لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

نماینده مجلس خواستار «شفاف‌سازی» کمیته امداد درباره پول صدقات شد


در ادامه واکنش‌ها به کارزار «نه به کمیته امداد» در ایران، یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس روز شنبه، ۱۹ خردادماه، از این سازمان خواست «درباره محل و نحوه توزیع پول‌های صدقات» شفاف‌سازی کند.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز شنبه به نقل از سلمان خدادادی، نماینده مجلس، بی‌اعتمادی مردم به کمیته امداد امام خمینی را تایید کرده و گفت: «مردم دقیقا نمی‌دانند کمیته چطور این پول‌ها را هزینه می‌کند.»

موضع‌گیری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یک روز پس از تکذیبیه دوباره رئیس کمیته امداد منتشر می‌شود مبنی بر این که «کمک‌های داخل کشور قابل جابه‌جا شدن نیست».

در پی انتشار عکس‌هایی از توزیع غذای افطاری در غزه زیر آرم کمیته امداد ایران، کارزاری در شبکه‌های اجتماعی، به‌ویژه در توییتر،به راه افتاد با عنوان «نه به کمیته امداد».

دست‌کم در یک هفته گذشته صدها پیام و ویدئو از طرفداران این کارزار در توییتر منتشر شده که این افراد را در حال دور انداختن صندوق‌های کمیته امداد نشان می‌دهد.

به دنبال بالا گرفتن این کارزار، مسئولان کمیته امداد از جمله پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد، به ان واکنش نشان داده و مصرف پول صدقه مردم در خارج از ایران را تکذیب کردند.

آقای فتاح روز جمعه، به گزارش خبرگزاری تسنیم، بار دیگر صرف پول صدقات در خارج از ایران را تکذیب کرده و کارزار «نه به کمیته امداد» را به «جیره‌خواران رژیم صهیونیستی» نسبت داد.

او گفت: «می‌گوییم که ما به هیچ وجه حق جابه‌جا کردن کمک‌های داخلی مردمی را به خارج از کشور نداریم و این اتفاق نیز نیفتاده است.»

در مقابل روز شنبه سلمان خدادادی، نماینده مجلس، تلویحا بی‌اعتمادی مردم به کمیته امداد را تایید کرد.

او گفت: «در واقع برای مردم مشخص نیست، پول‌هایی که در صندوق‌ها ریخته می‌شود در کجا و به چه صورتی توزیع می‌شود؟ اصلا چه اطمینانی وجود دارد، برای این که پول‌ها به دست افراد نیازمند برسد؟»

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار نظر دیگری هم کرد که احتمالا واکنش مسئولان کمیته امداد را در پی خواهد داشت: «پول‌های جمع شده در صندوق صدقات بیشتر از آن چیزی است که اطلاع‌رسانی می‌شود.»

یک مقام کمیته امداد امام خمینی در ابتدای سال ۹۱ به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته بود که در سال ۱۳۹۰ تا ابتدای ماه اسفند ۱۶۰ میلیارد تومان صدقه در ایران جمع شده و «این رقم با اضافه کردن صدقات اسفندماه به حدود ۱۸۰ میلیارد تومان می‌رسد».

در گزارش‌های تازه‌ای که درباره این کمیته و صدقات مردم منتشر شده به رقم «۲۷۰ میلیارد تومان» در سال اشاره شده است.

اما مسئله «بی‌اعتمادی» به کمیته امداد امر تازه‌ای نیست و پیشتر هم بارها در این باره و فعالیت این سازمان در خارج از کشور گزارش‌هایی منتشر شده است.

از جمله در خردادماه سال ۹۴ روزنامه ابرار تيتر يک خود را «بی‌اعتمادی مردم به کميته امداد» انتخاب کرده و نوشته بود: «در سال های گذشته، اتفاق فاجعه باری رخ داده است و آن سياست های غلطی بوده که باعث شد اعتماد ديرين مردم به کميته امداد رو به زوال برود.»

این روزنامه در همان زمان نوشت: «فعاليت‌های خارج از کشور کميته امداد، آن هم در شرايطی که ميليون ها نفر در داخل محتاج نان شب بودند دليل ديگری بود که مردم به استناد "چراغی که به منزل رواست به مسجد حرام است" کمک های خود را از اين نهاد دريغ کنند.»

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های تسنیم، ایلنا، ایرنا، رادیوفردا/ ف. دو.

XS
SM
MD
LG