لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

ایران می‌گوید اولین سفارش واردات را با ارز دیجیتالی ثبت کرده است


حدود ۴.۵ درصد از کل ارز دیجیتال بیت‌کوین جهان در ایران استخراج می‌شود که علت آن ارزان بودن برق در کشور است
حدود ۴.۵ درصد از کل ارز دیجیتال بیت‌کوین جهان در ایران استخراج می‌شود که علت آن ارزان بودن برق در کشور است

معاون وزیر صمت ایران از ثبت اولین سفارش واردات با استفاده از ارز دیجیتالی خبر داد.

علیرضا پیمان‌پاک که همزمان رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت نیز هست روز سه‌شنبه ۱۸ مرداد با انتشار توئیتی گفت: این هفته اولین ثبت سفارش رسمی واردات با رمزارز به‌ ارزشی معادل ۱۰ میلیون دلار با موفقیت صورت پذیرفت».

آقای پیمان‌پاک می‌گوید تا پایان شهریورماه استفاده از رمزارزها و قراردادهای هوشمند به‌صورت گسترده در تجارت خارجی با کشورهای هدف عمومیت خواهد یافت.

او توضیح نداد در ثبت واردات از کدام ارز دیجیتال استفاده شده و چه کالایی از کدام کشور خریداری شده است.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز با پوشش اظهارات آقای پیمان‌پاک نوشته است استفاده از ارزهای دیجیتال کمکی به جمهوری اسلامی است تا تحریم‌های بانکی آمریکا علیه تهران یا کشورهای تحریم‌شده دیگر مانند روسیه را دور بزند.

با این‌حال، ارزهای دیجیتال که از سال ۲۰۰۸ برای فرار از سیستم‌های نظارت مالی دولت‌ها و بانک‌ها در مبادلات مالی ایجاد شده است، نوسان قیمت بسیار شدیدی دارند و تنها برخی کشورهای فقیر مانند السالوادور یا آفریقای مرکزی از این ارزها رسما در تجارت استفاده می‌کنند.

دلیل استفاده این کشورها هم به این دلیل است که بخش قابل توجهی از اقتصاد آن‌ها وابسته به دستمزدهایی است که شهروندان آن‌ها به‌عنوان کارگر در دیگر کشورها به دست آورده و از طریق ارزهای دیجیتال به کشورشان حواله می‌کنند.

آمریکا تحریم‌های سخت مالی علیه ایران وضع کرده و نقل‌وانتقال درآمدهای نفتی و برخی دیگر از محصولات مانند پتروشیمی و فلزات از طریق بانک‌ها و با ارز دلار غیرممکن شده است.

بر اساس مطالعه‌ای که سال گذشته انجام شد، حدود ۴.۵ درصد از کل ارز دیجیتال بیت‌کوین جهان در ایران استخراج می‌شود که علت آن ارزان بودن برق در کشور است.

رویترز می‌نویسد استخراج رمزارز در ایران می‌تواند سالانه صدها میلیون دلار در اختیار کشور برای استفاده در تجارت خارجی قرار دهد.

با این‌حال، ریسک استفاده از رمزارزها نیز بسیار بالا است و امر معمولی در تجارت‌های بزرگ در سطح کشورها نیست.

برای نمونه ژانویه امسال در حالی که قیمت هر بیت‌کوین ۸۱ هزار دلار بود، با نوسانات و سقوط چشمگیر طی ماه‌های گذشته، نهایتا به ۳۲ هزار دلار در ژوئن امسال رسید و هم‌اکنون حول ۳۹ هزار دلار در نوسان است.

با استفاده از توئیت پیمان‌پاک، رویترز و سایت‌های تخصصی رمزارز/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG