لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

گروسی: احیای برجام بدون حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده تهران با آژانس امکان‌پذیر نیست


رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (سمت راست) و محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نشستی خبری در تهران؛ عکس آرشیوی است
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (سمت راست) و محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نشستی خبری در تهران؛ عکس آرشیوی است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه، ۱۴ اسفندماه، در سفر یک روزه خود به تهران بار دیگر تاکید کرد که احیای توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ بین ایران و قدرت‌های جهانی، بدون حل و فصل مسائل تهران با آژانس امکان‌پذیر نخواهد بود.

رافائل گروسی پس از دیدار با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در نشست خبری تصریح کرد که تبادل نظر بسیار ثمربخشی با مقام‌های ایرانی داشته است و خواستار تفاهم و همکاری کامل تهران برای شفاف‌سازی در مورد مسائل باقی‌مانده شد.

او اظهار داشت: «تصور این‌که توافق برجام بدون حل شدن مسائل پادمانی قابل احیا خواهد بود، دشوار است.»

آقای گروسی گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران برای حل این مسائل در «سه یا چهار ماه آینده» با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

مدیرکل آژانس افزود هنوز هم مسائلی وجود دارد که ایران باید به آن‌ها رسیدگی کند و به شیوه‌ای قانع‌کننده برای رفع ابهام‌های آژانس در رابطه با برخی مسائل پادمانی پاسخ دهد.

پیشتر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به خبرنگاران در بروکسل گفته بود که ممکن است ظرف شنبه یا یک‌شنبه آینده در مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا، توافق نهایی بر سر احیای برجام حاصل شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز پس از دیدار روز شنبه با آقای گروسی در نشست خبری در تهران اظهار داشت که در جریان این ملاقات، «مرور» و «جمع‌بندی» در مورد مسائل باقی‌مانده صورت گرفت.

او افزود: «ترتیباتی پیش‌بینی کردیم که حداکثر تا خرداد توافقات برای مبادله اسناد در چارچوب حل‌ و فصل مسائل باقی‌مانده اجرا شود.»

بستن پرونده‌های باز ایران در آژانس یکی از سه شرط اکید اخیر تهران برای احیای برجام بوده است. نقاط مشکوکی که آژانس خواهان روشن شدن حقیقت فعالیت ایران در آن است، شامل تورقوزآباد در نزدیکی شهرری و آباده در استان فارس است.

سفر آقای گروسی به ایران در شرایطی انجام شده است که مذاکرات جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای، موسوم به برجام، به مرحله‌ای سرنوشت‌ساز رسیده است.

کشورهای اروپایی عضو برجام همراه با آمریکا طی هفته‌های گذشته هشدار داده‌اند که ایران به نقطه گریز هسته‌ای، یعنی نقطه‌ دستیابی به مواد خام لازم برای تولید بمب هسته‌ای، نزدیک می‌شود.

بر اساس برجام، ایران تنها مجاز به غنی‌سازی محدود اورانیوم در سطح ۳.۷ درصدی است.

اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تخمین می‌زند که ایران از ماه نوامبر پارسال تاکنون ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌سازی شده خود را دو برابر کرده و به بالای ۳۲ کیلوگرم رسانده است.

روزنامه وال‌استریت جورنال در گزارشی نوشت که این میزان از ذخایر اورانیوم در صورت رساندن غلظت آن به ۹۰ درصد برای تولید یک بمب هسته‌ای کافی است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها، جمهوری اسلامی ایران همچنین خواستار رفع تمام تحریم‌هایی است که در دوره دونالد ترامپ اعمال شده است.

با وجود این، آمریکا می‌گوید تحریم‌هایی را که به‌ دلایل حقوق بشری یا «حمایت ایران از تروریسم» وضع شده‌ نمی‌تواند لغو کند و تنها تحریم‌های هسته‌ای مغایر با برجام را لغو می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های خبری رسانه‌های ایران، رویترز، توییتر و گزارش‌های پیشین رادیوفردا/ آ. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG