لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۷

بحران کرونا؛‌ هشدار نماینده رشت درباره بروز «فاجعه انسانی»


غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی

در ادامه انتشار گزارش‌های نگران‌کننده از شیوع ویروس کرونا در استان گیلان و به‌ویژه شهر رشت، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده این شهر در مجلس، با هشدار درباره بروز «فاجعه انسانی» در رشت گفت که «آمار مبتلایان و قربانیان کرونا بسیار وحشتناک است».

او که شامگاه جمعه، ۱۶ اسفندماه، با باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صداوسیما گفت‌وگو می‌کرد با اشاره به این که «آمار مبتلایان به کرونا به صورت تصاعدی در حال افزایش است»، کمبود امکانات بهداشتی را مشکل عمده در این استان خواند.

به گفته آقای جعفرزاده، در حال حاضر هیچ‌ گونه تختخوابی برای بستری افراد مبتلا به ویروس کرونا در رشت و اطراف آن وجود ندارد و «باید یک بیمارستان صحرایی احداث شود».

پیش از این ظرفیت بیمارستان‌های در استان گیلان ۱۵۰۰ تخت اعلام شده بود. در روزهای گذشته جمعیت هلال احمر و سپاه پاسداران نیز از اختصاص ۳۰۰ تخت به این بیماران خبر داده بودند.

این نماینده مجلس همچنین گفته است «حتی کیت آزمایش برای اخذ تست از اشخاص مشکوک به این ویروس نیز در دسترس نیست» و با توجه به مبتلا شدن بسیاری از پزشکان و پرستاران به ویروس کرونا «نیازمند کادر درمانی جدید هستیم».


در همین حال، نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در استان گیلان جمعه، ۱۶ اسفند، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در این استان، از آغاز احداث بیمارستان صحرایی در لاکان رشت خبر داد

این بیمارستان صحرایی توسط سپاه پاسداران و ارتش احداث خواهد شد.

به گزارش فارس، محمدحسین قربانی «قرنطینه شدن مردم در منازل را یک تکلیف شرعی و انسانی دانست» و گفت: «تنها راه قطع زنجیره ویروس کرونا و کنترل آن، ماندن مردم در منازل خود است و اگر مردم به این امر توجه نکنند شاید مجبور شویم با قوه قهریه مردم را در منازل قرنطینه کنیم.»

او نیز از وزیر بهداشت خواست با توجه به کمبود کادر درمانی و پرستاری در گیلان، پرستاران استان‌هایی را که در آنان شیوع کرونا کم است به گیلان اعزام کند.

از سوی دیگر، سازمان نظام پرستاری شرق گیلان از مردم و افراد نیکوکار خواسته است که برای تامین ماسک، لباس و تجهیزات حفاظتی به بیمارستان‌های شرق گیلان کمک کنند.

بر اساس این اطلاعیه در هفت بیمارستان شرق گیلان شامل «شهید انصاری رودسر، نیکوکار املش، امینی لنگرود، پیروز لاهیجان، میلاد لاهیجان، شفا لاهیجان، غدیر سیاهکل و کوثر آستانه اشرفیه»، بسیاری از کادر درمانی به دلیل کمبود تجهیزات دچار بیماری کرونا شده‌اند.

خبرگزاری ایرنا در گزارشی نوشته است که تاکنون سه متخصص و سه پرستار در شهرهای مختلف گیلان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

تعداد مبتلایان به کرونا در استان گیلان در آمارهای رسمی ۴۲۴ نفر اعلام شده است، ولی از تعداد افراد فوت‌شده گزارشی منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG