لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

افزایش چشمگیر قیمت گوشت قرمز در ایران طی یک‌ماه


گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات قیمت اقلام خوراکی در دی ماه ۱۴۰۲، نشان می‌دهد که قیمت گوشت‌های قرمز و سفید، فرآورده‌های گوشتی و انواع میوه و همچنین شیر خشک در ایران طی یک ماه روند افزایشی زیادی را تجربه کرده است.

بنابر این آمار، در گروه گوشت، گوشت گوسفند با ۱۰.۹ درصد، گوشت گاو یا گوساله با ۳.۹ درصد و کنسرو تن ماهی با ۳.۱ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

این افزایش قیمت پس از آن اعلام می‌شود که در اوایل دی‌ماه، افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دام سبک کشور از افزایش ۴۵ هزار تومانی قیمت دام زنده خبر داده و گفته بود که «این افزایش به طور ناگهانی اتفاق افتاده و مشکوک است.»

هفته اول دی‌ماه نیز خبرگزاری ایلنا نوشته بود که قیمت انواع گوشت قرمز در ایران اکنون دست‌کم کیلویی هفتصد هزار تومان است.

ادامه این روند در حالی اتفاق می‌افتد که در سال‌های اخیر گزارش‌هایی از کمبود مصرف گوشت در میان ایرانیان به دلیل گرانی منتشر شده است.

از بخش‌های دیگر گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات قیمت اقلام خوراکی در دی ماه ۱۴۰۲ چنین برمی‌آید که در این ماه نسبت به ماه قبل، هندوانه ۱۷.۲ درصد، انار ۱۳.۹ درصد و شیر خشک ۷.۸ درصد گران‌تر شده است.

در دی‌ماه همچنین قیمت‌های تخم‌مرغ ماشینی، کره پاستوریزه، رشته آش، ماکارونی، سس و رب گوجه فرنگی، چای خارجی بسته‌ای و چند کالای دیگر در فروشگاه‌های ایران افزایش یافته است.

به گفته مرکز آمار ایران، در دی‌ماه چند قلم کالا یعنی برنج ایرانی، روغن نباتی و مایع، پرتقال و قند و شکر کاهش قیمت داشته‌اند.

برخی برآوردهای مرکز آمار ایران پیش از این در تضاد با آمارهای منتشرشده دیگر قرار داشته و ازجمله در گزارش هفته اول دی‌ماه که این مرکز منتشر کرده بود، آمده بود که قیمت روغن خوراکی از سال گذشته تاکنون تنها دو درصد رشد داشته و حتی قیمت روغن‌ خوراکی در بازار طی آذرماه امسال نسبت به آبان ارزان‌تر شده است.

اما این در حالی بود که در همان ماه رسانه‌های داخلی ایران از «رشد دوباره» قیمت روغن خوراکی در فروشگاه‌ها خبر داده و قیمت فروش جدید هر کدام از انواع روغن خوراکی را نیز به تفکیک، منتشر کرده بودند.

نرخ تورم بالا در ایران بیش از سه دهه است که مسئله اول اقتصاد ایران است.

ابراهیم رئیسی در جریان رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری دو سال پیش گفته بود که در صورت رئیس جمهور شدن نرخ تورم را به نصف کاهش می‌دهد و این نرخ سپس به سمت یک‌رقمی شدن حرکت خواهد کرد؛ وعده‌ای که با گذشت دو سال از عمر ریاست جمهوری او نه تنها محقق نشده، بلکه هنوز هم نشانه‌ای از روند کاهشی تورم دیده نمی‌شود.

با استفاده از گزارش‌های مرکز آمار ایران و رادیو فردا؛ پ.پ./ب.ب.
XS
SM
MD
LG