو کاملا محرمانه» در حال پیگیری بود؛ با این حال رئیس دادگستری این استان ورود قوه قضائیه به این ماجرا را «شکایت بیش از ۶۰ نفر» از اهالی روستا اعلام کرد.

شماری از اهالی روستای «چنار محمودی» در استان چهارمحال و بختیاری روز سه‌شنبه در برابر فرمانداری لردگان دست به تجمع اعتراضی زدند.

به گفته معترضان، مسئول خانه بهداشت این روستا برای انجام آزمایش قند خون اهالی این روستا از سرنگ آلوده و مشترک استفاده کرده و باعث ابتلای «جمع کثیری» از آنها به ویروس اچ‌آی‌وی (عامل بیماری ایدز) شده است.

وزارت بهداشت ایران بلافاصله ادعای معترضان را تکذیب کرد، اما اظهارات رئیس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری که بازداشت بهیار روستا را تایید کرد به ابهامات دامن زد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، در نامه‌ای که روز چهارشنبه دهم مهر منتشر شد از اظهارات «غیرکارشناسانه» مقام قضایی استان انتقاد کرد و اقدامات «بهورز» این روستا را ستود.

وزیر بهداشت ایران در نامه‌اش به وزیر دادگستری گفته است که شناسایی این موضوع «چندی قبل» صورت گرفت و «جهت حفظ شئونات مردم منطقه» این ماجرا «به نحو کاملا محرمانه» پیگیری شد و کانون آلودگی نیز «معتادان تزریقی و افرادی با روابط نامطلوب» تشخیص داده شد.

در حالی که وزیر بهداشت ایران از «روابط جنسی نامطلوب» به عنوان یکی از کانون‌های آلودگی نام برده، شماری از اهالی این روستا به خبرنگار روزنامه «همدلی» گفته‌اند تمامی این موارد در چهار ماه گذشته روی داده و افرادی با سنین مختلف را دربرگرفته است.

وزیر بهداشت ایران با انتقاد از بازداشت بهورز این روستا، از مقام قضایی و همچنین از «رسانه‌های مغرض بیگانه» در انتشار «خبر کذب آلودگی مردم یک روستا به دلیل قصور پرسنل مرکز درمانی» انتقاد کرده است.

با این حال رئیس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری در واکنش به این اظهارات گفت قوه قضائیه «متعاقب شکایت جمعی از شهروندان و گزارش یکی از مراجع اطلاعاتی» این پرونده را تشکیل داد.

احمدرضا بهرامی، رئیس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری، گفت که این پرونده پس از «شکایت بیش از ۶۰ نفر از اهالی، از بهیار خانه بهداشت، مبنی بر استفاده از سرنگ آلوده مشترک و ابتلای تعدادی از ساکنین روستا به ویروس اچ‌آی‌وی» گشوده شد.

این مقام قضایی همچنین با اشاره به بازداشت مسئول خانه بهداشت این روستا در تاریخ نهم مهرماه، مدعی شد که وی «نه تنها وثیقه را تودیع ننموده بلکه از قاضی رسیدگی‌کننده کتباً در ذیل قرار صادره درخواست می‌کند در بازداشت بماند تا جان وی از تعرضات برخی معترضان درامان باشد».

از سوی دیگر محمدحسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، شمار مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی در روستای چنار محمودی را ۲۶ نفر، از جمله یک نوزاد هفت‌ماهه، اعلام کرده است.

با این حال این نماینده نیز با تایید نظر وزارت بهداشت، عامل شیوع اچ‌آی‌وی در این روستا را «اعتیاد و تزریق مواد مخدر» ذکر کرده و گفته است: «روستای چنار محمودی شهرستان لردگان ۱۸۰۰ نفر جمعیت دارد که متأسفانه به علت مشکلات و نبود رونق اقتصادی و فقر چیزی حدود ۲۴۰ نفر از اهالی روستا به اعتیاد روی آورده‌اند که از این تعداد نیز ۲۰ نفر معتاد تزریقی هستند».

اما محمد خالدی سردشتی، نماینده شهر لردگان در مجلس، گزارش‌های موجود در این باره را «ضدونقیض» خوانده و گفته است: «تاکنون گزارشات ضدونقیض بوده اما موارد مشکوک نیز دیده شده است... هنوز نتایج آزمایش‌ها دقیق نیست و جواب قطعی داده نشده است».

اردیبهشت امسال رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران آخرین آمار مبتلایان به این بیماری در کشور را حدود چهل هزار نفر عنوان کرده بود.

منابع: ایسنا، وبسایت دادگستری چهارمحل و بختیاری، خبرآنلاین و رادیو فردا؛ س.ن/ج
XS
SM
MD
LG