لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

اتحادیه واردکنندگان دارو: کمبود دارو به‌خاطر دخالت وزارت بهداشت است


در پی انتشار خبرهایی از کمبود انواع دارو در برخی شهرها و استان‌ها، نایب‌رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو دلیل اصلی آن را دخالت و کنترل شدید وزارت بهداشت اعلام کرد.

مجتبی بوربور روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن به خبرگزاری ایلنا گفت: «سیاست‌های بیش از حد سختگیرانه وزارت بهداشت باعث ایجاد مشکلات فعلی و کمبود شده، به‌طوری که در حوزه پخش نیز وزارت بهداشت امور را به دست خود گرفته است.»

این وضعیت در حالی است که، به‌گفته آقای بوربور، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو روند ارائه آمار میزان عرضه دارو را هم متوقف کرده‌اند و «شفافیت کاهش پیدا کرده است».

نایب‌رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو همچنین با بیان این‌که دارو در ایران یا به‌صورت کالای ساخته‌شده است و یا با مواد اولیه وارادتی در داخل کشور تولید می‌شود، افزود: «کمبودهایی که امروز در بازار وجود دارد، از هر دو مسیر است.»

این فعال بازار دارو پیشتر هم ادعای برخی مسئولان دولتی در مورد خودکفایی در تولید داخلی مواد اولیه داروها را «دروغ» خوانده و گفته بود «۸۰ تا ۹۰ درصد این مواد از هند و چین وارد کشور می‌شود».

اتحادیه واردکنندگان دارو درباره نقش وزارت بهداشت در کمبود دارو همچنین می‌گوید «قبلاً اگر صد کالا به شرکت‌های پخش و توزیع داده می‌شد، حالا وزارت بهداشت می‌گوید باید مکان‌هایی که این وزارتخانه تعیین می‌کند، داده شود و چنین رویکردی می‌تواند باعث به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا و بروز مشکل دسترسی شود».

افزایش قیمت دارو و کمبود و نبود برخی اقلام در مقاطع مختلف زمانی و ایجاد بازار سیاه برای آن‌ها در ماه‌های گذشته بسیاری بیماران و خانواده‌های آن‌ها را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است.

در همین حال زمزمه‌ها درباره احتمال حذف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ باعث جهش دوباره قیمت بسیاری از اقلام دارویی شده است.

XS
SM
MD
LG