لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

اعتراضات در ایران؛ بیانیه فرماندهان نیروهای مسلح در حمایت از رهبر جمهوری اسلامی


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

همزمان با گسترش اعتراضات در ایران و درخواست از نیروهای مسلح برای ایستادن در کنار «ملت»، فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی روز پنجشنبه ۱۴ مهرماه در بیانیه‌ای با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اعلام « تجدید عهد و بیعت» کردند.

این بیانیه با امضای ستادکل نیروهای مسلح، قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منتشر شده است.

در این بیانیه با اشاره به این که نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی «از متن مردم سلحشور و امت اسلامی» برخاسته‌اند،‌ تاکید شده است که آنها با پیروی «از ولایت مطلقه فقیه» و با کمک و همراهی «ملت» اجازه نخواهند داد آسیبی به «امنیت مردم، کشور، انقلاب اسلامی و دست آورده‌ای آن وارد شود.»

در ادامه این بیانیه تصریح شده است که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی «هرگونه اقدام و توطئه دشمنان را در داخل و خارج رصد کرده و زیر نظر داشته و به فتنه گران، توطئه گران و بالاخص دشمنان اصلی نظام»، و «اذناب آن‌ها در زمان مناسب پاسخی درس آموز خواهند داد.»

در حالی در این بیانیه بر بیعت با رهبر جمهوری اسلامی تاکید شده است که به گزارش نهادهای مدافع حقوق بشر از زمان آغاز اعتراضات اخیر به جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، نیروهای مسلح و امنیتی در سراسر ایران تلاش کرده‌اند «با نیروی قهریه مرگبار» تظاهرات ضدحکومتی را به طور «گسترده» سرکوب کنند. طبق این گزارش‌ها، تاکنون دهها نفر در این اعتراضات کشته شده‌اند.

نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر هم از حکومت جمهوری اسلامی خوسته‌اند به استفاده از «نیروی قهریه بیش از حد و مرگبار» علیه اعتراضات مسالمت آمیز پایان دهد.

بیانیه فرماندهان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی چند روز پس از درخواست شماری از فعالان سیاسی برای حمایت این نیروهای از اعتراضات مردم منتشر شده است.

میرحسین موسوی، از رهبران جنبش سبز که همچنان در داخل ایران در حصر خانگی به سر می‌برد، ۹ مهرماه، در پیامی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی خواست از سرکوب معترضان دست بردارند و «در سمت حقیقت، در سمت ملت» ایران بایستند.

شهبانو فرح پهلوی هم روز گذشته در پیامی از نیروهای نظامی و امنیتی در ایران خواست دست از سرکوب هموطنان «خود و ریختن خون آنها» بردارند.

شهبانو فرح پهلویی تصریح کرده بود: «شما هم از این ملت هستید پس با این ملت باشید»

هنوز آمار دقیقی از تعداد قربانیان اعتراضات اخیر منتشر نشده است. این در حالی است که برخی رسانه‌های محلی استان سیستان و بلوچستان می‌گویند تنها در جریان تیراندازی به معترضان در جمعه گذشته در زاهدان «دست کم ۸۸ نفر کشته» شده‌اند.

در اعتراضات اخیر در ایران اکثر شعار های اعتراضی علیه رهبر جمهوری اسلامی بوده است.

با استفاده از ایرنا
XS
SM
MD
LG