لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

مدارس ایران تا پایان سال تعطیل شد؛ هشدار به افرادی که آلودگی خود را «کتمان می‌کنند»


سعید نمکی، وزیر بهداشت
سعید نمکی، وزیر بهداشت

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، روز پنج‌شنبه، ۱۵ اسفندماه، اعلام کرد که مدارس و دانشگاه‌های کشور تا پایان سال ۹۸ تعطیل خواهد بود.

این مقام بهداشتی همچنین هشدار داد که با افرادی «حتی در دستگاه‌های دولتی» که ابتلای خود به ویروس کرونا را «کتمان کنند، برخورد قانونی می‌شود».‎

در کنار چین، کره جنوبی و ایتالیا، ایران از جمله کشورهای دارای بیشترین مبتلا به ویروس کرونا است، و کرونا تاکنون بیش از صد نفر را در ایران از پای درآورده است.


علاوه بر این مقامات جمهوری اسلامی در روزهای اوج گرفتن شیوع این بیماری بارها به پنهان‌کاری و بی‌کفایتی در زمینه مبارزه با ویروس کرونا متهم شده‌اند.

تاکنون مقامات ایران مدارس و مراکز آموزشی را هر سه روز یک بار تعطیل اعلام می‌کردند و تصمیم‌گیری در مورد آینده را به زمان دیگری موکول می‌کردند، اما روز پنج‌شنبه وزیر بهداشت خبری قطعی‌تر به همه داد.

بر این اساس، تمام مدارس و مراکز آموزشی در ایران تا پایان سال جاری، ۱۳۹۸، تعطیل خواهد بود.


این تصمیم ستاد ملی مدیریت و مقابله با ویروس کرونا با ریاست وزیر بهداشت می‌تواند نشانه آن باشد که حکومت خود را برای مبارزه‌ای طولانی آماده کرده و دیگر به فروکش کردن سریع شیوع این ویروس در کشور امیدی ندارد.

ساعتی پیشتر فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران هم از فراوانی فعالیت‌ اجتماعی در این کلانشهر با وجود تعطیلی‌ انتقاد کرده و سخنگوی وزارت بهداشت هم هشدار داده بود که تردد در سطح شهرها باید «به طور قابل توجهی» کاهش یابد.

در همین زمینه سعید نمکی روز پنج‌شنبه همچنین با لحنی عتاب‌آلود کسانی را که به هشدارها در این زمینه توجه نمی‌کنند به باد سرزنش گرفت و از کسانی که «با کمال بی‌خیالی از خط قرمزها عبور و برای خودشان و دیگران دردسر» درست می‌کنند، انتقاد کرد.

وزیر بهداشت همچنین تذکر داد که تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی نباید عامل افزایش سفر در ایران شود و افزایش سفر در کشور را «خطرناک‌ترین» اتفاق در مقابله با ویروس کرونا نامید.

آقای نمکی از مردم خواست در خانه بمانند و با این پدیده با «شوخی و مسخره» روبه‌رو نشوند و هشدار داد که «در صورتی که مردم با این پدیده به صورت استثنایی برخورد نکنند، گرفتاری طولانی در انتظار ایران خواهد بود».

XS
SM
MD
LG