لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

ارسال پهپاد به روسیه؛ رابرت مالی: ایران به سیاستی تازه احتیاج دارد، نه داستانی جدید


تصویری از حمله پهپادی به کی‌یف در ۱۷ اکتبر سال جاری.
تصویری از حمله پهپادی به کی‌یف در ۱۷ اکتبر سال جاری.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز شنبه ۱۴ آبان اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، درباره تحویل پهپادها به روسیه پیش از جنگ اوکراین را رد کرد.

حسین امیرعبداللهیان در همین روز پس از ماه‌ها انکار ارسال پهپاد به روسیه، اذعان کرد که جمهوری اسلامی تعدادی پهپاد «ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین» در اختیار مسکو قرار داده است.

وزیر امور خارجه ایران همچنین تصریح کرد که جمهوری اسلامی، موشک بالستیک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نداده است.

رابرت مالی در توییتی در واکنش به این اظهارات حسین امیرعبداللهیان گفته است که این اظهارات که «ایران قبل از جنگ تعداد محدودی پهپاد» به روسیه داده، «درست نیست.»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران‌ تصریح کرد: « آنها ده ها پهپاد را فقط در تابستان امسال (به روسیه) داده‌اند و پرسنل نظامی (ایران) در اوکراین اشغالی حضور دارند که به روسیه کمک می‌کنند از این (پهپادها) علیه غیرنظامیان اوکراینی استفاده کند. »

رابرت مالی در ادامه گفته است: وقتی اسناد و مدارک در برابرشان رو می‌شود ، آنها به یک سیاست تازه احتیاج دارند، نه یک داستان جدید.»

موضوع ارسال تسلیحات ساخت ایران به روسیه برای استفاده در جنگ با اوکراین، از ماه‌ها پیش مطرح شده است. ابتدا جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا تیرماه سال جاری اعلام کرد روسیه از ایران خواسته است «صدها پهپاد» تحویل این کشور دهد تا در تهاجم نظامی خود علیه اوکراین از آنها استفاده کند.

طی ماه‌های اخیر نیز مقام اوکراین نیز شواهدی از استفاده از پهپادهای ساخت ایران در حملات روسیه به مناطق غیر نظامی منتشر کرده‌اند.

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز روز گذشته که در نشست وزرای خارجه «گروه ۷» بخشی از یک پهپاد ساخت ایران را که اخیراً کی‌یف را هدف قرار داده است، به آنها نشان داد.

شبکه سی‌ان‌ان نیز دهم آبان خبر داده بود که آخرین محموله ارسال شده از ایران به روسیه، شامل ۴۵۰ فروند پهپاد بوده است.

اطلاعات ارتش اوکراین هم همان روز اعلام کرد که ایران به‌زودی مجموعه جدیدی از پهپادهای رزمی خود شامل ۲۰۰ پهپاد شاهد ۱۳۶، مهاجر ۶ و آرش ۲ را به روسیه ارسال می‌کند.

افزایش فشارهای بین‌المللی در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی در حالی ادامه دارد که ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانیتک شمالی، ناتو روز پنج‌شنبه ۱۲ آبان اعلام کرد که ایران علاوه بر ارائه پهپاد به مسکو، در حال بررسی تحویل موشک‌های بالستیک به روسیه جهت استفاده در جنگ اوکراین است. او این اقدام ایران را «غیر قابل قبول» عنوان کرده بود.

کشورهای غربی از جمله «گروه ۷» تاکنون تحریم‌های مشخصی علیه ایران به دلیل کمک‌های تسلیحاتی به روسیه اعلام نکرده‌اند. اما وزرای خارجه این کشورها در بیانیه پایانی نشست اخیر خود از جمهوری اسلامی به دلیل ادامه «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه و کشورهای پیرامون» مانند انتقال تسلیحات پیشرفته از جمله پهپادها به حکومت‌ها و گروه‌های شبه نظامی به‌شدت انتقاد کرده بودند.

با استفاده از توییتر و رادیو فردا

XS
SM
MD
LG