لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

آمریکا: برای لغو تحریم‌های فرابرجام، ایران باید نگرانی‌های واشینگتن را رفع کند


ایالات متحده می‌گوید اگر ایران خواهان لغو تحریم‌های ورای توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی است، باید نگرانی‌های فرابرجام آمریکا را رفع کند.

یک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه اول اردیبهشت تصریح کرد: «ما در ملاءعام مذاکره نمی‌کنیم اما اگر ایران خواهان این است که تحریم‌های ورای توافق هسته‌ای لغو شوند، باید نگرانی‌های فرابرجام ما را رفع کند».

او اظهار داشت: «برعکس، اگر آن‌ها [ایرانی‌ها] نمی‌خواهند از این مذاکرات برای حل دیگر مسائل دوجانبه‌ در ورای برجام استفاده کنند، در نتیجه ما اطمینان داریم که می‌توانیم سریعا به تفاهمی در مورد برجام برسیم و این توافق را احیاء کنیم».

این سخنگو که نامش فاش نشده است، افزود: «ایران باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند».

به نظر می‌رسد اشاره این مقام آمریکایی به درخواست ایران برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده برای بازگشت به برجام است، تقاضایی که آمریکا آن را خارج از برجام می‌داند.

ایران استدلال می‌کند که سپاه پاسداران با تصمیم دولت دونالد ترامپ و در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری بر ایران به این فهرست افزوده شد. ولی مقامات آمریکایی می‌گویند این موضوع هیچ ارتباطی به مذاکرات در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران ندارد.

دونالد ترامپ در سال ۱۳۹۸ با این استدلال کلیت سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد که این نیروی نظامی «فعالانه در تامین مالی و ترغیب تروریسم به عنوان ابزاری برای کشورداری مشارکت دارد» و «ابزار اصلی حکومت ایران در راستای هدایت و اجرای کارزار بین‌المللی تروریسم است».

در آخرین موضعگیری ایران در این مورد، فرمانده نیروی دریایی سپاه روز پنجشنبه گفت که دست کشیدن از طرح «انتقام» کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران در ازای لغو تحریم‌ها «خیالی باطل است».

یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در وین پیشتر به رادیو فردا گفته بود که «تعهد حکومت جمهوری اسلامی برای توقف پیگیری عملیاتی پرونده کشته‌ شدن قاسم سلیمانی، یکی از شروط اصلی خارج‌ کردن سپاه از فهرست تروریستی دولت آمریکا است».

به نظر می‌رسد با اظهارات جدید مقام‌های دو کشور ایران و آمریکا و اصرار بر مواضع خود، احیای برجام پیچیده‌تر شده و مذاکرات حتی در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

پیش از این اظهارنظرها، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در گفت‌وگو با همتای سوری خود گفته بود که «تبادل پیام‌ها بین ما و آمریکایی‌ها از طریق اتحادیه اروپا در حال انجام است و در این مسیر بارها تاکید کرده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران نه به زیاده‌خواهی‌ها توجه دارد و نه از خطوط قرمز خود حاضر به عقب‌نشینی است».

او افزود: «مسیر دیپلماسی به‌خوبی کار می‌کند و از رسیدن به توافق خوب و پایدار دور نشده‌ایم».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، ایسنا و سایت رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG