لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

بنیامین نتانیاهو در سازمان ملل: ایران باید با یک «تهدید معتبر نظامی» روبرو شود


بنیامین نتانیاهو در سخنرانی روز جمعه خود نقشه‌ای از خاورمیانه را نشان داد و گفت که «خاورمیانه جدیدی شکل گرفته است»
بنیامین نتانیاهو در سخنرانی روز جمعه خود نقشه‌ای از خاورمیانه را نشان داد و گفت که «خاورمیانه جدیدی شکل گرفته است»

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید برای این‌که جمهوری اسلامی دست از ساخت سلاح هسته‌ای بکشد، نیاز است تا با یک «تهدید معتبر نظامی» روبرو شود.

بنیامین نتانیاهو طی در سخنرانی روز جمعه ۳۱ شهریور خود در مجمع عمومی سازمان ملل افزود: تا زمانی که من نخست‌وزیر اسرائیل هستم، تمام تلاشم را برای جلوگیری از دسترسی ایران به تسلیحات هسته‌ای به کار خواهم گرفت.

به گفته او، موضع تهاجمی جمهوری اسلامی به‌صورت گسترده‌ای با بی‌تفاوتی جامعه جهانی مواجه می‌شود: «هشت سال پیش، قدرت‌های غربی قول دادند اگر ایران برجام را نقض کند، تحریم‌ها بازخواهد گشت. ایران هم‌اکنون در حال نقض توافق هسته‌ای است، اما تحریم‌ها برای جلوگیری ایران از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای بازنگشته و این سیاست باید تغییر کند».

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است که آقای نتانیاهو در سخنرانی خود گفته بود ایران باید با یک «تهدید معتبر هسته‌ای» مواجه شود، اما دفتر نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که نتانیاهو به اشتباه گفته است که «تهدید معتبر هسته‌ای»؛ و منظور او، «تهدید معتبر نظامی» بوده است.

اسرائیل و عربستان در «آستانه توافق تاریخی»

نخست‌وزیر اسرائیل در بخش دیگری از اظهاراتش به مذاکرات صلح بین اسرائیل و عربستان اشاره کرد و گفت ایران تلاش خواهد کرد تا جلوی این صلح نوپا را بگیرد.

آقای نتانیاهو گفت اسرائیل در آستانه یک توافق تاریخی با عربستان است و این صلح واقعا یک خاورمیانه جدید را رقم خواهد زد.

او تصریح کرد تهدید مشترک ایران، اسرائیل و بسیاری از کشورهای عربی را بیش از هر زمان دیگری به هم نزدیک کرده است، دوستی‌ای که در عمرم ندیده‌ام.

نخست‌وزیر اسرائیل، جمهوری اسلامی را به «مگس گرفتار در روغن» تشبیه کرد که «شاخک‌های تروریسم خود را به تمام جهان می‌گسترد».

او با اشاره به تلاش جمهوری اسلامی برای «قتل» مایک پومپئو، وزیر خارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا به رهبری دونالد ترامپ، گفت همه این‌ها از نیات و ماهیت «مرگبار» جمهوری اسلامی خبر می‌دهد.

او جمهوری اسلامی را یک «نفرین» خواند و گفت: «این نفرین به یک نعمت تبدیل شده است، چرا که اسرائیل توافقات خود را با بیشتر کشورهای عربی عادی کرده و خاورمیانه جدیدی شکل گرفته است».

آقای نتانیاهو «مردم مظلوم» ایران را شرکای واقعی طرح «صلح ابراهیم» خواند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، نیز اخیرا در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز گفته بود عربستان و اسرائیل هر روز به عادی‌سازی روابط «نزدیک‌تر» می‌شوند.

در ماه‌های اخیر رسانه‌های بین‌المللی از تلاش‌های دولت جو بایدن برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان خبر داده بودند.

ولیعهد عربستان با این حال تاکید کرده است: «مسئله فلسطین برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل بسیار مهم است».

آقای نتانیاهو در همین زمینه گفت من مدت‌هاست به دنبال صلح با فلسطینی‌ها بوده‌ام، اما همچنین معتقدم که نباید فلسطینی‌ها در مورد معاهدات صلح جدید با کشورهای عربی حق وتو داشته باشند.

او گفت فلسطینی‌ها می‌توانند از یک صلح گسترده‌تر بهره‌مند شوند و بخشی از این روند باشند.

با استفاده از خبرگزاری رویترز، فرانسه، رسانه‌های اسرائیلی، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG