لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۶

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: احمدرضا جلالی در ترور دانشمندان اتمی دست داشت


علاء‌الدین بروجردی گفت که بازداشت و محکومیت آقای جلالی به دوتابعیتی بودن او ارتباطی ندارد.
علاء‌الدین بروجردی گفت که بازداشت و محکومیت آقای جلالی به دوتابعیتی بودن او ارتباطی ندارد.

علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس، که در بروکسل به سر می‌برد روز سه‌شنبه سوم بهمن‌، در نشستی مطبوعاتی، احمدرضا جلالی، پزشک محبوس در ایران، را به دخالت در ترور دانشمندان اتمی متهم کرد.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی از پارلمان اروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک، آقای بروجردی که در راس هیئتی از مجلس به این کشور سفر کرده است، همچنین آقای جلالی را به «صدور اطلاعات مراکز هسته‌ای ایران» متهم کرد.

احمدرضا جلالی که، به گفته دادستانی تهران، دارای «دکترای حوادث غیرمترقبه» و «کار‌شناسی پزشکی هسته‌ای» است، در اردیبهشت سال ۹۵، زمانی که به دعوت دانشگاه تهران به ایران سفر کرده بود، بازداشت شد.

وی به اتهام «جاسوسی و فروش اطلاعات به اسرائیل» از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده و دیوان عالی ایران نیز آن را تایید کرده است.

این حکم با اعتراض گسترده سازمان‌ها و کار‌شناسان حقوق بشری سازمان ملل روبه‌رو شده است.

آقای جلالی تمام اتهامات متوجه خود را رد کرده و در دی‌ماه گذشته نیز در یک فایل صوتی اتهام‌هایی را که وزارت اطلاعات در یک فیلم مستند به او نسبت داده بود رد کرد.

با این حال، بعضی از مقامات جمهوری اسلامی، از جمله مقامات قوه قضائیه هم‌چنان پافشاری می‌کنند که او علیه ایران و برای کشورهای خارجی از جمله اسرائیل «جاسوسی» کرده است.

از جمله در اوایل دی‌ماه گذشته دادستانی عمومی و انقلاب تهران ادعاهای خود درباره «جاسوسی» و «هشت نوبت ملاقات» احمدرضا جلالی با ماموران موساد را تکرار کرد و گفت که اخیرا با این متهم دیدار داشته است.

علاء‌الدین بروجردی، نماینده مجلس، نیز روز سه‌شنبه در پارلمان اروپا این اتهامات را تکرار کرده و گفت که بازداشت و محکومیت آقای جلالی به دوتابعیتی بودن او ارتباطی ندارد.

آقای بروجردی گفت که دوتابعیتی بودن را «نباید با جاسوسی قاطی کرد».

او ادامه داد: «جلالی اطلاعات مراکز هسته‌ای ایران را صادر کرده بود» و «حرکت او موجب شد که دو دانشمند هسته‌ای ترور بشوند».

گفته‌های این نماینده مجلس پیشتر از سوی دادستانی تهران تکرار شده بود.

بر اساس گفته‌های دادستان تهران، «این زندانی علاوه بر اطلاعات مربوط به پروژه‌های وزارت دفاع، سازمان انرژی اتمی، اسامی و اطلاعات تعدادی از مدیران سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع را به افسران موساد تحویل داده است».

عباس جعفری دولت‌آبادی همچنین عنوان کرد که احمدرضا جلالی «اطلاعاتی در حوزه سایت‌های انرژی اتمی، نام‌های مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی، وزارت دفاع، سازمان‌های تابعه و طرح‌ها و برنامه‌های آن‌ها، نقشه و پلان ساختمان‌ها را در اختیار مأمورین موساد قرار داده است».

XS
SM
MD
LG