لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

موسوی درباره حادثه نفتکش: بررسی‌ در مورد عوامل این اقدامات تخریبی در حال انجام است


عباس موسوی
عباس موسوی

در نخستین واکنش رسمی از طرف جمهوری اسلامی به حادثه نفتکش در دریای سرخ، سخنگوی وزارت خارجه روز جمعه از تحقیق در مورد «عوامل این اقدامات تخریبی» خبر داد.

این حادثه همچنین بلافاصله بر بازار جهانی نفت اثر گذاشت و بهای نفت را دو درصد بالا برد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز جمعه، ۱۹ مهرماه، همچنین جزئیاتی تازه درباره «اصابت موشک» به نفتکش ایرانی سابیتی در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

در پی وقوع دو انفجار در یک فروند نفتکش ایرانی در دریای سرخ، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از «کارشناسان فنی» احتمال اقدام تروریستی را مطرح کرد.

ساعتی بعد تنکرترکرز، وب‌سایت ردیابی کشتی‌ها، خبر داد که نفتکش سانحه‌دیده ایران در دریای سرخ در حال حاضر «به سوی خلیج فارس بازمی‌گردد».


همین وب‌سایت گزارش می‌دهد که بر اساس بررسی‌هایش «نه نشانی از دود و آتش می‌بینیم و نه نشت نفت».

خبرگزاری ایرنا صبح جمعه به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ملی نفتکش ایران نوشت: «نفتکش ایرانی سابیتی متعلق به شرکت ملی نفتکش صبح امروز در دو انفجار جداگانه احتمالا بر اثر اصابت موشک در ساعت‌های ۵ و ۵:۲۰ صبح در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار انفجار در بخش بدنه شده است.»

به گفته آقای موسوی، کشتی ایرانی صبح جمعه «از مکانی نزدیک به کریدور عبوری این نفتکش از شرق دریای سرخ، دو بار و به فاصله حدود نیم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسیب دیده است».

عباس موسوی در ادامه هیچ گونه اشاره و گمانه‌ای درباره عوامل این «حمله» را مطرح نکرده است.

او تنها گفته است: «در چند ماه گذشته برخی اقدامات تخریبی دیگر نیز علیه نفتکش‌های ایران در دریای سرخ صورت پذیرفته که بررسی‌ها در خصوص عوامل دخیل در این اقدامات در حال انجام است.»

به نظر می‌رسد اشاره سخنگوی وزارت خارجه به دو مورد مشابه در همین نقطه در همسایگی خاک عربستان سعودی است.


ابتدا در اردیبهشت‌ماه سال جاری یک کشتی به نام هپینس ۱ دچار «نقص فنی» شد و در بندر جده عربستان سعودی پهلو گرفت، سپس در مردادماه گذشته شرکت ملی نفتکش ایران خبر داد که نفتکش هِلم در دریای سرخ «دچار نقص فنی شده‌است».

این مورد سوم در حالی صبح جمعه رخ داد که در چند ماه گذشته هیچ اطلاعات تکمیلی دیگر از موارد گذشته منتشر نشده و این نخستین بار است که ایران از این موارد به عنوان خرابکاری یاد می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران این بار وعده داده است: «بررسی جزئیات و عوامل این اقدام خطرناک ادامه داشته و پس از حصول نتیجه اعلام خواهد شد.»

روز جمعه پرس تی‌وی، شبکه انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی، به نقل از یک مقام مسئول ایرانی این گمانه را مطرح کرد که سابیتی «از خاک عربستان سعودی» مورد اصابت موشک قرار گرفته است.

اما هم این مقام مسئول و هم سازمان مربوطه‌اش یعنی شرکت نفتکش ایران رسما این خبر را تکذیب کرده و «کذب» خواندند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، شرکت نفتکش در بیانیه رسمی خود در این باره «اصابت موشک از خاک عربستان» را تکذیب کرده است.

ایرنا نوشت: «اگرچه برخی از احتمال تروریستی بودن این حادثه خبر می‌دهند، اما شلیک موشک به سمت این نفتکش از خاک عربستان تکذیب شده است.»

به نظر می‌رسد که مقامات جمهوری اسلامی سعی دارند که از طرح هر گونه گمانه و در نتیجه افزودن بر بار تنش در منطقه دوری کنند.

ایران و عربستان سعودی سال‌هاست با یکدیگر درگیر رقابت و جنگ نیابتی بوده‌اند، اما تنش در روابط این دو کشور در ماه‌های گذشته به حدی بی‌سابقه رسیده است.

تشدید تنش به‌ویژه پس از آن رخ داد که مهم‌ترین تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان هدف حملاتی غافلگیرانه قرار گرفت، حملاتی که حوثی‌های یمن مسئولیت آن را بر عهده گرفتند.

با این حال ریاض و واشینگتن اصرار دارند که جمهوری اسلامی مسئول اصلی این حملات بوده است. تهران این اتهام را رد می‌کند.

منابع: خبرگزاری ایرنا، توییتر/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG