لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

نیروی دریایی آمریکا: رزمایش ایران در خلیج فارس اقدامی غیرمسئولانه و بدون ملاحظه است


تصویر منتشر شده از حمله به ماکت ناو هواپیمابر در جریان رزمایش سپاه پاسداران در خلیج فارس
تصویر منتشر شده از حمله به ماکت ناو هواپیمابر در جریان رزمایش سپاه پاسداران در خلیج فارس

نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه هفتم مرداد رزمایش دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس را اقدامی «غیرمسئولانه و بدون ملاحظه» خواند.

ربکا ریباریچ، یک سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، به خبرگزاری فرانسه گفته است: ما می‌دانیم که رزمایش ایران‌ شامل حمله به یک ماکت ناو هواپیمابر غیر متحرک است.

او افزود: « هرچند ما همیشه این نوع رفتارهای غیر مسئولانه و بدون ملاحظه ایران در مجاورت آبراه‌های شلوغ بین‌المللی را زیر نظر داریم، این رزمایش باعث اختلال در عملیات ائتلاف در منطقه نشده و هیچ تاثیری بر جریان آزاد تجارت در تنگه هرمز و آب‌های مجاور آن ندارد».

به گزارش رسانه‌های ایران، مرحله نهایی رزمایش «پیامبر اعظم ۱۴» سپاه پاسداران در منطقه عمومی خلیج‌فارس و تنگه هرمز در حال برگزاری است.

این رزمایش با همکاری مشترک نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

آماده باش نیروهای آمریکایی

در همین حال، گزارش‌هایی در خصوص آماده باش و رفتن به پناهگاه نیروهای آمریکایی در قطر و امارات در جریان رزمایش سپاه منتشر شده است.

لوکاس تاملینسون، خبرنگار «فاکس نیوز» گفته است که به دنبال فرود آمدن سه موشک ایران در آبهای نزدیک به پایگاه‌های میزبان نیروهای آمریکایی در قطر و امارات ، نیروهای آمریکایی در این پایگاه به حالت آماده باش درآمدند.

یک مقام نیز به این خبرنگار فاکس نیوز گفته است، این موشک ها به اندازه کافی نزدیک پایگاه هوایی «العدید» در قطر و پایگاه هوایی «الظفره» در امارات متحده عربی بودند، تا باعث نگرانی شوند.

در همین حال، تلویزیون دولتی ایران نیز تصاویری از شلیک موشک به ماکت ناو هواپیما بر را نشان داده است.

به گزارش تسنیم، در رزمایش سپاه پاسداران در خلیج فارس و تنگه هرمز « تمریناتی نظیر پدافند ضد بالستیک و کروز، مقابله با ناوهواپیمابر و برخی شلیک ها از هوا، دریا و ساحل صورت گرفته و این رزمایش تا فردا ادامه خواهد داشت.»

تسنیم همچنین می‌گوید در این رزمایش قرار است «موشک‌های بالستیک دریایی با برد بلند نیز استفاده شود.»

در همین حال، حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران در حاشیه این رزمایش گفته است: «آنچه امروز در این رزمایش در سطح نیروهای هوافضا و دریایی به نمایش درآمد سراسر تهاجمی بود.»

وی با این حال تاکید کرده است که راهبرد ایران «دفاعی» است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز ششم مرداد گزارش داد که بر اساس تصاویر ماهواره‌ای دریافتی، نیروهای نظامی ایران ماکت یک ناو هواپیمابر آمریکایی را به آب‌های تنگه هرمز منتقل کرده‌اند.

طبق این گزارش، این ماکت ناو آمریکایی به طول ۲۰۰ متر و عرض ۵۰ متر آماده شده است.

شبکه تلویزیونی الجزیره ششم تیرماه گزارش داده بود که ماکت این ناو در بندرعباس به آب انداخته شده است.

حسین دهقان، مشاور نظامی آیت‌الله علی خامنه‌ای، به این شبکه گفته بود که آماده‌سازی ماکت ناو آمریکایی «هیچ پیغامی» ندارد ولی اگر معنایی داشته باشد، این است که «اگر بزنید، می‌زنیم».

او همچنین تاکید کرده بود که نیروهای نظامی «همیشه صحنه جنگ واقعی احتمالی را به صورت غیرنظامی یا رزمایشی طراحی و روی آن عمل می‌کنند».

با توجه به انتقال این ماکت به تنگه هرمز، به نظر می‌رسد که سپاه پاسداران قصد دارد مانوری مشابه رزمایش «پیامبر اعظم ۹» در اسفند سال ۹۳ برگزار کند که در جریان آن ماکت یک ناو آمریکایی با شلیک چهار موشک هدف قرار گرفت.

در جریان این رزمایش، شلیک موشک‌ها منجر به غرق‌شدن ماکت ناو نشد و جانشین فرمانده سپاه در توضیح این موضوع گفت که این ماکت قرار است در رزمایش‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد و به همین جهت طوری ساخته شده که هر چه به آن شلیک شود، «غرق شدنی نیست».

XS
SM
MD
LG