لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۸

نمایش «موشک» در مقابل سفارت سابق آمریکا به مناسبت ۱۳ آبان


همزمان با سالروز اشغال سفارت آمریکا در تهران و در جریان راهپیمایی دولتی به مناسبت این روز، نمونه‌ای از موشک بالیستیک «قدر» که دو هزار کیلومتر برد دارد در مقابل ساختمان سفارت سابق آمریکا در تهران استقرار یافت.

شماری از رسانه‌های داخلی ایران موشک به نمایش درآمده را موشک بالیستیک قدر توصیف کرده‌اند اما خبرگزاری ایسنا آن را «ماکت» این نوع موشک گزارش کرده‌است.

خبرگزاری تسنیم روز شنبه (۱۳ آبان) گزارش کرده که این موشک، همزمان با روز ۱۳ آبان که در ایران به عنوان روز دانش‌آموز و «روز ملی مبارزه با استکبار» شناخته می‌شود، به نمایش درآمده است.

این موشک در حالی به نمایش درآمده که آمریکا و دیگر کشورهای غربی، بارها نسبت به توسعه صنایع موشکی ایران انتقاد کرده‌اند.

در حالی که واشینگتن می‌گوید تهران با آزمایش‌های موشکی، «روح» توافقنامه برجام را نقض می‌کند و کشورهای اروپایی نیز با این آزمایش‌ها مخالفت کرده‌اند، مقام‌های ایران می‌گویند نه تنها این آزمایش‌ها را متوقف نمی‌کنند، بلکه صنایع موشکی خود را توسعه نیز می‌دهند.

فرمانده سپاه پاسداران، نهم آبان ماه در جریان یک سخنرانی گفته بود بنا بر آنچه سیاست‌های رهبر جمهوری اسلامی توصیف شده، برد موشک‌های ایران محدود به دو هزار کیلومتر شده‌است.

در واکنش به این خبر، هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت که این مقدار بُرد هم «زیاد است» و کشورهای هم‌پیمان آمریکا را در تیررس خود قرار می‌دهد.

گزارش دیگری نیز حاکی است که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، نیز در مراسم ویژه ۱۳ آبان گفت که «ملت ایران رکورددار ذلیل‌سازی توطئه‌های آمریکایی هستند.»

خبرگزاری تسنیم همچنین گزارش کرده که شمخانی در سی‌وهشتمین سالروز گرامیداشت ۱۳ آبان، مدعی شده که مراسم امسال از آن رو که «صحنه اعتراض علیه سیاست‌های ترامپ علیه مردم ایران» است، «متفاوت» از سال‌های گذشته برگزار شده‌است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرده «اینکه درخواست گفت‌وگو از سوی رئیس‌جمهور آمریکا صورت می‌گیرد ناشی از یاس و ناتوانی آنهاست.»

اشاره شمخانی به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران مبنی بر ردکردن درخواست دونالد ترامپ برای دیدار و گفت‌وگو با حسن روحانی در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.

اگرچه سخنگوی کاخ سفید این ادعای تهران را رد کرده، اما روزنامه آمریکایی واشینگتن پست در گزارشی از قول چند مقام ناشناس خبر داده که دولت آمریکا در شهریورماه خواستار پادرمیانی رئیس‌جمهور فرانسه برای دیدار ترامپ با روحانی شده‌بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در راهپیمایی ۱۳ آبان امسال در مقابل سفارتخانه سابق آمریکا، تظاهرکنندگان «تابوت مذاکره با آمریکا» حمل کردند و در حاشیه این راهپیمایی با توزیع برگه‌هایی بین دانش‌آموزان حاضر به آنها «در مورد مضرات استفاده متوالی از دستگاه‌های پخش‌کننده موسیقی مانند هندزفری و هدفون نیز هشدار داده شده و خطر ابتلا به کم‌شنوایی را نیز به آنها گوشزد شده است.»

گروهی از دانشجویان چپگرای موسوم به «پیرو خط امام» روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ به ساختمان سفارت آمریکا در تهران حمله کرده و ۵۲ نفر از کارکنان آن را به گروگان گرفتند.

بهانه این اقدام تحویل ندادن شاه از سوی آمریکا برای محاکمه در ایران بود. کارکنان سفارت آمریکا به مدت ۴۴۴ روز در اسارت بودند و از آن زمان تاکنون مناسبات دیپلماتیک بین ایران و آمریکا قطع شده‌است.

جیمی کارتر، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، طی اقدامی تلافی‌جویانه ابتدا با صدور بیانیه شماره ۴۷۰۲ در ۱۲ نوامبر سال ۱۹۷۹ ورود محصولات نفتی ایران به آمریکا را ممنوع اعلام کرد و دو روز بعد با صدور حکم دولتی شماره ۱۲۱۷۰ دستور توقیف کلیه دارایی‌های ایران در این کشور و نزد موسسات مالی آمریکایی در اروپا را صادر کرد.

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی و برخی از دانشجویانی که در این اقدام دست داشته‌اند، همچنان از آن دفاع می‌کنند و آن را متناسب با شرایط زمان خود می‌دانند.

XS
SM
MD
LG