لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۸

اوکراین درخواست حمله به مراکز تولید پهپاد در ایران، روسیه و سوریه را تکذیب کرد


بازدید فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی از یک نمایشگاه پهپادهای ساخت ایران
بازدید فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی از یک نمایشگاه پهپادهای ساخت ایران

رئيس‌جمهور اوکراین روز پنجشنبه ششم مهر گفت تاکنون شواهدی از این‌که ایران به روسیه موشک تحویل داده است در دست نیست. همزمان، نهادهای اطلاعاتی اوکراین و غرب معتقدند روسیه برای جنگی طولانی آماده می‌شود و در میان معدود متحدانش به دنبال سلاح و نیرو می‌گردد.

از سوی دیگر، ادارهٔ «مبارزه با اطلاعات دروغین» وابسته به شورای امنیت ملی اوکراین گزارش‌های منتشر شده مبنی بر درخواست اوکراین برای نابودی مراکز تولید پهپاد در ایران، سوریه و روسیه را کذب خواند و افزود منبع این خبر، کانال‌های تلگرامی هستند که با وزارت دفاع روسیه ارتباط دارند.

به‌تازگی روزنامهٔ بریتانیایی «گاردین» در گزارشی اختصاصی نوشت نسخه‌ای از نامهٔ ۴۷ صفحه‌ای اوکراین به رهبران هفت کشور صنعتی جهان را در اختیار دارد که به استفادهٔ روسیه از پهپادهای انتحاری ساخت ایران در اوکراین اختصاص یافته و کی‌یف در این نامه از متحدان خود خواسته مسیرهای انتقال قطعات مورد استفاده در پهپادهای ساخت ایران را مسدود کنند و همچنین سلاح‌هایی در اختیار ارتش اوکراین قرار دهند که برای نابودی مراکز تولید این پهپادها در ایران، سوریه و سایتی در خاک روسیه (سایت آلابوگا واقع در بخش تاتارستان) به کار بیایند.

اوکراین می‌گوید در کمتر از سه ماه گذشته بیش از ۶۰۰ حمله علیه شهرهای اوکراینی با استفاده از پهپادهای «شاهد» ساخت ایران انجام شده است.

با نزدیک شدن مهلت پایان محدودیت‌های بین‌المللی مرتبط با برنامهٔ موشکی ایران، نگرانی از تحویل موشک‌های ایرانی به روسیه نیز افزایش یافته است. تهران همواره مدعی بوده که سلاحی به روسیه تحویل نداده است تا علیه اوکراین استفاده شود.

دبیرکل ناتو و وزیران دفاع فرانسه و بریتانیا روز شم مهر در سفری از پیش اعلام نشده، به کی‌یف رفتند. درخواست برای تقویت پدافند هوایی اوکراین از مهم‌ترین محورهای این مذاکرات اعلام شده است.

تاراس زاگورودنی، کارشناس امور بین‌المللی، معتقد است روسیه خواهان دریافت موشک‌های ایرانی‌ است.

او به رادیو فردا گفت دوستان روسیه «انگشت‌شمار» هستند و مهم‌ترین آن‌ها کرهٔ شمالی‌ست که امید به بهبود روابط با غرب را از دست داده است، و ارمنستان و قزاقستان که متحدان سنتی روسیه به شمار می‌روند به کشورهای غربی تعهد داده‌اند که مسیرهای دور زدن تحریم‌ها علیه روسیه را مسدود می‌کنند.

به گفته این کارشناس، شهردار مسکو روز گذشته به شکل علنی گله‌مندی خود را از این که کشورهای خاورمیانه و شرق آسیا از ارائهٔ فن‌آوری و تجهیزات حساس به روسیه خودداری می‌کنند، اعلام کرد.

زاگورودنی درباره ایران معتقد است که از سویی رهبر جمهوری اسلامی حامی صریح جنگ روسیه علیه اوکراین است و علاقهٔ ویژه‌ای به ولادیمیر پوتین دارد و از سوی دیگر، بدون بهبود روابط با غرب، تثبیت وضع اقتصادی-اجتماعی ایران و بقای رژیم کنونی با چالش‌های جدی روبرو است.

او اضافه می‌کند: «روسیه به موشک‌های ایرانی نیاز دارد چراکه تا چهار پنج سال پیش تولید و آزمایش موشک‌های بالدار و بالستیک با برد کوتاه و میانه در روسیه در چارچوب توافق با آمریکا محدود شده بود. صرفه‌جویی روسیه در استفاده از موشک‌های بالستیک برد کوتاه اسکندر کمبود این‌گونه موشک‌‌ها را ثابت می‌کند.»

همزمان با مذاکرات اخیر مقامات ارشد روسیه با ایران و کرهٔ شمالی که ظن آن می‌رود تامین تسلیحات مورد استفاده ارتش روسیه در اوکراین از محورهای اصلی آن باشد، تلاش‌های نظامیان روس برای تکمیل نیروهای اعزام شده به اوکراین ادامه دارد.

رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه هفتم مهر از آندره تروشین تنها فرمانده ارشد گروه مزدوران واگنر که به استخدام وزارت دفاع روسیه درآمده است، خواست که نیروهای بیشتری برای اعزام به اوکراین بسیج کند.

در عین حال صاحب‌نظران معتقدند کرملین در سال انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه و در حالی‌که برای تثبیت بقای ولادیمیر پوتین در قدرت می‌کوشد، درصدد است از اعلام بسیج عمومی که سال گذشته باعث نارضایتی فراوان در جامعهٔ روسیه شد، پرهیز کند.

در همین حال، آنتون سیلوانوف وزیر دارایی روسیه تأیید کرد که عمدهٔ بودجه سال آینده روسیه به تأمین هزینه‌های ارتش در جبهه‌های اوکراین اختصاص خواهد یافت.

  • 16x9 Image

    آنا رایسکایا

    آنا رایسکایا گزارشگر رادیوفرداست که ضمن پوشش گزارش‌های روسیه، و اوکراین، خبرها و موضوعات مرتبط با ایران در این کشورها را گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG