لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰

ایران می‌گوید در سال ۱۴۰۱ نزدیک به «یک میلیارد دلار» صادرات نظامی داشته است


وزیر دفاع روسیه در نمایشگاه محصولات هوافضای سپاه پاسداران
وزیر دفاع روسیه در نمایشگاه محصولات هوافضای سپاه پاسداران

جانشین وزیر دفاع جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۲۲ آبان در یک سخنرانی در دانشگاه رجایی تهران ادعا کرد که ایران در سال گذشته «نزدیک به یک میلیارد دلار» صادرات نظامی داشته است.

مهدی فرحی بدون اشاره به جزئیات اقلام صادرات نظامی ایران گفت که مجموعه وزارت دفاع از «شرکت‌های دانش‌بنیان، شهرک‌های صنعتی، دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری» استفاده می‌کند و «هفت هزار شرکت» و بیش از «۱۰۰ هزار نفر» با این وزارتخانه همکاری دارند.

این مقام وزارت دفاع در حالی از صادرات «یک میلیارد دلاری» نظامی ایران در سال گذشته خبر داده است که تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران بر اساس متمم توافق هسته‌ای ایران،‌ برجام، اواخر مهرماه امسال به پایان رسید.

با این حال، دولت آمریکا اعلام کرد با اعمال تحریم‌های جدید، تلاش برای مقابله با این برنامه و تولید پهپاد در ایران را تشدید خواهد کرد.

پیش از آن نیز جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز ۱۴ مهر در بیانیه‌ای اعلام کرد که سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان قصد ندارند تحریم‌ها علیه ایران را که قرار بود ۱۸ اکتبر منقضی شوند، لغو کنند.

با توجه به شواهد و گزارش‌های متعدد از حملات روسیه به زیرساخت‌های نظامی و غیرنظامی اوکراین با استفاده از پهپادهای ساخت ایران، بیشتر صادرات نظامی تهران در یک سال‌ونیم اخیر به مسکو بوده است.

دولت اوکراین اوایل مهرماه امسال در گزارشی اعلام کرد که در سه ماهه منتهی به آن تاریخ، بیش از ۶۰۰ حمله با پرنده‌های بدون سرنشین به شهرهای این کشور انجام شده است.

آژانس دفاع ملی آمریکا اوایل مردادماه نمایشگاهی در خصوص پهپادهای ایرانی به کار رفته در جنگ روسیه علیه اوکراین برپا کرد و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت ایالات متحده «قطعا» مدارکی در این زمینه ارائه کرده است.

روسیه در بسیاری از حملات خود به اوکراین از پهپاد استفاده کرده و بقایای به‌دست‌ آمده از این پرنده‌های سرنگون‌شده نشان می‌داد که روسیه پهپادهای انتحاری ساخت ایران را در این جنگ به کار می‌برد.

با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران گزارش‌ها درباره صدور پهپاد به روسیه برای حمله به اوکراین را تکذیب کرده و گفته‌اند تعداد محدودی از این پرنده‌ها را پیش از آغاز جنگ اوکراین به روسیه داده بودند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ صداوسیما و رادیو فردا/ع.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG