لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

اولین واکنش رسمی به انتشار فایل فساد سپاه در رادیوفردا؛ «باید بپذیریم که نفوذ اتفاق افتاده است»


سه روز پس از انتشار فایل صوتی در رادیوفردا که از فساد گسترده در میان فرماندهان سپاه پاسداران پرده برداشت، اولین واکنش رسمی در ایران را عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس داشت، اما او محتوای این فایل را تکذیب نکرد.

محمود عباس‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، روز شنبه، ۲۳ بهمن، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در مورد محتوای این فایل صوتی گفت: «باید بپذیریم که نفوذ اتفاق افتاده و این واقعیت تلخی است.»

او با بیان این‌که «به نظر من پدیده نفوذ به صورت جدی دارد کار خود را انجام می‌دهد» در ارتباط با این فایل گفت که «مسئله در کمیسیون امنیت ملی مطرح خواهد شد.»

رادیوفردا روز ۲۱ بهمن‌ماه یک فایل صوتی حدود ۵۰ دقیقه‌ای را منتشر کرد که بخش اعظم آن به جلسه محرمانه و گفت‌وگوی محمدعلی (عزیز) جعفری، فرمانده وقت کل سپاه پاسداران و صادق (میرزاحسن) ذوالقدرنیا، معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه پاسداران در سال ۹۷ درباره فساد نیروهای مرتبط با نیروی قدس سپاه، بنیاد تعاون سپاه و شهرداری تهران اختصاص دارد.

در این فایل صوتی به نقش مستقیم محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران و رئيس فعلی مجلس ایران، قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، جمال‌الدین آبرومند، معاون وقت هماهنگ‌کننده سپاه و حسین طائب، مسئول اطلاعات سپاه در این پرونده فساد اشاره شده است.

پس از سه روز سکوت چشمگیر مقامات جمهوری اسلامی به‌رغم موج گسترده واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی، محمود عباس‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا تلاش کرده است محتوای این فایل صوتی را ناچیز جلوه دهد.

آقای عباس‌زاده با این حال در هیچ جای مصاحبه خود هیچ بخشی از این فایل را تکذیب نکرده و دلیل و مدرکی بر جعلی بودن آن نیاورده است.

او می‌گوید که این فایل را «چند بار» گوش کرده و در نهایت به این نتیجه رسیده است که انتشار این فایل «اتفاق خاصی نیست».

ایلنا به نقل از او نوشت: «من این فایل را چندین بار گوش دادم؛ آنچه که بدخواهان می‌خواستند به دست بیاورند و بهانه تخریب سپاه قرار دهند، دستگیرشان نشده است و چیزی هم دستگیرشان نخواهد شد. دشمن با این جنگ روانی نمی‌تواند بر محبوبیت سپاه خدشه‌ای وارد کند.»

محمود عباس‌زاده مشکینی در ادامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را «نهادی مکتبی و مردمی» توصیف می‌کند که «مورد حسادت بدخواهان واقع شده» است.

او در نهایت در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به مسائل مطرح‌شده در این فایل آستین بالا خواهد زد این مسئله را امری «فرعی» می‌خواند، بحث «نفوذ» را پیش می‌کشد و به پاسخی مبهم اکتفا می‌کند.

او می‌گوید: «اگر انرژی ما به کنترل مسائل معمولی هدایت شود و نفوذ استراتژیک در جایگاه‌های حساس و برای خرابکاری‌های با هزینه بالا... صورت گیرد، برای منحرف کردن ما از طراحی یک سیستم کارآمد و استفاده از عناصر کارآمد در مدیریت جایگاه‌های حساس، کار خودش را می‌کند.»

واکنش هواداران حکومت در ایران به انتشار فایل صوتی از روز جمعه در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد و تاکنون تمام تلاش‌ها بر کم‌اهمیت جلوه دادن محتوای این فایل و تازه نبودن انتشار آن متمرکز بوده است.

با این حال در میان همین هواداران هستند کسانی که این فایل صوتی را «دست اول» توصیف کرده و هرگز صحت محتوای آن را زیر سوال نبرده‌اند.

عده‌ای نیز تلاش کرده‌اند این طور نشان دهند که این فایل از دو سال پیش در شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام موجود بوده است. با این حال این عده به این سوال پاسخ نداده‌اند که چرا در این دو سال به مسائل طرح‌شده در فایل رسیدگی نشده است.

یک بخش برجسته از فایل صوتی «کم آوردن هشت هزار میلیارد تومان» [معادل دو میلیارد دلار] در بنیاد تعاون سپاه و تلاش محمدباقر قالیباف برای رفع و رجوع کردن این مسئله است. آقای قالیباف هم‌اکنون رئیس مجلس است.

XS
SM
MD
LG