لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

چهلم مهسا امینی؛ تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های کردستان و اردبیل؛ خانواده تحت فشار هستند


مرگ مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی که ماموران گشت تهران او را بازداشت کرده بودند، جرقه اعتراضاتی را زد که به سرعت سراسر ایران را فرا گرفت
مرگ مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی که ماموران گشت تهران او را بازداشت کرده بودند، جرقه اعتراضاتی را زد که به سرعت سراسر ایران را فرا گرفت

مدارس و دانشگاه‌های استان کردستان و همچنین مدارس استان اردبیل به بهانه شیوع «آنفلونزا» برای روز چهارشنبه چهارم آبان تعطیل اعلام شدند، روزی که مصادف با چهلمین روز جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد است.

استانداری کردستان روز سه‌شنبه تمامی مدارس و دانشگاه‌های سطح این استان را برای روز چهارشنبه تعطیل کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دلیلی که برای این تعطیلی اعلام شده، «افزایش موارد ابتلا به علائم تنفسی» و «پیشگیری و مقابله با بیماری‌های تنفسی و آنفلوآنزا» است.

یک روز قبل از آن نیز اداره آموزش و پرورش استان اردبیل به‌دلیل مشابه کلیه مدارس این استان تا دوره اول متوسطه را برای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل اعلام کرده بود.

مرگ مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی که ماموران گشت تهران او را بازداشت کرده بودند، جرقه اعتراضاتی را زد که به سرعت سراسر ایران را فرا گرفت. به‌ویژه استان کردستان در این مدت صحنه اعتراضات گسترده و درگیری شدید بین معترضان و نیروهای امنیتی و انتظامی بوده است.

طی روزهای اخیر فراخوان‌های متعددی برای تجمعات اعتراضی به مناسبت چهلمین روز درگذشت مهسا امینی منتشر شده بود.

در همین حال، گزارش‌های رسیده به رادیو فردا حاکی است که خانواده مهسا امینی از چند روز قبل تحت فشار زیادی قرار گرفته‌ است تا برای روز چهلم درگذشت دختر خود مراسمی برگزار نکنند. اینترنت در شهر سقز، زادگاه مهسا امینی، با اختلال زیادی روبروست و فضای شهر به شدت امنیتی است.

با این حال، خبرگزاری دولتی ایرنا روز سه‌شنبه بیانیه‌ای منسوب به خانواده مهسا امینی منتشر کرد که در آن ادعا شده است این خانواده «مراسمی به این مناسبت برگزار نخواهد کرد».

در این بیانیه گفته شده که «با توجه به شرایط و جهت پیشگیری از هر گونه مسئله ناگوار، در روز چهلم ژینای عزیزمان مراسمی نخواهیم داشت».

اما گروه حقوق بشری «هه‌نگاو» اعلام کرده که خانواده مهسا امینی این بیانیه را «تحت فشارهای نهادهای امنیتی» نوشته‌اند. هه‌نگاو عنوان کرده که حتی اشکان امینی، برادر مهسا امینی، تهدید به بازداشت شده است.

با این حال، یکی از نزدیکان خانواده مهسا امینی شامگاه سه‌شنبه به رادیو فردا گفت که خانواده مهسا امینی هیچ بیانیه‌ای مبنی بر عدم برگزاری مراسم منتشر نکرده‌اند.

اعتراضات کنونی در ایران صدها کشته و هزاران زخمی بر جای گذاشته است. به گزارش سایت حقوق بشری «هرانا»، بیش از ۱۳ هزار نفر نیز در جریان این اعتراضات دستگیر شده‌اند.

خانواده مهسا امینی که خواستار رسیدگی مستقل به جان باختن دختر خود هستند، گزارش‌های سازمان پزشکی قانونی درباره علت مرگ مهسا را رد کرده‌اند. این سازمان روز ۱۵ مهر در بیانیه‌ای مدعی شد که علت مرگ مهسا امینی «ناشی از اصابت ضربه به سر، اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است».

اما پدر مهسا امینی می‌گوید «با چشمان خود دیده که روی پیکر دخترش، در ناحیه پشت گردن و گوش رد خون بوده و قسمت زیادی از بدن او از جمله پاهایش کبود شده بود».

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فارس، هه‌نگاو و رادیو فردا/س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG