لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۲

چرا ایرانی ها به سمت ال‌پی‌جی رفته‌اند؟


 وزیر نفت ایران گفته است: «هر چه ال‌پی‌جی عرضه می‌کنیم به عنوان سوخت خودروها مصرف می‌شود». (در تصویر: کپسول‌های ال‌پی‌جی)
وزیر نفت ایران گفته است: «هر چه ال‌پی‌جی عرضه می‌کنیم به عنوان سوخت خودروها مصرف می‌شود». (در تصویر: کپسول‌های ال‌پی‌جی)

مدتی است که پس از افزایش قیمت بنزین بسیاری از مصرف‌کنندگان ایرانی به سمت استفاده از گاز ال‌پی‌جی در خودروها رفته‌اند اما چرا تقاضا برای این سوخت در ایران افزایش یافته است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، گفته است: «هر چه ال‌پی‌جی عرضه می‌کنیم به عنوان سوخت خودروها مصرف می‌شود. بسیاری از مالکان خودروهای گازسوز این روزها با گران شدن بنزین به سراغ کپسول‌های ال‌پی‌جی رفته و از آن به عنوان سوخت خودرو استفاده می‌کنند. یعنی اگر یک کپسول را ۱۵ هزار تومان هم بخرند باز هم قیمتش معادل بنزین لیتری ۱۵۰۰ تومان می‌شود. الان اکثر مصارف ال‌پی‌جی صرف سوخت خودروها می‌شود.»

این در حالی‌ست که سال‌ها وزارت نفت ایران برای گسترش استفاده از سی‌ان‌جی یا گاز طبیعی سرمایه‌گذاری کرده بود و استفاده از گاز ال‌پی‌جی را کنار گذاشته بود.

برخی معتقد هستند گاز ال‌پی‌جی به دلیل راحت‌تر بودن در صادرات به خارج از ایران صادر می‌شود و گاز طبیعی که صادرات آن سخت‌تر است در داخل ایران مصرف می‌شود.

البته بيژن زنگنه این موضوع را رد کرده و گفته است «در حال حاضر هیچ گونه صادراتی در خصوص ال‌پی‌جی گرم صورت نمی‌گیرد و همه میزان تولید این سوخت در داخل کشور مصرف می‌شود.»

ایران در کنار روسیه از بزرگ‌ترین منابع گاز طبیعی در جهان است اما حتی در روسیه هم استفاده از گاز ال‌پی‌جی بیشتر از سی‌ان‌جی در خودروها متداول است.

برخی محدودیت‌های فنی، استفاده از گاز ال‌پی‌جی را در خودروها ساده‌تر کرده است. برای همین بسیاری از کشورها به دنبال استفاده از ال‌پی‌جی به جای سی‌ان‌جی رفته‌اند در کل اگر از نظر فنی موتور بر اساس گاز طراحی شده باشد آلودگی کمتری نسبت به بنزین و گازوئیل دارد.

ال‌پی‌جی ترکیبی از گازهای پروپان و بوتان است؛ همان گازی که در کپسول خوراک‌پزی از آن استفاده می‌شود.

در بسیاری مناطق جهان از ال‌پی‌جی به عنوان سوخت خودرو استفاده می‌شود در کشورهایی مانند فرانسه، بریتانیا، ترکیه، روسیه، لهستان، کره‌ جنوبی و آمریکا در جایگاه‌های سوخت‌رسانی امکان سوخت‌گیری با ال‌پی‌جی وجود دارد. ترکیه و کره‌جنوبی از بیشترین استفاده کنندگان از این سوخت در خودروها هستند و حدود پنج میلیون خودرو در ترکیه و دو میلیون خودرو در کره جنوبی از سوخت ال‌پی‌جی استفاده می‌کنند؛ از جمله بیشتر تاکسی‌ها در کره جنوبی از سوخت ال‌پی‌جی استفاده می‌کنند.

ایتالیا و فرانسه هم در اروپا به میزان زیادی در خودروها از سوخت ال‌پی‌جی استفاده می‌کنند.

شرکت‌های مختلف خودروسازی هم اقدام به عرضه خودروهای ال‌پی‌جی‌-سوز می‌کنند. این در حالی است که تعداد کمی از این شرکت‌ها خودروهای سی‌ان‌جی-سوز استاندارد تولید می‌کنند.

روسیه و آمریکا هم با وجود اینکه از بزرگ‌ترین دارندگان مخازن گاز طبیعی مانند ایران در جهان هستند بیشتر از ال‌پی‌جی در خودروها استفاده می‌کنند تا سی‌ان‌جی.

روسیه و آمریکا برای حمل‌و‌نقل عمومی رتبه‌های ششم و دهم بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان ال‌پی‌جی در جهان را دارند.

اما ال‌پی‌جی نسبت به سی‌ان‌جی چه مزایایی دارد؟

خودروهای ال‌پی‌جی سوز با یک مخزن پر بیش از دو برابر خودروهای سی‌ان‌جی سوز پیمایش دارند پیمایش ۴۰۰ کیلومتری با یک مخزن پر ال‌پی‌جی قابل دسترس است.

برای خودروهای بنزینی که دو گانه سوز شده‌اند ال‌پی‌جی آسیب کمتری به موتور می‌زند و افت قدرت در موتور هم چندان زیاد نیست. از طرفی مخازن سوخت سی‌ان‌جی چندین برابر مخازن ال‌پی‌جی وزن دارند و این سبب می‌شود که خودرو گویی یک سرنشین اضافه را حمل می‌کند.

XS
SM
MD
LG