لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

سفیر ایران: همه مستشاران نظامی ایران از عراق خارج شده‌اند


سفیر ایران در عراق اعلام کرد که جمهوری اسلامی پس از «اعلام پیروزی بر داعش، ایران تمامی مشاوران نظامی» خود را از این کشور خارج کرده و «همه آنها به ایران بازگشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ایرج مسجدی که خود پیش از این از فرماندهان سپاه پاسداران بوده، این سخنان را در جمع شماری از «دانشجویان و فعالان رسانه‌ای عراقی» در بغداد این سخنان را بیان کرده است.

آقای مسجدی به تاریخ دقیق خروج نیروهای ایرانی از عراق شاره نکرده است.

عراق در تابستان ۹۶ اعلام کرد که در نبرد علیه داعش به پیروزی کامل دست پیدا کرده، اما همچنان شماری از هواداران داعش کنترل مناطقی از این کشور را در دست دارند و هرازگاهی مسئولیت برخی حملات را در عراق به عهده می‌گیرند.

تابستان امسال سخنگوی ائتلاف علیه داعش به رهبری آمریکا اعلام کرد که نیروهای آمریکایی تا زمانی که ایجاد ثبات در مناطق بازپس‌گرفته‌شده از «داعش» ادامه داشته باشد، در عراق می‌مانند.

اندکی پیش از آن یک هیئت سازمان ملل برآورد کرده بود که نزدیک به ۳۰ هزار تن از نفرات گروه داعش همچنان در عراق و سوریه هستند.

با حال آقای مسجدی از آمریکا انتقاد کرده که «به رغم پایان داعش، همچنان نیروهای خود را در منطقه حفظ کرده و به جای اعلام پایان مأموریت نظامی نیروهایش، در برخی مناطق در حال تقویت پایگاه و پادگان‌های نظامی‌اش و ایجاد مواضع جدید است».

وی همچنین درباره سخنان رئیس جمهور آمریکا درباره خروج نیروهای این کشور از سوریه نیز مدعی شد که «به رغم حضور چند ساله آمریکایی‌ها در خاک سوریه، اما این نیروهای بیگانه فاقد هرگونه پایگاه مردمی هستند و این امر آمریکایی‌ها را به شدت نگران کرده است».

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً در بازدید از نیروهای آمریکایی مستقر در عراق گفته بود: آمریکا حضور نظامی خود در عراق را حفظ خواهد کرد تا مانع بازگشت دوباره داعش (در عراق) شود و از منافع آمریکا محافظت کند و به دقت هرگونه ظرفیت احتمالی شکل‌گیری دوباره داعش را زیر نظر داشته باشیم و همچنین ایران را نیز زیر نظر داشته باشیم.

دونالد ترامپ به تازگی با اعلام تکمیل مأموریت نیروهای آمریکایی در سوریه، اعلام کرد که این نیروها از سوریه خارج خواهند شد.

با استفاده از خبرگزاری‌های ایسنا و تسنیم و رادیو فردا؛ آ.م./خ
XS
SM
MD
LG