لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

در پی هجوم عراقی‌ها برای خرید، خروج کالاهای اساسی از مریوان ممنوع شد


فرماندار مریوان روز سه‌شنبه اعلام کرد به‌ دلیل خرید زیاد کالا از سوی عراقی‌ها از بازار این شهر، خروج هر نوع کالای اساسی «که با معیشت مردم ارتباط مستقیم دارد» از مرز مریوان ممنوع شد.

‌محمد شفیعی، فرماندار، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا گفت که این موضوع از روز سه‌شنبه، ۲۰ شهریور، به گمرک و نهادهایی که با این مسئله در ارتباط هستند، اعلام شده است.

به گفته آقای شفیعی، این نهادها موظف شده‌اند «از خروج هر نوع کالای اساسی اعم از روغن، برنج و سایر اقلام اساسی که با معیشت مردم ارتباط دارند» جلوگیری کنند.

این خبر پس از آن اعلام می‌شود که ‌رسانه‌ها خبر دادند ورود مسافران عراقی به مریوان و حجم بالای خرید روزانه آنها از بازار این شهر موجب «نایاب» شدن کالاهای اساسی در مریوان شده است.

اظهارات فرماندار مریوان در این زمینه، منبع رسانه‌ها بود که خبر می‌داد «به طور ثابت روزانه ۱۱۰۰ نفر» برای خرید از مرز باشماق وارد مریوان می‌شوند و «حجم زیادی از کالاهای اساسی زندگی خود را در این شهر فراهم می‌کنند».

شفیعی تعداد این مسافران در چند هفته گذشته را حتی تا روزانه دو هزار و ۳۰۰ نفر هم گزارش کرده و افزود: «با خریدهای زیاد روزانه این مسافران و بازگشت دوباره به عراق، کالاهای اساسی زندگی در مریوان نایاب شده و بحران جدی در حال شکل‌گیری است.»

وی حجم تردد مسافران از عراق به مریوان برای خرید کالاهای اساسی را «بی‌سابقه» توصیف کرد.

فرماندار مریوان ادامه داد که «ارتزاق مردم مریوان برای ما اولویت دارد» و «ضمن احترام به مهمانان و گردشگران عراقی، از امروز برای خروج کالاهای اساسی ممنوعیت قائل شدیم.»

وی که روز گذشته تقاضای تشکیل کارگروه تنظیم بازار استانی را مطرح کرده بود، در اظهارات امروز خود افزایش قیمت کالا در مریوان را با خروج کالاهای اساسی از این شهرستان، «بی‌ارتباط» دانسته است.

این در حالی است که به دنبال کاهش ارزش واحد پول ایران، روز گذشته ورود شمار فزاینده‌ای از شهروندان عراقی به آبادان و خرمشهر برای خرید کالا و در نتیجه افزایش قیمت‌ کالاها در این دو شهر خبرساز شده بود.

محسن حیدری، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ضمن هشدار نسبت به «ایجاد سوءظن و بدبینی» میان ایران و عراق، از مقام‌های مسئول خواست مسئله حضور عراقی‌ها در آبادان و خرمشهر را «همه‌جانبه بررسی و حل» کنند.

چند روز پیش از این نیز مسئول یکی از دفاتر مسافرتی در عراق و ایران به خبرگزاری ایلنا گفته بود که در حال حاضر «روزی ۱۵۰ هزار نفر از عراقیان تنها برای خرید مایحتاج روزانه به منطقه آزاد اروند وارد می‌شوند، بازارها را خالی می‌کنند و شب مجددا از مرز به کشور خود بازمی‌گردند.»

مصطفی فتح‌الله‌زاده افزوده بود که این افراد «تنها با انگیزه خرید ارزان مایحتاج روزانه، از بصره و جنوب عراق بدون ویزا حق دارند وارد منطقه آزاد اروند، خرمشهر، آبادان و... شوند و به‌ این‌ صورت به بازارهای این شهرها رفته و در آنجا گوشت، ‌مرغ و حتی نان و نمک روزانه خود را تهیه کنند.»

وی علت افزایش ورود شهروندان عراق به ایران برای خرید را «بی‌ارزش شدن پول ایران» نامیده و گفته بود که در شرایط فعلی «خرید عراقیان [در ایران] به دینار مفت درمی‌آید.»

خبرگزاری ایسنا نیز روز ۱۷ شهریور از افزایش قیمت آجیل و خشکبار شش ماه پیش از عید نوروز در ایران خبر داده و علت آن را «خرید تجار عراقی سر زمین» گزارش کرد.

پیش از آن نیز معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ایلام اعلام کرده بود که عراقی‌ها اقلامی چون «داروهای ایرانی و شیرخشک را مازاد بر نیاز» خود از مرز خارج می‌کنند که نوعی «قاچاق» محسوب می‌شود.

سقوط چشمگیر ارزش ریال ایران و نزدیک‌ بودن دومین مرحله از زمان تشدید تحریم‌ها علیه ایران از سوی آمریکا، نگرانی‌ها از کمبود کالاهای اساسی در داخل کشور را نیز افزایش داده و گزارش‌های متعددی از افزایش حجم خرید شهروندان منتشر شده است.

منابع: ایسنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG