لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۰

گرفتاران ایرانی در صربستان


مهاجران در مرز صربستان با اتحادیه اروپا
مهاجران در مرز صربستان با اتحادیه اروپا

خبرگزاری فرانسه در گزارشی تازه وضعیت مهاجرت به خارج یک خانواده ایرانی اهل شهر اهواز را دنبال کرده و آن را بدین گونه شرح داده است:

ماه اوت سال ۲۰۱۷ که ایران و صربستان روادید گردشگری را برای سفر شهروندان دو کشور لغو کردند خانواده لُویمی تصمیم گرفت به بلگراد بیاید و امیدوارند از اینجا بتوانند سفر خود را به یکی از کشورهای اتحادیه اروپا ادامه دهند.

برپایه آمارهای رسمی از ماه اوت سال گذشته حدود ۷ هزار ایرانی وارد صربستان شده‌اند. آنها به‌عنوان گردشگر می‌آیند ولی برخی از آنها قصد بازگشت به ایران ندارند.

شهلا لویمی یک زن خانه‌دار ۴۰ ساله می‌گوید او و خانواده‌اش ابتدا به ترکیه رفتند و قصد داشتند از طریق ایتالیا خود را به آلمان برسانند.

او می‌افزاید: «هیچگاه قصد نداشتیم از مسیر بلگراد سفر کنیم. هیچگاه در مورد بلگراد چیزی نشنیده بودیم. به ترکیه رفتیم و قاچاقچی‌ها ما را به اینجا آوردند.»

او، همسر مکانیکش و دو فرزند ۱۱ و ۱۷ ساله آنها ۲۲ هزار یورو به قاچاقچیان پرداخته‌اند.

این خانواده مدت دو ماه در انتظار انتقال به اتحادیه اروپا توسط قاچاقچیان، در آپارتمان‌ها و هتل‌های مختلف شهر بلگراد زندگی کرده است؛ ولی چهار ماه پیش که قاچاقچیان ناپدید شدند و آنها را به حال خود رها کردند، اعضای خانواده لویمی به اینفوپارک، یک نهاد غیردولتی محلی که به پناهجویان کمک می‌کند، مراجعه کردند.

به گفته استفان تاتالوویچ، مسئول روابط عمومی این نهاد، شماری از ایرانیان با استفاده از لغو ویزای سفر به صربستان به اروپا می‌آیند و اینجا بعنوان مهاجر غیرقانونی ساکن می‌شوند.

او می‌افزاید: «بسیاری از آنها به دلایل سیاسی با سرکوب روبه‌رو بوده‌اند، و همچنین اقلیت‌های جنسی مثل همجنسگرایان یا کسانی که دینشان اسلام نیست.»

به گفته او هدف آنها نه تقاضای پناهندگی سیاسی در صربستان بلکه ادامه سفر به بریتانیا و سایر کشورهای اتحادیه اروپاست.

دولت صربستان مدعی است لغو روادید برای سفر ایرانیان، به صنعت جهانگردی این کشور کمک خواهد کرد و در درازمدت باعث رونق تجارت و سرمایه‌گذاری خواهد شد.

راسیم لیاییچ، وزیر بازرگانی صربستان، گفت دو کشور از این مسئله آگاهند و تلاش خواهند کرد جلوی سوء استفاده از سفرهای بدون روادید را بگیرند.

با این همه استفان تاتالوویچ از اینفوپارک می‌گوید با توجه به پروازهای مستقیم بین تهران و بلگراد که پس از ۲۷ سال از سر گرفته شده از این پس هر هفته ۶۰۰ ایرانی می‌توانند وارد صربستان شوند.

در حال حاضر دو شرکت هوایی در این مسیر پرواز می‌کنند و شرکت سوم نیز قرار است پروازهای خود را از ماه آوریل آغاز کند. تمام بلیط‌های این پروازها تا پایان تابستان رزرو شده‌است.

نهاد غیردولتی اینفوپارک اخیراً در بیانیه‌ای گفت: «سیستم مهاجرتی اروپا باید خود را با این مسیر جدید حرکت مهاجران انطباق دهد.»

با وجودی‌که رقم این مهاجران با صدها هزار نفری که در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ از طریق صربستان به اروپای غربی رفتند قابل مقایسه نیست ولی مقام‌های اتحادیه اروپا در این مورد نگران هستند.

وزیر خارجه صربستان اخیراً گفت آلمان و اتحادیه اروپا از صربستان سؤال کرده‌اند چرا ویزا را برای سفر ایرانیان حذف کرده‌است.

صدها هزار مهاجر برای رسیدن به اروپای غربی و شمالی از صربستان عبور می‌کردند که به مسیر بالکان معروف بود. صربستان این مسیر را در سال ۲۰۱۶ مسدود کرد و در نتیجه هزاران نفر در این کشور گرفتار شدند و هر روز گروهی از آنها سعی می‌کنند از مرز عبور کرده و به اروپای غربی بروند.

شهلا لویمی می‌گوید آنها تلاش خواهند کرد با پای پیاده خود را به اتحادیه اروپا برسانند و می‌افزاید: «قاچاقچی ناپدید شده و ما پولی برای پرداخت به یک قاچاقچی دیگر نداریم. ما شاید شانس خود را با پای پیاده امتحان کنیم.»

اوایل ماه جاری هنگامی که این خانواده می‌خواست از مرز بگذرد و وارد کرواسی شود که عضو اتحادیه اروپاست، توسط پلیس شناسایی و به صربستان بازگردانده شد.

اما خانواده لویمی تأکید می‌کند که آنها دوباره سعی خواهند کرد از مرز عبور کنند چون به هیچ وجه نمی‌خواهند به ایران بازگردند.

شهلا لویمی می‌گوید: «هیچ راه دیگری غیر از عبور از خاک کرواسی وجود ندارد چون تمام مرزهای دیگر مسدودند.»

XS
SM
MD
LG