لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

نسرین ستوده: حکم زندان شجری‌زاده برای «وحشت و عبرت دیگران» است


نسرین ستوده، وکیل دادگستری
نسرین ستوده، وکیل دادگستری

نسرین ستوده، وکیل شاپرک شجری‌زاده، از «دختران خیابان انقلاب» که در اعتراض به حجاب اجباری به ۲۰ سال زندان محکوم شده، به حکم صادرشده برای موکلش اعتراض کرد و هدف از آن را ایجاد «رعب و وحشت و عبرت دیگران» دانست.

خانم ستوده که علاوه بر شجری‌زاده، وکالت تعداد دیگری از «دختران خیابان انقلاب» را نیز به عهده دارد، ۲۳ خردادماه با شکایت بازپرس پرونده شاپرک شجری‌زاده بازداشت شد و در حال حاضر در زندان اوین است.

شاپرک شجری‌زاده پس از انتشار خبر محکومیت او به دو سال حبس تعزیری و ۱۸ سال حبس تعلیقی، در پیامی ویدئویی اعلام کرد که به‌دلیل بی‌عدالتی قوه قضائیه و فشارها بر روی خود و فرزندش، از ایران خارج شده است.

نسرین ستوده در نامه‌ای خطاب به عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران به حکم صادرشده برای شجری‌زاده اعتراض کرده و آن را «حیرت‌آور» توصیف کرده است.

وی در پاسخ به اظهارات دولت‌آبادی مبنی بر اینکه در آخرین پرونده شجری‌زاده، حکم دو سال حبس تعزیری و ۱۸ سال حبس تعلیقی برای وی صادر شده، نوشته «تا آنجا که من بیرون از زندان بوده‌ام برای متهمان این پرونده‌ها یک و دو سال حبس صادر شده بود.»

نسرین ستوده احتمال داده قاضی این حکم را در آخرین پرونده‌ای که دادگاه آن دو روز قبل از بازداشت وی تشکیل شده بود، صادر کرده است.

او در تشریح دلایل احتمالی این حکم که «افکار عمومی را شگفت‌زده کرده» نیز نوشته که قاضی با اطلاع از سفر خارج موکل وی، چنین حکمی را برای ایجاد «رعب و وحشت و عبرت دیگران» صادر کرده که در حال حاضر این اقدام رویه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی شده است.

این وکیل دادگستری همچنین احتمال داده که دستور بازداشت وی نیز «در صورت صحت فرض بالا، به عنوان وکیل پرونده بی‌دلیل نبوده» و شکایت بازپرس پرونده نیز که از کاشان ارسال کرده بود «اتفاقی و یک تصمیم شخصی نبوده است.»

وی همچنین از صدور دو سال حبس تعزیری و ۱۸ سال حبس تعلیقی برای اعتراض به حجاب در حالی که قوه قضائیه جمهوری اسلامی به باور ستوده مقابل اسیدپاشان و متجاوزان «سکوت» کرده، انتقاد کرده است.

این وکیل دادگستری همچنین خطاب به دادستان تهران نوشته که حتی اگر «از قضات خود بخواهید احکام خود را سه رقمی کنند، حبس‌هایتان را سنگین‌تر کنید، الفاظ زشت به کار ببرید، نتیجه‌ای نخواهد داد.»

ستوده اضافه کرده این اقدامات قوه قضائیه جمهوری اسلامی بی‌نتیجه خواهد بود، «زیرا زنان تصمیم گرفته‌اند بر بدن خویش فرمانروایی کنند و مردان ما نیز از این رفتا‌رها که توهینی به شخصیت و اراده‌ آنان است، دوری می‌جویند.»

عباس جعفری دولت‌آبادی٬ دادستان تهران، روز ۱۰ تیر بدون ذکر نام خبر داده بود که یکی از دختران خیابان انقلاب به دوسال حبس تعزیری و ۱۸ سال حبس تعلیقی محکوم شده است.

او همچنین گفته بود که دادستانی معتقد است، حکم ۱۸ سال زندان درباره این فرد «قابل تعلیق» نیست و دادستانی به این حکم اعتراض خواهد کرد.

از سخنان آقای جعفری دولت‌آبادی بر می‌آید که دادستانی معتقد بوده برای خانم شجری‌زاده باید حکم ۲۰ سال زندان تعزیری صادر شود.

شاپرک شجری‌زاده اوایل اسفند پارسال به دلیل برداشتن روسری در خیابان قیطریه تهران بازداشت و چند روز بعد به قید وثیقه آزاد شد.

او همچنین روز ۱۸ اردیبهشت برای دومین بار در کاشان همراه با فرزند خردسالش بازداشت و پس از حدود ۱۰ روز آزاد شده بود.

در جریان اعتراض‌های علنی علیه حجاب اجباری در سال گذشته شماری از زنان بازداشت شده‌اند که از بین آنها، بنا بر احکام اولیه، نرگس حسینی به دو سال زندان، مریم شریعتمداری به یک سال زندان و شیما بابایی به دو ماه زندان محکوم شده‌ اند.

اعتراض علنی به حجاب اجباری از دی‌ماه ۹۶ در خیابان انقلاب تهران و توسط دختری به نام ویدا موحد آغاز شد.

پس از آن شمار دیگری از دختران در مناطق مختلف همین خیابان و همچنین در دیگر خیابان‌ها و شهرهای ایران، با رفتن روی بلندی و برداشتن پوشش سر، نسبت به حجاب اجباری اعتراض کردند.

پوشیدن حجاب در ایران برای زنان پس از ماه‌های اول انقلاب بهمن ۱۳۵۷ به تدریج در ادارات دولتی و سپس در همه اماکن عمومی اجباری شد.

«گشت ارشاد» بخشی از نیروی انتظامی است که موظف شده است با معترضان به حجاب اجباری و آنچه «بدحجابی» نام داده شده است برخورد تنبیهی کند.

با استفاده از ایران‌وایر و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG