لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۲

روایت نرگس محمدی از حمله فیزیکی رئیس زندان به او


فرزندان نرگس محمدی سال‌هاست که از ایران خارج شده‌اند و تماس‌های تلفنی‌شان با مادرشان نیز قطع شده است
فرزندان نرگس محمدی سال‌هاست که از ایران خارج شده‌اند و تماس‌های تلفنی‌شان با مادرشان نیز قطع شده است

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی، که روز چهارشنبه، چهارم دی، از زندان اوین به زندان زنجان منتقل شده، با انتشار نامه‌ای اعلام کرد که هنگام انتقال، شخص رئیس زندان اوین با همراهی چند مرد دیگر او را مورد ضرب و شتم شدید قرار داده‌ است.

غلامرضا ضیایی که پیشتر رئیس زندان رجایی‌شهر کرج بود، از مرداد سال جاری به ریاست زندان اوین منصوب شد.

خانم محمدی که به ۱۶ سال حبس محکوم شده، به همراه ۷ زندانی دیگر از روز شنبه ۳۰ آذرماه طی نامه‌ای اعلام کرد که در همبستگی با قربانیان آبا‌ن‌ماه ۱۳۹۸ تا چهلم آنان دست به اعتصاب می‌زند.

به گفته تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، علاوه‌ بر خانم محمدی، منیره عربشاهی، آتنا دائمی، صبا کرد افشاری، یاسمین آریانی، مژگان کشاورز ، سمانه نوروزی مرادی و سهیلا حجاب نیز در این تحصن شرکت داشتند.

تنها عکس موجود از غلامرضا ضیایی (سمت راست)، مربوط به سال ۹۶
تنها عکس موجود از غلامرضا ضیایی (سمت راست)، مربوط به سال ۹۶

بنا به آن‌ چه نرگس محمدی در نامه مبسوط خود روایت کرده، در پی این تحصن، او را با فریبکاری به ساختمان ریاست زندان کشیده‌اند و در آن‌جا با «خشونت شدید و شوکه‌کننده» رئیس زندان و «انتقال اجباری» به زنجان مواجه شده است.

در این نامه آمده است که خانم محمدی را، به بهانه دیدار با وکیلش، از بند زنان به دفتر رئیس زندان می‌برند، در حالی که «مأموری از اطلاعات» هم در آن‌جا حضور داشته است.

نرگس محمدی سپس با بازگویی توهین و تهدیدهای غلامرضا ضیایی، نوشته است که در مواجهه با این وضعیت تلاش می‌کند خودش را به در خروجی ساختمان برساند تا به بند زنان برگردد، اما رئیس زندان و چند مرد دیگر بازوی او را می‌گیرند و او را در راهرو «به این طرف و آن طرف پرتاب» می‌کنند.

به روایت خانم محمدی، بر اثر کشمکش با رئیس زندان و نیروهای امنیتی، دست او به شیشه‌های در می‌خورد و زخمی می‌شود. و سپس «آقای ضیائی و بیش از بیست مرد و زن» دور او حلقه می‌زنند و با «هل دادن و گرفتن بازوها و دست‌ها» او را به داخل یک آمبولانس هل می‌دهند.

نرگس محمدی همچنین نوشته است که «ضیایی از دو طرف بدنم دستانش را قلاب کرد و من را از جا کند و با سر داخل ماشین فرو برد».

خانم محمدی در پایان نامه‌اش نوشته است: «جمهوری اسلامی ایران هر آن‌چه را داشتم از من ربود و غارت کرده است، اما قلب در سینه‌ام به یغمای مردان قدرت‌پرست ظالم در نخواهد آمد و با فریاد مادران جگرسوخته و مردان آزادیخواه و جوانان پرشور سرزمینم خواهد تپید و فریادم را قدرت خواهد بخشید.»

تا این لحظه مقامات قضایی و امنیتی توضیحی درباره «انتقال اجباری نرگس محمدی از زندان اوین به زندان زنجان همراه با ضرب و شتم» بیان نکرده‌اند.

غلامرضا ضیایی، رئیس زندان اوین، از دی‌ماه ۹۶ به اتهام «نقض حقوق بشر» در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.

همچنین گفته می‌شود که او در سال ۱۳۸۸ رئیس بازداشتگاه کهریزک بوده است.

XS
SM
MD
LG